A gazdasági helyzet az infláció rányomta a bélyegét az okostelefon-piacra is, egyértelműen látszik, hogy kevesebb prémiumkészüléket vesznek az ügyfelek a korábbi évek azonos időszakához képest, és megnőtt a jó ár-érték arányú telefont vásárlók aránya. Jellemző, hogy az ügyfelek élnek a részletfizetés lehetőségével, ha pedig prémiumot is választanak, akkor inkább havonta törlesztik a készülék díját. Ezt indukálják az egyre dráguló eszközök is – foglalta össze lapunknak a Yettel a piaci folyamatokat. A Vodafone Magyarország sajtóosztályán is hasonló folyamatokról számoltak be: elsősorban a középkategóriás okostelefonok keresettek az ügyfeleik körében, a telefoncsere – azaz modernebb készülékre váltás – kapcsán nem tapasztalható jelentős visszaesés.
Ami Európát illeti, nemcsak a prémiumkategóriával, hanem általában az okostelefon-piaccal vannak problémák – bár az eurózónában a piac jelentős részét a prémiumtermékek adják.
Már az első negyedévben 12 százalékkal csökkentek az eladások.
Ennek két meghatározó oka van az elemzőcégek szerint. Az egyik, hogy a globális beszállítói láncok összeomlása és az ázsiai országok hol javuló, hol romló járványhelyzete miatt akadozik az egyes termékkomponensek ellátása. Másrészt pedig jelentősen romlott a gazdasági környezet – az inflációs sokk, illetve az orosz–ukrán háború miatt. Érdekesség, hogy a két ok egymásnak ellentmond, az első a gyártókra fogja az eladások csökkenését (kevés készlet, gyenge beszállítói háttér), a másik a vásárlókra (csökkenő elkölthető jövedelem), és ezzel némi konfuzitás mutatkozik a piacon. Világszinten ennél egyértelműbb a helyzet, ugyanis a cégek az elemzők megkeresésére a gyenge gazdasági környezetet és a mérsékeltebb költekezést jelölték meg. Az elmúlt 8 év legrosszabb teljesítményét produkálta a harmadik negyedévben a mobiltelefon-piac. Az összes nagy szereplő veszített a piaci pozíciójából, egyedül az Apple javított az iPhone-okkal.
Persze a prémiumszegmens itthon sajátos terület, kicsit máshogy működik, bár az eladási trendek lekövetik a világpiacot. A Media Markt Figyelőnek adott információi szerint
a legnépszerűbb telefonok náluk 150–170 ezer forint között mozognak,
illetve az Apple termékek kereslete jellemzően kiemelkedő a karácsonyi időszakban. Bár ezek az árucikkek magasabb árkategóriát képviselnek, az idén is számítunk a fokozott érdeklődésre – fogalmazott a cég a lapunk érdeklődésére. Vagyis bizonyos helyzetekben a prémiumszegmens egy kicsit elszakad a többitől, hiszen ilyenkor az is ilyen készüléket vásárol, akinek a státusza nem engedi meg a 350–500 ezres telefont, viszont 2-3 éve spórol egy ilyenre.
Alapesetben a prémiumkategóriás mobilok iránt rendszeresen érdeklődőket jellemzően nem rázza meg a romló gazdasági környezet, ám ezen készülékek ára a fejlett gazdaságok középrétegének pénztárcájához igazított, ez a szint viszont a fejlődő gazdaságok felső középrétegét jelenti. Míg az előbbi nagyon is megérzi az elszálló energia- és élelmiszerárakat, utóbbi nem annyira. Ám ha kiesnek a fejlett gazdaság potenciális vevői, az utóbbi a keresletével képtelen megtámasztani az eladásokat, és nincs hatása sem a gyártói-kereskedői akciókra, sem az árak mérséklődésére. Arról nem is beszélve, hogy a globális ellátási láncok szétesése miatt jelentősen növekedett a prémiumkategóriás termékek ellenértéke.
Forintban számolva ma már félmilliót is elkérnek egy toptelefonért, ez pedig nem csak itthon, máshol is egy olyan lélektani határ, ami kivárásra, vagy alternatív megoldások keresésére ösztönzi a vásárlókat.
Pedig általános használat mellett a csúcsmobilok élettartama másfélszer vagy kétszer hosszabb, mint a középkategóriások, ráadásul a gyártók a topszegmenshez sokkal tovább kínálnak frissítéséket. Az Apple például csak most tekinti elavultnak a 7-9 évvel ezelőtti számítástechnikai termékeit.
Ugyanakkor a korábbi években a gyártók annyira „megszórták” sokáig használható csúcsmobilokkal a piacot, hogy ma a vevők jó része – a gyengébb gazdasági környezet miatt – inkább kivár a cserével, mivel a régi használhatósága sem lett rosszabb. Így viszont némileg háttérbe szorul a nagy reményű 5G, amely valódi húzómotorja lehet(ett) volna már az idén és a következő években a csúcskategóriás mobilpiacnak. Azt nehéz megmondani a rendelkezésre álló adatokból, hogy a vásárlók elhalasztják-e a mobiltelefon-cserét – mondták el a Yettel részéről.
Az viszont a gazdasági körülményekből egyértelműen következik, hogy a kereslet általánosan mérséklődött.
Ettől függetlenül a Yettelnél fontosnak tartjuk, hogy minden ügyfélszegmensnek legyen versenyképes árú készülékajánlat, ezért minden tarifa- és termékkategóriában igyekszünk ajánlatokkal segíteni az ügyfeleket a választásban. Ezek a kiemelt ajánlatok (mint az üzletekben az akciók) továbbra is népszerűek.
A Yettel tájékoztatása szerint lényeges változást nem volt a szolgáltatásokat illetően, továbbra is erősödik a havidíjas előfizetők bázisa. Ezen szolgáltatáskategóriában egyre többen keresik a korlátlanságot mind mobiladatban, mind hívásban, így az ezeket biztosító Prime tarifáink népszerűsége töretlen – fogalmaztak. Néhány kisebb kilengést eltekintve nem látható tendencia arra, hogy az ügyfelek a havidíjasról az előre fizetett szolgáltatások irányában mozognának, így ezen ügyfelek száma továbbra is elhanyagolható. Ezek mellett népszerűek az otthoni internetszolgáltatások is mind a 4G-, mind az országban először 5G-hálózaton nyújtott internettel, ami azt mutatja, hogy az ügyfelek egyre nyitottabbak a mobilhálózaton keresztüli otthoni internetszolgáltatások felé.
Ezen a területen tehát nem látszik a komolyabb spórolás. A Vodafone is úgy látja, hogy a havidíjas és az előre fizetett szolgáltatások egyaránt népszerűek, továbbá vannak váltások az egyes szolgáltatáscsomagok között, ám az ezzel kapcsolatos trend változatlan.
A Magyar Telekom úgy látja, hogy az adathasználat a feltöltőkártyás és a havidíjas előfizetői körében is folyamatosan nő, egyre többen keresik az 5G-képes készülékeket, emellett emelkedik az 5G-szolgáltatást igénybe vevők száma, valamint a Gigaerős Korlátlan Net csomagjaikat is mind nagyobb számban választják.
A Magyar Telekom adatai szerint a felhasználók úgy választanak készüléket, hogy az minél inkább igazodjon a saját igényeikhez, hogy bármilyen élethelyzettel találják szembe magukat, az eszközök és a digitális világ segítségével készen álljanak a megoldásra.
Ez általában jellemző a hazai és az európai piacokra. A kutatások szerint a mobiltelefon mint státuszszimbólum egyre inkább háttérbe szorul, a fiatalabb generáció is elsősorban a készülékek funkcionalitását veszi alapul az eszközválasztás során. Az persze más kérdés, hogy a fiatalabbak jellemzően a magasabb árkategóriás mobilokat választják, ugyanis ők több funkcióját használják ki az okostelefonoknak.
A Magyar Telekom szerint a lakosság körében a készülékválasztás elsődleges szempontja a kamera minősége, az akkumulátor-üzemidő és a kijelző mérete.
Statisztikáink szerint – fogalmazott a cég – a márka is erősen befolyásoló a választásnál: nagy érdeklődés mutatkozik a három nagy brand esetén (Samsung, Apple, Xiaomi), valamint a saját márkás T Phone 5G és T Phone 5G Pro iránt. Az operációs rendszerek közül az androidos készülékek élveznek elsőbbséget a vásárláskor. A termék- és márkajellemzők mellett a fogyasztói preferenciákat az ár is befolyásolja: bár a fiatalabbak előszeretettel választanak drágább, csúcskategóriás készülékeket, az idősebbek a könnyebben kezelhető, közepes, illetve alacsony árfekvésű eszközöket részesítik előnyben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.