BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Átadták a Lánchidat, és még át is adják jó párszor – képeken mutatjuk a felújított átkelőt

Szűk két év alatt elkészült az útpálya. Magyarország egyik legfontosabb kulturális öröksége ezzel még nem jutott túl a felújításon, sőt.

Péntek kora délután megtörtént a felújított Lánchíd első átadása.

Lánchíd megnyitása
20221216
Karácsony Gergely és Walter Katalin (Fotó: Kallus György / VG)

A kivitelező cég, az A-Híd Zrt. – a legnagyobb tapasztalattal bíró, 74 éves hazai hídépítő társaság – vezérigazgatója arról beszélt az eseményen, hogy a legnehezebb feladatot zárják most le, a 900 tonna súlyú acélpálya cseréjét. Látványos még a híd láncainak új bevonata, amely kékesszürke színű, hasonlóan a ledes világítású kandeláberekhez. 

Nincs olyan dunai híd, amin ne dolgoztunk volna, de nincs még egy olyan projekt, mint a Lánchídé. Az első perctől tisztában vagyunk vele, mit ró ránk ez a munka

– fogalmazott Sal László. Hangsúlyozta, hogy a Lánchíd első átadása öt nappal hamarabb történt meg ahhoz képest, mint amit a szerződésesben határidőként meghatároztak az új pálya ideiglenes forgalomba helyezése kapcsán. Jelezte azt is, hogy 

a Széchenyi lánchíd teljes korszerűsítése jelenleg 80 százalékos készültséget ér el.

A híd továbbra is munkaterület marad, dolgozni fognak a járdán, a hídfőkön és a híd szerkezete alatt is. A vállalás szerint a gyalogosok nyár végén kaphatják vissza a Lánchidat.

Walter Katalin, a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. vezérigazgatója arról beszélt, hogy hatalmas mérföldkő a mai átadás, amely 548 nappal követi a híd tavaly nyári lezárását. Kiemelte, hogy a beruházás nemcsak határidőn belül ért véget, hanem a költségkereten belül is maradt. A Lánchíd jövőjéről azt mondta, hogy most kipróbálják, milyen az, amikor a közösségi közlekedés – ezeket a kapacitásokat 20 százalékkal emelik –, illetve a mikromobilitás kap prioritást.

Karácsony Gergely főpolgármester arra mutatott rá, hogy a felújított Lánchíd fontos része Budapest és Magyarország jövőjének: nem csak a fővárost köti össze, hanem az országot is. 

Megerősítette, hogy a felújítás végéig, tehát 2023 augusztusáig olyan forgalmi rend lesz érvényben a hídon,

amely a közösségi közlekedést és a mikromobilitást engedi csak felhajtani a hídra. Ezt a főpolgármester összességében a jövő közlekedésének nevezte. Emlékeztetett rá, hogy a városháza tervei szerint a végső döntést ebben a kérdésben a budapestiek mondhatják ki egy közéleti vitát követően. Végezetül meginvitálta a közönséget, hogy próbálják ki, milyen, amikor nincs dugó a Lánchídon.

Üröm az örömben

Vitán felül áll, hogy Magyarország egyik legfontosabb kulturális örökségének és jelképének a korszerűsítése időszerű volt. Pláne úgy, hogy a Lánchíd eddigi legutolsó rendbetétele három évtizeddel ezelőtt történt meg. Csakhogy a kiírt közbeszerzés több sebből is vérzik, amelyek miatt nem teljes az öröm.

A legfőbb probléma, hogy még 2020 végén, amikor bejelentették az eljárásra beadott pályázatokat, a főváros kapásból megvezette a nyilvánosságot.

Azt állították, hogy kedvezőbb feltételekkel újulhat meg a Lánchíd, mivel a korábbinál – ez az ajánlat még a Tarlós István vezette városháza felhívására érkezett be – 8,5 milliárd forinttal alacsonyabb ajánlatot tettek a kivitelezésére, ami bruttó 26,8 milliárd forintból készülhet el. Tény, hogy a felújítás tendereztetésének előző eljárásában bruttó 35,3 milliárd forint volt a legalacsonyabb ár,

csakhogy ez nemcsak a Lánchídra vonatkozott, hanem a Széchenyi István téri villamos-közúti aluljáróra is.

Ami viszont már kimaradt Karácsony Gergelyék kiírásából. Az összehasonlítást nehezíti, hogy a fővárosi önkormányzat honlapján elérhető anyagokból külön a Lánchídra vonatkozó ajánlat nem olvasható ki, hiszen a meghatározott műszaki tartalomban a pesti hídfőnél lévő villamos- és közúti aluljáró rekonstrukciója is szerepelt. Ennek együttes értéke nettó 24,6 milliárd forint volt (10 százalék tartalékkeret, 1,5 százalék mérnökdíj és 1,5 százalék egyéb költségek nélkül), amelyből a Lánchíd nettó 15,2 milliárdot tett ki.

Ha ezt bruttósítjuk, és hozzáadjuk a tartalékkeretet, a mérnökdíjat és az egyéb költségeket, az 21,8 milliárd forintnak felel meg. Vagyis a Karácsony Gergely- és a Tarlós István-féle ajánlat között mintegy bruttó ötmilliárd forintos különbözet van a korábbi eljárás javára,

tehát a Lánchíd felújításának bekerüléséből nemhogy lefaragni nem sikerült, hanem majd a negyedével drágult.

Hiába volt azonban olcsóbb az első ajánlat, és hiába mondták ki érvényesnek és eredményesnek, 2020 januárjában visszadobták és új pályázatot hirdettek meg.

Nézze meg a VG fotóit a megnyitott Lánchídról:

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.