Meredeken emelkedik a jogosítványok ára Magyarországon. Bár a kormány rendelete szerint a sikeresen letett B kategóriás közúti járművezetői engedély megszerzéséhez szükséges KRESZ-vizsga, illetve a hozzá kapcsolódó tanfolyam díjához támogatás igényelhető a Magyar Államkincstáron keresztül, maximum 25 ezer forintos értékhatárig. A jogosultság feltétele, hogy a sikeres KRESZ-vizsga napján a tanuló még nem töltötte be 20. életévét, vagy már elmúlt 20 éves, de csecsemőgondozási, gyermekgondozási díjban, esetleg gyermekgondozást segítő ellátásban részesült. Ennek ellenére mégis egyre kevesebben jelentkeznek tanfolyamra, a közmegállapítás ráadásul az lett a fiatalok körében, hogy a jogosítvány luxus, de tényleg az?
A katatörvény módosítása óta számos területen emelkedtek az árak, köztük az autós iskoláknál is. A tanulni vágyók közül sokan választás elé kerültek: mélyen a zsebükbe nyúlnak, vagy kivárnak a jogosítvány megszerzésével, esetleg visszakérik a már befizetett vizsgadíjakat. A VG információi szerint a közelmúltban mindegyikre volt példa.
Egyre több diák dolgozik télen-nyáron, de a szeptemberi helyzet kritikusAz átlag nyári jövedelem nettó 325 ezer forint volt idén, az szja-mentesség nagyot dobott a kereseteken. |
Közben a szakoktatók is nehéz helyzetben vannak: szinte kivétel nélkül mindenhol felemelték a tanpálya- és terembérlet díját, az alkatrészek és a karbantartás ára folyamatos nő, és egyébként is drága fenntartani egy autót. A legégetőbb kérdés, hogy ki viselje ezeket a terheket. Az oktatók abban egyetértenek,
minden költséget nem lehet áthárítani a tanulókra.
Éppen ezért Csongrád, Somogy, Tolna, Vas és Zala megyében több százan demonstrációsorozatba kezdtek a szakma megmentéséért, illetve a jogosítványszerzés további drágulásának megfékezéséért.
A VG által megkérdezett vidéki szakoktató szerint nemcsak az elszabadult árak, hanem a szakemberhiány is problémát okoz. Az autósiskolák ugyanis saját maguk képzik az utánpótlást. Aki jelenleg oktatóként képzeli el a jövőjét, annak munkába állás előtt egy 650 ezer forintos tanfolyamot kell elvégeznie, miközben nincs rá garancia, hogy elsőre átmegy a szigorú vizsgán. Sokan a katatörvény megváltoztatása miatt meggondolták magukat, inkább más területen próbálnak szerencsét,
néhányan egyszerűen csak lemorzsolódnak, mentálisan nincsenek felkészülve a kiélezett szituációkra, városi dugókra és a vezetésre kevésbé fogékonyabb diákokra.
Egy gyakorlati óra az ország középső részén 9–10 ezer forint körül mozog, a hatályos jogszabály pedig kimondja, a vizsgát megelőzően 29 órát, de összesen 580 kilométert kell vezetnie egy tanulónak, azaz a forgalomban megszerzett tapasztalat legalább 300 százezer forintba kerül neki. Ha ügyes. Márpedig az átlagnak inkább 40-45 óra kell a sikeres forgalmi vizsgához, vagyis félmillió forintból még nem lesz jogosítvány. Ugyanis ott van még az elméleti oktatás 50 ezer forintért, a 9 ezer forintos rutinóradíj meg a 8-10 ezer forintos elsősegély-tanfolyam – és ebben a vizsgadíjak még nincsenek benne. Éppen ezért a szakma átlagosan 600 ezer forinttal kalkulál – ennyibe kerül a jogosítvány megszerzése manapság hazánkban.
Kérdésünkre az oktató elmondta, eddigi „legdrágább” ügyfele egy idősebb hölgy volt, akinek negyedszerre sikerült letenni a forgalmi vizsgát – végül
1,2 millió forintért szerezte meg a jogosítványt.
Az autós iskolák adminisztrációs kötelezettségein, költségein enyhíthet a digitalizáció, többek között egy jövőre megjelenő applikáció is, ám azt egyelőre senki sem tudja megjósolni, hogy lesz-e enyhülés az árakat illetően.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.