A közúti fuvarozás nemzetgazdasági súlyát mi sem mutatja jobban, hogy idehaza, valamint szerte Európában a teljes áruszállítás 70-75 százalékát ez a forma teszi ki. Magyarországon körülbelül 13 ezer vállalkozás működik, a járműveik száma 90 ezerre tehető. Az ágazat a hazai GDP 5 százalékát adja és az összes foglalkoztatott 3,3 százalékát alkalmazza – e számokkal igyekezett alátámasztani az ágazat kiemelt jelentőségét Lajkó Ferenc logisztikai iparági szakértő a Magyar Közgazdasági Társaság (MKT) hétfői online konferenciáján.
A DigiLog Consulting ügyvezetője, az MKT Logisztikai Szakosztályának az elnöke kifejtette, hogy a stratégiai szektor komoly kihívásokkal néz szembe napjainkban, elsősorban
Az utóbbi azért fontos az áruszállítás szempontjából, mert a cégek jellemzően lízingelik a járműveiket, így a kamatemelkedés nagyban növeli az eszközköltséget. Emellett az európai tranzit-, azaz az autópályadíjak is megugrottak, és ennek a mértéke a közeljövőben a 8-10 százalékot is elérheti.
Mindez elkerülhetetlen áremelkedéshez vezetett a közúti fuvarozásban, ám Lajkó Ferenc szerint az év első hónapjában közel sem annyival drágult a szállítmányozás, mint amennyi megalapozott lett volna. A húsz legnagyobb hazai fuvarozó cég több ezer kamionjának adatai alapján készített közúti fuvarozási árindex azt mutatja, hogy az első féléves költségnövekedés mintegy 22-23 százalékos áremelést indokolt volna 2021-hez képest, ezzel szemben a fuvarozók nagyjából 13-15 százalékot tudtak emelni. Pedig az előrejelzések azt mutatják, hogy az egész éves indokolt díjemelési mérték a 30 százalékot is elérheti vagy akár meg is haladhatja.
Ha az első hat hónapban elmaradt 8 százalékos drágítást nem igazítják ki, nagy baj várható, hiszen kapacitáscsökkentést eredményezhet
– hívta fel a figyelmet a szakember, aki korábban a Waberer’s vezérigazgatója volt. A kapacitásokkal kapcsolatban fontos látni a közúti fuvarozási szektor említett súlyát, amelyet alátámasztanak a Központi Statisztikai Hivatal számai is, amelyek szerint
2021-ben közúton 220 millió tonna árut szállítottak, ami kiemelkedő mind az 50 milliós vasúti, mind a 8 milliós vízi fuvarozással összevetve.
Lajkó Ferenc ugyanakkor arra számít, hogy csak időbeli eltolódás van a költségek emelkedése és az áthárítása között, hiszen ha a cégek hosszabb időn keresztül minden fuvaron 8 százalékot veszítenek, néhány hónap alatt tönkremennek.
Ha mindez nem lenne elég, az ágazatot komoly munkaerőhiány is sújtja, bár ez nem pusztán magyar jelenség. Papp Zoltán, a Logijobs Solutions logisztikaiállás-kereső portál alapító ügyvezetője elmondta,
Európában 400-600 ezer sofőr hiányzik, az üres állások feltöltése pedig egyre nehezebb.
Nyugat-Európában ezt a helyzetet elsősorban közép- és kelet-európai munkavállalók elszívásával próbálják orvosolni. Magyarországon 10 százalék körüli, sőt már azt meghaladó mértékű a sofőrhiány, ami azt jelenti, hogy ennyi eszköz áll kihasználatlanul. Pedig mivel ezek jó részét lízingelik a társaságok, az akkor is költséget jelent számukra, ha állnak. Ez rövid távon áthidalható kiadás, de hosszú távon bizonyosan beépül az ártényezők közé – magyarázta Papp Zoltán.
Az is gond – folytatta –, hogy
egy kiöregedő szakmáról van szó, a fiatalok számára egyre kevésbé vonzó a tartós távollét és a mostoha munkakörülmények miatt.
Ma Magyarországon 120-130 ezer sofőr dolgozik – beleértve a buszvezetőket is –, és a következő öt-tíz évben nagyjából 40 százalékuk várhatóan nyugdíjba megy. A szakma szerint állami hozzájárulás nélkül nehéz lesz hosszú távon feltölteni a dolgozói állományt.
Bár a nyugat-európai sofőrfizetések még mindig jóval magasabbak a hazaiaknál,
a magyarországi bérajánlatok is egyre ígéretesebbek, a tavalyihoz képest eddig 15-20 százalékkal emelkedtek.
Sőt, már-már extrémnek mondható fizetési ígéretek is megjelentek a piacon, a szakember azonban hosszú távon ezt egy veszélyes folyamatnak tartja, hiszen ezt a cégeknek nehéz lesz kigazdálkodniuk.
Papp Zoltán végül megjegyezte, bár a mesterséges intelligencia alkalmazása a következő évtizedekben sok területet kiválthat a közúti fuvarozásban, ez a ma gondjait nem oldja meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.