A nyár óta napi szinten jelentenek személyzethiányos eseteket a BKV illetékeseinek a telephelyek – értesült a VG. Ennek oka a drámai létszámhiány a járművezetőknél.
A buszsofőrök és trolivezetők soha nem látott ütemben mondanak fel a cégnél,
gyakorlatilag lehetetlenné vált a menetrendi igények kiszolgálása.
Úgy tudjuk, hogy először az idén májusban, aztán rögtön júniusban is rekordot döntött a járművezetői létszám csökkenése: tavasz végén 48, a nyár első hónapjában 55 sofőr hagyta ott a BKV-t. A negatív trend nem új keletű, voltaképpen 2021 óta tapasztalható.
Ez alatt a másfél év alatt eltűnt 300 busz- és trolivezető a cég állományából.
A járművezetők száma mostanra a 2017-es szintre zuhant vissza: nem éri el a 2400 főt sem, miközben 2021 elején a 2700-at közelítette.
A sofőrhiány nem belső BKV-s probléma, hiszen ez legyűrűzik az utasok szintjére. Az alacsony létszám valameddig ellensúlyozható túlórával, illetve a pihenőnapok elvonásával is lehet játszani egy ideig a forgalmi szolgálatoknál. Azonban az emberhiány fokozódása előbb-utóbb ahhoz vezet, hogy az ígért menetrend már nem teljesíthető hiánytalanul.
Információink szerint ez az állapot bekövetkezett a fővárosban. Júniusban még csak elszórt esetekben fordultak elő, de júliustól jelentősen megszaporodtak a személyzeti okokra visszavezethető kimaradások.
Átlagosan napi 50-60 esetben történt meg, hogy a BKV nem tudott járművezetőt biztosítani. Ezek az autóbuszok értelemszerűen kiestek a menetrendből, és a telephelyeken maradnak.
A helyzet egyaránt sújtja Budát és Pestet. A teljes képhez hozzátartozik, hogy a nyári időszakban a szabadságolások is nehezítették a munkavégzést. Ez a faktor az őszre kikopik, de ezzel együtt sem várható javulás a létszámhiány kérdésében.
A VG által megismert adatok azt mutatják, hogy a kilépő BKV-s sofőrök háromnegyede öt éven belül hagyta ott a céget. Ami ennél is ijesztőbb, hogy
az összes távozó járművezető negyede egy éven belül állt fel.
Ebben biztos benne van a Covid-hatás, ugyanakkor elvitathatatlan, hogy mindez egyben a kínált bér súlyos kritikája is, nem beszélve a járműállományéról, amely jócskán frissítésre szorul.
Arról hallani, hogy a BKV mindent megtesz, hogy toborozzon, csakhogy csekély eredménnyel. A legmarkánsabb hátráltató tényező az elérhető jövedelem: bár az erre az évre szóló 15 százalékos alapbéremelés elsőre úgy tűnt, hogy húzóerő lehet – még úgy is, hogy 2021-ben semmiféle fizetésemelés nem történt –, a bőven két számjegyű infláció ezt is lenullázta.
A VG-nek nyilatkozó források azt állították, hogy a fővárosban és a közvetlen térségében az a munkaerőpiaci tapasztalat, hogy egészen egyszerűen elfogyott a szabad munkaerő. Így azon sincs mit csodálkozni, hogy a BKV-nál a kilépők száma az elmúlt egy évben folyamatosan meghaladja a belépőkét. Ez a körülmény nemcsak a fővárosi tömegközlekedési cégnél ütötte fel a fejét, hanem a BKK külső szolgáltatóinál is.
Ez pedig ahhoz vezet, hogy a budapesti és környéki járművezetői szegmensben még kiélezettebb versenyre kell számítani az autóbuszos vállalkozások között. Ebben a küzdelemben pedig a BKV meglehetősen vérszegényen áll rajthoz.
Lapunk úgy tudja, a BKV menedzsmentje egyértelművé tette a városháza és a BKK előtt, hogy érdemi beavatkozás nélkül 2022 második felében a társaság csak tartós személyzethiány mellett lesz képes üzemelni, és nem fogja tudja maradéktalanul biztosítani a menetrendi feladatok ellátását.
Ez a gyakorlatban a szolgáltatási színvonal érzékelhető romlását jelenti, ami miatt a budapestiek a menetrendtől eltérő, ritkább, zsúfoltabb közlekedésre készülhetnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.