Amióta meteorológiai mérések vannak, az elmúlt százhúsz év legaszályosabb éve volt az idei Magyarországon, Tokaj-Hegyalja pedig kivételesen „száraz folt” volt az országon belül is. A szőlő tenyészidőszakában csupán 120-150 milliméter csapadék hullott augusztus végéig – mondta a VG-nek Molnár Péter, a Tokaji Borvidék Hegyközségi Tanácsának elnöke. Ezt az ültetvények különbözőképpen vészelték át, fekvésük, az alapkőzet, a kapott hőösszeg, a termőréteg vastagsága és az ültetvény kora függvényében. A fiatalabb ültetvények jellemzően nagyobb kárt szenvedtek, míg egy idősebb, mélyebb termőrétegre telepített ültetvény – különösen egy ellenállóbb fajta, például a furmint – kisebbet. Molnár Péter hangsúlyozta, hogy a kár mennyiségi, a szőlő és a belőle készülő bor minősége nagyon jó. Összességében igaz, hogy Tokaj-Hegyalján aszálykárokat szenvedtek az ültetvények, és kisebb mennyiséget szüreteltek le a szőlőtermelők – foglalta össze.
A szeptember viszont már csapadékos volt, ami egyes ültetvényeken képes volt mérsékelni a károkat, sok ültetvény esetében azonban már későn jött az eső.
Ez a csapadékmennyiség ugyanakkor elindította az aszúsodás folyamatát, mégpedig magas mustfokról
és mára már tény, amire szeptember közepén még csak esély volt: aszút is szedhettek idén a Tokaji borvidéken. Bár nem óriási mennyiségben, de még nem látni pontos számokat, mert egyes pincészetek még nem fejezték be a szüretet.
Molnár Péter szerint szép borok készülnek idén a borvidéken, a száraz borok és a pezsgők alapanyagául szolgáló szőlőket a nagy forróság ellenére is szép savakkal tudták szüretelni, a készülő száraz borok pedig kifejezetten jó évjáratra utalnak. Az édes borokról még korai nyilatkozni, hiszen ezek most készülnek, sőt, egyes ültetvényeken nemcsak az aszúszemeket, hanem a késői szüretelésű szamorodni alapját képező szőlőt is szedik még.
Az első osztályú aszúszemekért általában kilónként 3 ezer, a másodosztályúakért pedig 2600 forintot adtak idén a felvásárlók.
A szőlő ára is valamelyest felfelé korrigált, a tavalyi kilónkénti 100-110 forint után idén 110-130 forint között volt a száraz borok alapjául szolgáló szőlő nagy részének a felvásárlási ára.
Molnár Péter elmondta azt is, hogy egy uniós pályázat keretében elindult a Tokaji eredetvédett borok közösségi promóciója is, amelynek előkészületeit még 2020-ban kezdték meg. A tokaji borok unión kívüli és az EU-beli népszerűsítését szolgáló mintegy 120 millió forintos pályázat felét állja az uniós büdzsé, a felét pedig önrészként a hegyközségi közösségi tulajdonban lévő Tokaji Szőlő- és Bortermelési Közösségi Infrastruktúra Központ Nonprofit Kft. hozzájárulásával teremtették elő. A promóció a Tokaji borvidéket és tokaji borok egyediségét helyezi előtérbe és népszerűsíti. Októberben már négy napot a borvidéken töltöttek az Egyesült Királyságból érkezett véleményformálók és újságírók, akik bejárták Tokaj-Hegyalját, és tematikus kóstolókon ismerték meg borokat.
Az Egyesült Királyság a borkereskedelemben jelentős referenciapiac, ezért is különösen fontos, hogy ott ismertek legyenek és jól szerepeljenek a tokaji borok. Lesznek még hasonló programok a 2023 júniusában záruló projekt keretében, de ezek mellett most indították el a magyar és angol nyelvű közösségi honlapot is winesoftokaj.hu címen, valamint zajlik a közösségi kommunikáció a Hegyközségi Tanács hasonló című közösségimédia-csatornáin is.
Az új honlapon minden lényeges információ és aktualitás megtalálható a borvidékről, és ezen mutatják be az első tokaji borpromóciós filmet is, amelyet a termelők is használhatnak majd a tokaji borok népszerűsítésére.
A közösségi borpromóció mellett a régióban turisztikai és infrastukturális fejlesztések is zajlanak, számos beruházás van folyamatban. Molnár Péter elmondta azt is, hogy a tudásbázis építésében, a képzésben és a nemzetközi kapcsolatok építésében nagy szerepet vállal a tavaly alapított Tokaj-Hegyalja Egyetem is. Az egyetem szervezésében a jövő héten a fenntartható szőlészetről és borászatról rendeznek Tokaj Wine Congress címmel egy nagyszabású konferenciát, amelyen tiizenöt ország több mint kétszáz szakembere vesz részt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.