Nincsenek könnyű helyzetben a zöldségtermesztéssel foglalkozó hazai vállalkozások. Míg az időjárási nehézségek miatt a termés az elmúlt évek átlagánál jóval szerényebb lett, a magas energiaárak a termékek eltárolását nehezítik meg. Ledó Ferenc, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara zöldségtermesztési alosztályának vezetője lapunknak elmondta: télen mindig drágábbak a zöldségek, ekkor ugyanis már a tárolás költségét is bele kell kalkulálniuk a kertészeknek az átadási árakba. A szakember szerint ugyanakkor idén rendkívüli helyzet alakult ki az ágazatban.
Kritikus időszak előtt állunk, az energiaárak drasztikus emelkedése ugyanis nagyon megnöveli a tárolási költségeket. Ezért a termelők többsége most azon gondolkodik, hogy megéri-e egyáltalán betárolni a zöldséget, vagy akkor járnak jobban, ha a betakarítást követően, a földek mellől adják el a terményt – mutatott rá a szakember.
Ledó Ferenc szerint a vásárlók szűkülő pénztárcája alapvetően visszafogja a keresletet az élelmiszerpiacon, s míg a nyáron a megnövekedett termelési költségeket még el tudta fogadni a magyar vásárlóközönség, mára a legtöbb háztartás igyekszik visszafogni a kiadásait. A termelők tehát joggal tartanak attól, hogy a megnövekedett tárolási költségeket jövőre már nem tudják beépíteni az árakba. Elsősorban a különböző gyökérzöldségekről, a hagymáról és a burgonyáról van szó, amelyekből egyébként sem volt túl jó termés az idén.
Most mindenki szabadulna az árutól, az egyszerű tárolókban karácsonyig lehet minőségveszteség nélkül eltartani a zöldségeket. Ezt követően azonban már speciális hűtőtárolóra van szükség ahhoz, hogy a termék megőrizze a minőségét – hívta fel a figyelmet a szakember. Majd hozzátette: egyelőre kevés a korszerű tároló itthon, azonban azok a termelők is meggondolják, hogy használják-e, akik rendelkeznek ilyen kapacitással.
Túlkínálattól ugyanakkor abban az esetben sem kell tartani, ha a kertészetek még idén piacra viszik az összes, idén megtermelt zöldséget. A hozamok ugyanis nemcsak itthon, hanem külföldön is igen alacsonyak voltak. Éppen ezért jelentősebb áresésre sem kell számítaniuk a vásárlóknak, hiszen külföldről sem érkezik nagy mennyiség ezekből a terményekből, ráadásul minél messzebbről hozzák be az árut, annál nagyobb szállítási költség rakódik rá a termékekre. Míg például tavasszal 100 forint volt egy kiló spanyol paprika szállítási költsége, ma már 200-300 forintra rúg ez az összeg.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Getty Images)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.