Minden évben komoly fejtörést okoz a kereskedőknek, hogy a saját profiljukban milyen termékkategória lehet a slágertermék karácsonykor. Jellemzően az elemzéseik és a megérzéseik alapján rendelnek kisebb-nagyobb árukészletet egy-egy termékfajtából. Ehhez ezen logika alapján lövik be a karácsonyi vásárlás alatt elérhető legnagyobb hasznot.
Nem egészen vakon döntenek, a kereskedelem is használja a világhálón fellelhető keresési információkat, amelyet a felhasználók „ajándékötlet” címen írnak az egyes internetes felületekre. Továbbá célzottan nyernek ki adatokat azon termékterületekről, amelyek a saját üzleti profiljukba vágnak, és adatbázisként használják a saját omnichanel (közösségi média és saját webshop) felületeiken való felhasználói aktivitást.
Nagyon nem mindegy a döntés: számításunk szerint (lásd keretes írásunkat) októbertől decemberig nagyjából 670 milliárd forint „udvarolható” ki a vásárlók zsebéből ajándék gyanánt.
Már októberben is a karácsony került fókuszbaOktóberben az üzemanyag-eladások nélkül számolt kiskereskedelmi forgalom 1247 milliárd forint volt, ebből 702 milliárd ment el élelmiszerre, dohányárura és egyéb napi fogyasztási sikkre, míg a maradék más-más termékcsoportban képződött. Az adatok alapján arra lehet következtetni, hogy az élelmiszer-eladások nélkül számolt októberi forgalom 15 százaléka már karácsonyi ajándékokra ment el. Novemberben a teljes forgalom 1300 milliárd forint körülire várható, és ebből 700 milliárd lehet az élelmiszer-eladás. A maradék összeg 40 százaléka keletkezhet a karácsonyi ajándékok vásárlásából. Decemberben a forgalom eléri, vagy meghaladhatja az 1500 milliárd forintot, amiből az élelmiszer 800 milliárd körül alakulhat, ezt leszámítva a maradék érték fele kerülhet a fa alá. Így a teljes várható karácsonyi ajándék költés átlépheti a 600 milliárd forintot. |
Az persze nagy kérdés, hogy ez az összeg hogyan oszlik meg az egyes termékcsoportokban. Ami biztos, hogy a játék a legnagyobb siker minden tekintetben. Erre a kategóriára a napi fogyasztási cikkekkel kereskedők (az úgynevezett FMCG-ágazat) is ráállnak, ahogyan a szakboltok is hatalmas forgalmat bonyolítanak le a karácsonyi időszakban. Ezen belül a legók és a társasjátékok a két sikerkategória, illetve minden évben megjelennek 5–8 ezer forint közötti árszinten olyan „smart” termékek, amelyekért megőrülnek a gyerekek.
Ezt a piacot karácsonykor nagyjából 80-100 milliárdosra veszik az elemzők. Ráadásul ez minden évben növekszik.
A helyzet azonban bonyolult, hiszen a játékpiac tágabb az egyszerű, hagyományos gyerekjátékoknál. Érdemes idesorolni a játékkonzolpiacot és a hozzá kapható kiegészítőket (kontrollereket), illetve a konzolokon használt játékprogramokat. Ez utóbbiak eladásainak számolásáról ma már azért mondanak le, mert a vásárlók közvetlenül a gyártótól, a saját konzolok online felületén szerzik be a termékeket letöltőkódokkal.
Meglepő azonban, hogy a játékszoftverek piaca sosem karácsonyra élesíti magát, a kiadóknak például sokkal fontosabb a nyári szünidős szezon. Az elektronikai gyártók viszont nagyon készülnek az ünnepre. Emlékezetes, hogy tavaly az Xbox- és a PlayStation-játékkonzolokból is hiány alakult ki, egyrészt a csipek hiánya miatt, másrészt a bezártság sokakat terelt az online játékok felé.
Az olyan eszközök, mint a játékkonzol, szépen átvezetik a háztartásokat az egyéb műszaki cikkek irányába. Az okostévék, valamint az okosmonitorok ugyancsak nagyot mennek karácsonykor. A háztartások erre az időszakra időzítik az otthonuk fejlesztését. Ma a televízió pedig újabb és újabb igényeket támaszt a műszaki cikk területen. Néhány évvel ezelőtt hatalmas sláger volt a házimozirendszer, és ezt az igényt a jó televízió is generálta. Most azonban a videómegosztók,
a streamingszolgáltatók kifogták a szelet a gyártók vitorlájából, és a házimozit kábelen hozzák el a fogyasztóknak.
Persze a gyártók így sem maradnak munka nélkül, ugyanis a legjobb hangrendszerekkel szerelt televíziók sem képesek pontosan értelmezni a streamingszolgáltatók tartalmaihoz kapcsolt bonyolult hangkódokat, így gyakran a legjobb vizualitás mellett gyatra hangzással szembesülnek a felhasználók. Erre találták ki jó pár éve az úgynevezett hangprojektort, amely egy optikai kábellel csatlakozik a televízióhoz, és a benne levő csip értelmezi a kapott hangjeleket, illetve képes a környezete feltérképezésével szétszórni a helyiségben a hangokat, mintha egy moziban ülne a néző. E berendezések ára öt-hat évvel ezelőtt félmillió forintnál kezdődött.
A streamingszolgáltatók előretörésével a gyártók komoly piaci rést láttak a hangtechnika ezen területén, és megalkották az úgynevezett sound barokat, amely az eredeti Yamaha-technológián alapulnak, de jóval elérhetőbb áron.
A hangtechnika egyébként az idén is slágertermék, hiszen nemcsak a videó-, hanem a zenei megosztók is az átlagfogyasztó hétköznapjának részei lettek. A bluetooth-technológia 24 éve van jelen az elektronikai eszközök piacán, az erre épülő hangtechnika pedig folyamatosan megújul.
Kifejezetten slágerterméknek számít a hordozható (telefonnal szinkronizálható) hangfal, a kis kempinghangszóró és a fülhallgató is.
Meglepő módon az idén a csúcskategóriás mobil már nem ment akkorát, mint az előző években, ugyanakkor az okosórában még volt szufla. Minden évben komoly igény mutatkozik a háztartási termékekre, így a porszívóra (újabban a robotporszívóra) és az indukciós konyhai készülékekre.
Az energiaválság miatt az alternatív fűtőberendezések is nagyot mentek az idén, itt azonban megoszlanak a vélemények, hogy ezt érdemes-e belevenni a karácsonyiajándék-szegmensbe. Érdekesség, hogy az otthoni kávéfőzést a kapszulák teljesen megváltoztatták, ma már közel sincs akkora keletje az automata kávéfőzőnek, mint néhány évvel korábban, arról nem is beszélve, hogy a kapszulás berendezések ára a töredéke az automatáknak.
Két nagyon fontos szegmense van még a karácsonyiajándék-piacnak, az egyik a DIY, vagyis a barkácstermékek, a másik a praktikus „ketyerék” piaca.
A barkácsszegmensben a kézi szerszámok viszik a prímet, abból is az akkumulátoros technológiára alapuló berendezések, amelyek ára most kezd el sokak számára megfizethetővé válni.
Ugyancsak ebbe a kategóriába tartoznak a sportszerek, különösen a horgászathoz köthető termékek, mint a halradar, a kapás esetén önkioldós horgászbottartó vagy a kempingtermékek.
Nagyon sokan viszont nem praktikus, hanem különleges karácsonyi ajándékot keresnek. Méghozzá megfizethetőt. Itthon ezeket az igényeket a hírhedt, híres netes boltok (például a Wish) igyekeztek lefedni, de ezen a területen is megjelentek olyan láncok, amelyek közérdeklődésre tartanak számot. Az első a Pylones volt, amely viszonylag magas árszínvonalon kínál praktikus dizájnertermékeket. Mára viszont megjelent a skandináv Flying Tiger vagy a német Tedi. De több ázsiai lánc is jelen van piacon, amely a plüssállatokon kívül meglepően jó dizájnerholmikat kínál.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.