BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az állateledelen még nem spórolnak a kutya- és macskatartók

A Nyugat-Európában tapasztalt hobbiállattartási láznál kisebb utóhatása volt a Covidnak és a nyomában kialakult széles körű home office munkarendnek Magyarországon, ahol a pet boom ugyan elmaradt, de a korábbinál jóval több állatfelszerelési terméket vásároltak a kutya- és macskatulajdonosok.

Minden korábbinál több időt töltöttek otthon az elmúlt két és fél évben világszerte sokan, ami nyugat-európai felmérések szerint nagy hobbiállattartási lázhoz vezetett. Megbízható és hozzáférhető statisztikák nincsenek a magyarországi háztartásokban élő kisállatok számának változásáról, de az állateledelt és -felszerelést árusító szaküzletek forgalmán lemérhető a változás.

The kitten eats food from the hand. The pet owner feeds the cat with dry pellets of feed from the palm of his hand. pet-bum, kitten, kiskica, cica, etetés
Fotó: Jekatyerina Szavjolova / Getty Images

A tizenegy országban jelen lévő, Magyarországon 56 üzletet és saját webshopot üzemeltető Fressnapf-Hungária Kft. ügyvezetője, Kisgergely Dániel a VG-nek elmondta, hogy a 2020-ban elért 21,8 milliárdos nettó árbevétel 2021-ben 26,4 milliárd forintra nőtt, és idén további hasonló mértékű forgalombővülést realizálhatnak. 

A növekedés nem új keletű, évről évre piaci átlag feletti növekedést ér el a cég, de az összetétele más forrásból ered. 

A pandémia második évében, 2021-ben 15 százalékkal több fogadó csomagot vásároltak, ami az új állattartók számának – nem szignifikáns – növekedésére utal. Az igazi többletet, az átlagosan és évente elért 17-20 százalékos ugrást meghaladó, cirka 25 százalékos pluszt az állatfelszerelések kategóriájában realizálták. Ez egyértelműen az otthon töltött idő növekedésének mellékhatása, a pandémia mindkét évében nagyobb keletjük volt a kutyajátékoknak, kutya- és macskafekhelyeknek, cicabútoroknak. A gazdák bizonyára többet foglalkoztak a home office-ban állataikkal, illetve több pénzt szántak az elhasználódott tárgyak és berendezések pótlására.

A tavalyi forgalomnövekedésben még az infláció nem játszott fontos szerepet, az ideiben már igen, ennek ellenére a Fressnapf vásárlóinak zöme továbbra is ragaszkodik az eddig vásárolt eledelekhez, míg felszereléseket egyre ritkábban vásárolnak.

Egyelőre arra sem utalnak a számok, hogy az olcsóbb termékekre tömegesen váltanának át, bár bizonyára vannak vevők, akik már kénytelenek racionalizálni a kiadásaikat, de látványos trend ebből még nem rajzolható fel.

A Fressnapf-Hungária Kft. főbb adatai
 

A Fressnapf saját haszna rovására féken tartott árakkal igyekszik elkerülni a termékváltást, a beszerzési árak növekményét nem hárítja át egy az egyben a vásárlókra – közölte az ügyvezető. Egyre népszerűbb a költségkímélő és környezettudatos, csomagolásmentes szállítás, amikor nem kartondobozban, hanem műanyag rekeszekben szállítják ki az árut, a vevőnél semmiféle csomagolóanyagot nem hagyva, és annak árát is megtakarítva ezáltal.

A 40 százalék feletti éves forgalomnövekedést mutató, két éve indult webshop megrendelőinek körében a csomagautomaták is egyre kedveltebb átvételi megoldások, a kosarak összetétele azonban nem tér el számottevően az áruházitól. A vásárlók igyekeznek nagyobb időszakot lefedni az eledelbeszerzésekkel, a forgalom nagymértékben a nagyvárosokra koncentrálódik.

A falvakban még mindig nagy hagyománya van a háztartási maradékkal etetésnek, ott a kisállatoknak ritkábban vásárolnak külön élelmet.

Beautiful young woman playing with a puppy Close up, a young woman and a puppy are having fun cuddling, pet-bum, kiskutya, puppy
Fotó: Drakula Images / Getty Images

A magyar Fressnapf nemrég piacra lépett Romániában is, és dinamikus terjeszkedésbe fogott, az augusztusban nyitott első nagyváradi üzlet után további 13 nyílik idén, és néhány éven belül eléri a százat a hálózat ottani tagjainak száma. 

Ez nagy léptékű és jelentős bővülés a magyar csapat számára, amely határainkon belül összesen 56 áruházat tart fenn.

Új áruházi formátumok is hamarosan megjelennek a társaságnál, a nagy áruházaktól fokozatosan a kis boltok megnyitása felé fordulnak, tovább szőve az országos lefedettséget. A klaszterré alakult magyar–román Fressnapf a következő egy-két évben építi ki az új bolthálózat alapjait, amelynek szerves része lesz a kisebb településeken is elérhető átméretezett üzlethelyiségek sokasága.

Kisállat-statisztika

Korábbi elemzések szerint a magyar háztartások 57 százalékában tartanak állatot, nagy többségében négylábú házi kedvencet. A kutyások aránya az állattartók között 69 százalék, a macskát vagy azt is gondozóké 51 százalék. A kisemlősök és madarak részaránya 8-8 százalék, az akva-terra kategória részaránya 15 százalékos lehet.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.