BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Last minute tömegnyomor a karácsonyi vásárlásoknál

A magas infláció és az energiaválság ellenére, úgy tűnik, nem fogták vissza magukat a magyarok idén a karácsonyi bevásárlás során. A plázákban, piacokon és bevásárlóközpontokban számos akció csábította őket, amelyek jó eséllyel megmentik az árusokat az idei veszteségtől. Ezzel párhuzamosan viszont úgy tűnik, mintha kezdenénk leszokni az online vásárlásról.

Szinte minden évben többé-kevésbé hasonló tapasztalatokról számolnak be a kereskedők a karácsony előtti időszak forgalmáról: fel és alá futó, tülekedő vásárlók, egyre bosszúsabb és türelmetlenebb vevőközönség, főként az utolsó napokban és aranyvasárnap. Tavaly és tavalyelőtt a koronavírus-járvány miatt azonban visszaesett a személyes vásárlások forgalma, az online shoppingolás viszont egyre látványosabban kezdett terjedni. Ez a tendencia akkor senkinek nem okozott meglepetést, hiszen gyakran még a családok sem jöttek össze az ünnepre.

20220402 SzegedMars téri piacon hétvégi bevásárlás, sonka vásár, készülődés húsvétra.Fotó: Frank Yvette (FY) Délmagyarország 20220402 Szeged

Mars téri piacon hétvégi bevásárlás, sonka vásár, készülődés húsvétra.

Fotó: Frank Yvette (FY) Délmagyarország
A friss élelmiszerekért még december 24-e délalőtt is nagy roham várható a boltokban és piacokon. Fotó: Frank Yvette / Délmagyarország

Ám alig ocsúdtunk fel a számos változást hozó pandémiából, energiaválság kezdődött, amelyet csak fokozott a februárban indult orosz–ukrán háború és a miatta született EU-s szankciók. Miközben eleinte, szinte függetlenül egymástól – egyebek mellett az elhalasztott vásárlások, valamint a háztartásoknál lévő hatalmas készpénzállomány miatt – több évtizede nem látott infláció alakult ki, ami például az élelmiszereknél ősz végére mintegy 40 százalékos szintre ugrott, de sok más fogyasztási cikk esetében is meghaladta a 20 százalékos küszöböt a tavalyi év azonos időszakához képest.

Nem vártunk olyan vásárlási rohamot, mint ami végül bekövetkezett, sőt, ahogy közeledik a szenteste, egyre fokozódhat

– számolt be a legfrissebb tapasztalatokról érdeklődésünkre az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára. Igaz, Vámos György, a hosszú évek megfigyelése alapján, azt nem tartja meglepetésnek, hogy a „naptárhatás” miatt (szenteste szombatra esik) nem pörgött fel túlzottan az arany hétvége. Sokan gondolkodnak ugyanis úgy, hogy utána még majdnem egy egész hét állt rendelkezésre a bevásárlásra. Ennek ellenére az már most látszik, hogy „nem vitte el a magas infláció a karácsonyi bevásárlási rohamot” – fogalmazott a szakember.

Ami az élelmiszereket illeti, a mintegy 40 százalékos, egy évre visszatekintő infláció ellenére nem mondhatni, hogy említésre méltóan elmarad a idei forgalom a tavalyitól. A karácsonyi asztalra kerülő finomságok esetében azonban a hagyományos élelmiszerárusító területeken (szupermarket, piac) december 24-e délig biztos, hogy hatalmas tolongás és forgalom várható – jelezte az OKSZ főtitkára. 

A boltok és árusok már néhány éve különböző akciókkal igyekeznek elcsábítani a vevőket és minél több árut eladni. Ez a vásárlók számára is vonzó, az árusok számára pedig, még ha egyenként kevesebbet hoz is a konyhára a portéka, ha jobban fogy, megnő a bevétel.

Az egyéb iparcikkeknél – ruházat, illatszer, könyv, műszaki cikkek, bútor – a hozzávetőleg 22 százalékos infláció dacára, a tartós fogyasztási cikkek kivételével, az ajándékok mennyiségéhez köthető forgalom, várhatóan nem lesz alacsonyabb, mint a Covid előtti években 

– adott óvatos prognózist Vámos György. A szakember úgy ítéli meg, hogy a boltok, kereskedelmi egységek arra törekednek, hogy ha nem is érnek el idén nyereséget, ne legyen veszteségük. S ez reális célnak tűnik – fűzte hozzá.

Boy holding credit card while playing video game at home Boy, gamer, personal computer, streamer, network, internet, dontation, online, games
A járvány csillapodásával egyre kevesebben vásárolnak a webáruházakból. Fotó: Shutterstock

 

Az OKSZ főtitkára ugyanakkor nagy és figyelemre méltó meglepetésnek tartja, az online kereskedelem népszerűségének látványos visszaesését. A koronavírus-járvány alatt egyre szélesebb körben vált népszerűvé ez a vásárlási forma – eleinte 30-40 százalékos növekedést regisztráltak –, később már csak 20 százalékos volt a növekedés üteme. 

Borítókép: Illusztráció  (Fotó: AFP)
 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.