Mindenképpen szükséges, hogy októbertől teljes mértékben kivezessék a hatósági árazást az üzemanyagpiacon – erről Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára beszélt a VG-nek.
A benzin és a dízel ársapkájának fokozatos feloldása szerinte nem megoldás, mert nem teremti meg az ellátás biztonságát. Ehhez elengedhetetlen a fogyasztás visszaszorulása, amit viszont nem támogat, ha továbbra is a piaci ár alatt lehet tankolni, még ha 480 forintnál drágábban is.
Őszintén remélem, hogy azonnal megszűnik a hatósági árazás, mert az eddig eltelt tíz hónapban is olyan károkat okozott az ágazatnak, amelyek felszámolása hosszú hónapokat igényel
– mondta. Normál körülmények között a magyar üzemanyagpiacon 30 százalék körüli az import. A hatósági ár bevezetése miatt azonban a hosszú távú szerződéseket felmondták, az azonnal hozzáférhető spot piaci kapacitások pedig jócskán korlátozottak az Európában általánosan tapasztalható gázolajhiány miatt. Az új szállítmányok leszervezése, illetve a korábbi megállapodások aktiválása hosszú időt vesz igénybe, arra kell számítani, hogy
csak jövő év elejére zökkenhet vissza a 480-as árazás előtti szintre az üzemanyag-ellátás.
Az importőröknek ugyanis meg kell találniuk a szabad forrásokat. Ez ugyan segíti a piaci ár visszaállása, de az áru nem érkezik meg automatikusan a finomítókba csak azért, mert a hatósági árazást felszámolják.
A MÁSZ álláspontja a hatósági ár tavaly november közepi bevezetés óta az, hogy az intézkedés nem szerencsés piacgazdasági viszonyok között. Grád Ottó három főbb problémát sorolt fel:
pedig azóta jelentős változások voltak a kőolaj árában és elérhető mennyiségében, valamint a rezsiben is. Felülvizsgálat mégsem történt, igaz, a kedvezményezetti kört többször is szűkítette a kormányzat. A teljes képhez hozzátartozik, hogy a kis üzemeltetők kaptak az államtól 20 forintos literenkénti támogatást kompenzációként. Más kérdés, hogy ez mire elég, pláne, ha hiteltörlesztés is kapcsolódik az adott benzinkút működtetéséhez.
A piaci ártól elszakadt, mintegy 50 százalékkal kedvezőbb hatósági árszint brutálisan felpörgette a fogyasztást:
az év elején éves bázison 20, de akár 30 százalékos növekedést mértek a tankolásokban.
Ezt kielégíteni eleve nehézség, amit tetézett, hogy a régióban nem várt események következtek be a finomítói infrastruktúrában, ami fokozta az oroszországi szankciók miatt eleve tapasztalható gázolajhiányt egész Európában. Itthon a százhalombattai Mol-finomító karbantartása vált elodázhatatlanná. Mindez oda vezetett, hogy masszívan hozzá kellett nyúlni a stratégiai készletekhez, hogy elfogadható szinten lehessen tartani az ellátást.
Számtalan eset látott napvilágot arról, hogy egyes benzinkutak rövidebb-hosszabb időre kifogytak az üzemanyagból, ezért nem tudták kiszolgálni a vásárlókat.
Mégis az általános tapasztalat nem az, hogy megoldhatatlanná vált a tankolás.
A MÁSZ főtitkára ennek kapcsán árnyalta a képet, szerinte Budapesten és vonzáskörzetében messze jobb a helyzet a kiszolgálás és a lefedettség terén, mint vidéken, különösen a kisebb vidéki településeken. Magyarországon több mint 2000 töltőállomást tartanak nyilván, ebből 1038 MÁSZ-tag. Ennek 16 százaléka, 163 kút működik a fővárosban és agglomerációjában. A teljes mintegy 2000 egységből álló töltőhálózat 10 százaléka van ebben a térségben. Vagyis a benzinkutak zöme vidéken üzemel.
Ezeknek pedig nincs alternatívájuk. Ha egy ilyen kút nem bírja kezelni a veszteségeit, és bezár, vagy nem kap utánpótlást, a fogyasztó egyetlen lehetősége, ha a környék nagyobb településén vételez üzemanyagot. Ez pedig nyilvánvalóan nem tekinthető ideálisnak.
Arra a kérdésre, hogy amíg rendelkezésre áll az olcsó vezetékes orosz olaj, és a Mol finomítói képességei is rendben elérhetők, miért ne lehetne fenntartani a hatósági áras üzemanyagot, Grád Ottó úgy reagált, hogy
ez egy irreális forgatókönyv.
Egyfelől az olcsó orosz olaj bár kétségtelenül meghatározó lába a magyar piacnak, de nem az egyedüli, hiszen a már említett 30 százalékos import részarányra emellett is szükség van. Azzal, hogy ez 10 százalékra esett, a Mollal szemben az az elvárás jelent meg, hogy egyedüliként teljesítse a komplett hazai igényeket, tehát 90 százalék körüli részesedést vállaljon. De úgy, hogy közben a kereslet 120 százalékra ugrott. Ez nemcsak a molekula szintjén ütközik akadályba, hanem a logisztikai rendszert tekintve is,
hiszen ugyanazon a szállítmányozási csatornán kellene kiszolgálnia a kiszélesedett kiskereskedelmi felvevőpiacot.
Ehhez újra kellene kalibrálni az ellátórendszert, ami a 480 forintos ár mellett egyszerűen nem fér bele.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.