Szinte minden évben többé-kevésbé hasonló tapasztalatokról számolnak be a kereskedők a karácsony előtti időszak forgalmáról: fel és alá futó, tülekedő vásárlók, egyre bosszúsabb és türelmetlenebb vevőközönség, főként az utolsó napokban és aranyvasárnap. Tavaly és tavalyelőtt a koronavírus-járvány miatt azonban visszaesett a személyes vásárlások forgalma, az online shoppingolás viszont egyre látványosabban kezdett terjedni. Ez a tendencia akkor senkinek nem okozott meglepetést, hiszen gyakran még a családok sem jöttek össze az ünnepre.
Ám alig ocsúdtunk fel a számos változást hozó pandémiából, energiaválság kezdődött, amelyet csak fokozott a februárban indult orosz–ukrán háború és a miatta született EU-s szankciók. Miközben eleinte, szinte függetlenül egymástól – egyebek mellett az elhalasztott vásárlások, valamint a háztartásoknál lévő hatalmas készpénzállomány miatt – több évtizede nem látott infláció alakult ki, ami például az élelmiszereknél ősz végére mintegy 40 százalékos szintre ugrott, de sok más fogyasztási cikk esetében is meghaladta a 20 százalékos küszöböt a tavalyi év azonos időszakához képest.
Nem vártunk olyan vásárlási rohamot, mint ami végül bekövetkezett, sőt, ahogy közeledik a szenteste, egyre fokozódhat
– számolt be a legfrissebb tapasztalatokról érdeklődésünkre az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára. Igaz, Vámos György, a hosszú évek megfigyelése alapján, azt nem tartja meglepetésnek, hogy a „naptárhatás” miatt (szenteste szombatra esik) nem pörgött fel túlzottan az arany hétvége. Sokan gondolkodnak ugyanis úgy, hogy utána még majdnem egy egész hét állt rendelkezésre a bevásárlásra. Ennek ellenére az már most látszik, hogy „nem vitte el a magas infláció a karácsonyi bevásárlási rohamot” – fogalmazott a szakember.
Ami az élelmiszereket illeti, a mintegy 40 százalékos, egy évre visszatekintő infláció ellenére nem mondhatni, hogy említésre méltóan elmarad a idei forgalom a tavalyitól. A karácsonyi asztalra kerülő finomságok esetében azonban a hagyományos élelmiszerárusító területeken (szupermarket, piac) december 24-e délig biztos, hogy hatalmas tolongás és forgalom várható – jelezte az OKSZ főtitkára.
A boltok és árusok már néhány éve különböző akciókkal igyekeznek elcsábítani a vevőket és minél több árut eladni. Ez a vásárlók számára is vonzó, az árusok számára pedig, még ha egyenként kevesebbet hoz is a konyhára a portéka, ha jobban fogy, megnő a bevétel.
Az egyéb iparcikkeknél – ruházat, illatszer, könyv, műszaki cikkek, bútor – a hozzávetőleg 22 százalékos infláció dacára, a tartós fogyasztási cikkek kivételével, az ajándékok mennyiségéhez köthető forgalom, várhatóan nem lesz alacsonyabb, mint a Covid előtti években
– adott óvatos prognózist Vámos György. A szakember úgy ítéli meg, hogy a boltok, kereskedelmi egységek arra törekednek, hogy ha nem is érnek el idén nyereséget, ne legyen veszteségük. S ez reális célnak tűnik – fűzte hozzá.
Az OKSZ főtitkára ugyanakkor nagy és figyelemre méltó meglepetésnek tartja, az online kereskedelem népszerűségének látványos visszaesését. A koronavírus-járvány alatt egyre szélesebb körben vált népszerűvé ez a vásárlási forma – eleinte 30-40 százalékos növekedést regisztráltak –, később már csak 20 százalékos volt a növekedés üteme.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: AFP)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.