Szeptember végén 147,4 milliárd forintot tett ki a 90 napon túli késedelemben lévő háztartási hitelek bruttó állománya, amely több mint egynegyedével meghaladta az egy évvel korábbi 117,3 milliárdot – derül ki a Magyar Nemzeti Bank most közzétett adataiból. Ezzel egy évek óta tartó csökkenő trend tört meg.
Ezzel párhuzamosan emelkedett a három hónapnál régebben csúszásban lévő lakossági hitelek aránya: ez a harmadik negyedév végén 1,51 százalékot tett ki, szemben az egy évvel korábbi 1,28-dal. A jegybank tájékoztatása szerint az érintett állomány súlya az átlagosnál is nagyobb a személyi kölcsönöknél és a gépjárműhiteleknél: előbbiek 4 százaléka jár három hónapon túli késedelemben, utóbbiaknál pedig 5,7 százalékos az arány. A késedelmes hitelek aránya annak ellenére nőtt érezhető mértékben a lakossági kölcsönöknél, hogy a teljes állomány a szeptemberig tartó egy év alatt is viszonylag stabilan emelkedett:
a harmadik negyedév végi 9746,6 milliárd forintos teljes portfólió 6,6 százalékkal volt nagyobb a bázisidőszakinál.
Az átstrukturált hiteleknél sem jobb a helyzet az MNB számsorainak tanúsága szerint. Az érintett kölcsönök állománya drasztikus mértékben, 38,4 százalékkal zsugorodott éves összevetésben – így 797,5 milliárd forintot tett ki –, ám eközben a 90 napon túli késésben lévő hitelek mennyisége 41,5-ről 70 milliárd forint közelébe ugrott. Mindezek eredőjeként
a harmadik negyedév végén az átstrukturált háztartási hiteleknek már a 8,7 százaléka volt három hónapot meghaladó késedelemben,
miközben egy évvel korábban még 3,2 százaléknál járt az arány.
A mostani, növekvő tendencia pedig feltehetően az előttünk álló időszakban is folytatódik: egyrészt azért, mert az új kihelyezések csökkenésével párhuzamosan „öregszik” a lakossági portfólió, ami együtt jár a késedelemben lévő tartozások arányának emelkedésével, másrészt azért, mert a nehezebbé vált gazdasági környezetben egyre többen lehetnek azok, akiknek nehézséget okoz a törlesztés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.