Noha nem ezzel a céllal hozták létre több mint 18 évvel ezelőtt, a Facebook mégis uralja a hazai ingatlanhirdetési piacot (is). Az amerikai alapítású közösségi hálózat a járvány megjelenése óta óriási részesedést hasít ki belőle. Míg 2019-ben a tulajdonosi lakáshirdetések mintegy 7 százaléka volt megtalálható a portálon, addig ez a szám 2020 májusára 15, majd fél évvel később 43 százalékra nőtt. Ez a tendencia azóta sem változott, manapság minden második tulajdonos ezen a platformon hirdet.
Egy magyar startup, a Realmonitor arra vállalkozott, hogy e célra kifejlesztett ingyenes mobilalkalmazásával a beállított keresési feltételek alapján
folyamatosan figyeli 29 hazai oldal, illetve a Facebook marketplace és nyilvános csoportjainak ingatlanhirdetési linkjeit, és azonnal jelez, ha az interneten bárhol a keresésnek megfelelő ingatlan jelenik meg
– így az érdeklődő elsőként léphet kapcsolatba a hirdetővel.
A 30 főt otthoni munkavégzésben alkalmazó Realmonitor Kft. ügyvezető igazgatója, Faragó Péter a VG-nek elmondta, a pandémia miatt a közösségi média olyannyira az életünk szerves részévé vált, hogy ha valaki ház, lakás vagy telek értékesítésében, vásárlásában gondolkodik, a legkézenfekvőbb megoldásnak a Facebookot találja.
Úgy fogalmazott, a marketplace-ről kialakult egy sztereotípia, de valójában kimagaslóan hatékony, miközben a legnagyobb előnye, hogy ingyenes – ráadásul minél többen használják, annál nagyobb tömeget vonz.
Megállt a budapesti használt lakások áremelkedéseA budapesti lakások átlagos négyzetméterára október közepén 959 ezer, a házaké 794 ezer forint volt a használt ingatlanok piacán. |
Az applikáció létrejöttével kapcsolatban Faragó elsősorban a bankok szerepét emelte ki, amelyek az utóbbi időben nyitottak az ökoszisztémák megvalósítása felé.
„Az már nem értékmérő, ha lakáshitel után érdeklődve a Google segítségével kapunk ajánlatot – folytatta Faragó Péter. – Az viszont sokkal inkább, ha
az adott bank megérti, éppen milyen »utazásban« veszünk részt, hol is tart az életünk.
Mert nem mindegy, hogy egy diákról van szó, aki a továbbtanulás miatt Budapestre költözik, vagy egy házaspárról, aki első gyermeke születése után nagyobb ingatlant szeretne. Ez egy újfajta szemlélet itthon, az első lépéseket a lakás-ökoszisztémák felé az OTP és a K&H tette meg. Mindketten korán megértették, hogy a folyamat nem a hitel, hanem az ingatlan keresésével indul.”
Az OTP például a teljes körű szolgáltatásnyújtás érdekében az egyik leánycégén keresztül felvásárolta a Költözzbe.hu, az Újotthon.hu és a Startlak.hu ingatlanhirdetési portált az év elején. A tranzakció érdekessége, hogy az oldalak egykori tulajdonosai a teljes szakértői csapatukkal csatlakoztak az OTP Otthonmegoldások Kft.-hez. A három webes felületen több mint 100 ezer eladó és kiadó ingatlant hirdettek, és havonta 1,5 millió oldallátogatás volt a Gemius adatai szerint.
Az Android- és iOS-készülékeken elérhető térítésmentes app illeszkedik a lakás-ökoszisztémába, a bankok ugyanis így könnyen kapcsolatba léphetnek olyan potenciális ügyfelekkel, akik később jelzáloghitelt vehetnek fel, biztosítást köthetnek, esetleg megtakarítási számlát nyithatnak náluk.
„Jelenleg három nagy problémával szembesül a lakáskereső. Az első, hogy az álomotthon megszerzéséhez nem elég egy-két oldalt figyelni. A második:
egy ingatlant átlagosan 29-en, 32 portálon, 178 példányban, 4 millió forintos árkülönbséggel hirdetnek
– tette hozzá a szakember, aki szerint a piacon hatalmas a káosz, az elszálló kamatok miatt senki sem tudja, hogyan árazza az ingatlanát. Példaként a következőket hozta fel:
a legnagyobb különbség jelenleg egy 30 szobás használt lakóház legalacsonyabb és legmagasabb hirdetési ára között 310 millió forint, de van olyan felújított, háromszobás, 110 négyzetméteres családi ház is, amely az egyik helyen 44, a másikon 49 millió forintért szerepel. A listázást egyébként egy olyan ingatlan vezeti, amelyik 93 (!) különböző weboldalon van fent.
„A harmadik tényező az idő: ezen a piacon a lehető leggyorsabban kell cselekedni, hogy pénzt spóroljunk meg. Ezek áthidalására jött létre a mobilalkalmazás, amely az összes jelentős forrást nézi, a marketplace-t és a különböző Facebook-csoportokat beleértve, továbbá megmutatja, hol hirdetik az adott ingatlant a legolcsóbban, és azonnal jelez, ha a vevő számára megfelelő ház vagy lakás kerül fel az internetre.”
Az applikáció az adatok feldolgozásához mesterséges intelligenciát, cutting edge technológiát használ, ennek a segítségével a Facebook-posztok szövegeit is értelmezi, így tudja megállapítani, hogy az 1,2 millió hirdetés közül melyik a legmegfelelőbb a vevőnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.