Míg 2014 és 2021 között a januári, kiigazítatlan kiskereskedelmi volumenindex rendre 4–7 százalékos növekedéseket mutatott, addig 2022 januárja már csökkenésbe fordult, és vélhetően az idei január sem lesz jobb az egy évvel ezelőttinél. (A KSH 2021-ben is csökkenést regisztrált ebben a hónapban, de az egyértelműen csak a pandémia hatása volt.) A boltosok a korábbi években hozzászoktak, hogy a január közel sem a legrosszabb kereskedelmi hónap, emiatt ebben a hónapban sokat akcióztak, rádolgozva a keresletre.
Most azonban jóval kevesebb az akció, vagyis pont azt tapasztaljuk mint a fekete péntek időszakában. Ennek két oka van. Egyrészt az akciós szabály miatt, amelynek alapján, ha egy termék egy hónapon belül már akciós volt, a kereskedő nem jelölheti meg a termék listaárát alapként, hanem a legutolsó akciós árat kell megjelölnie, ahhoz képest adhat további kedvezményt. Ez vélhetően az akciók értékét befolyásolja, nem pedig a számát. E szabály miatt tűnhetnek most kisebbnek a boltosok felkínált kedvezményei.
Az akciók számára hat ki a másik hatás, az, hogy kevesebb a pénzük a kereskedőknek az árleszállításra. Az akciók közben a kereskedő lemond a saját árrésének jelentős részéről, és úgy tekint az akciókra, mint marketingbefektetésre. Most azonban a kisebb vásárlói aktivitás és emellett a kereskedők elszállt költségei kevés mozgásteret hagynak a marketingre, ezen belül az akciózásokra, reklámokra. Nem mellesleg pedig a korábbi évekkel ellentétben sokkal nehezebb és drágább beszerezni a nagykereskedelemből megfelelő mennyiségben, méretben a termékeket, logikus tehát, hogy a kereskedő nem feltétlenül akciósan szeretne a terméken túladni.
Ezzel szemben is érvényesül most egy hatás, amely az infláció miatt keletkezik.
A vásárlók elkölthető jövedelme a növekvő rezsikiadások miatt csökken, ezért egyre többen tudatosan vadásszák az akciókat, vagyis komoly igény mutatkozik a kedvezményes termékekre. Ez a hatás ugyanakkor az impulzusvásárlást szorítja háttérbe, és minden esetben a kiskereskedelmi forgalom csökkenését vetíti előre. Az a kereskedő, aki képes a következő hetekben jó akciós politikát kidolgozni, jelentősen növelheti a forgalmi adatait, ám ez rövid távon biztosan nem erősíti a profitját, legfeljebb a forgókészlet sebességén dobhat, ami praktikusan az árukészletben lekötött tőke idejét csökkenti. Itt jelentkezhet nála némi profit.
Élelmiszer-akciókAz élelmiszer-kereskedelemben a következő időszakban több akció várható, mint a korábbi hónapokban, ugyanis a kereskedelem ezen szegmensében több termék árnövekedése már túl van csúcson, ahhoz képest könnyebb lesz majd egy-egy esetben olcsóbbat találni. Ugyanakkor a kereskedők arra hívják fel a figyelmet, hogy az infláció csökkenése nem lesz egyenlő az árak csökkenésével is. Ha kosárértékben gondolkodunk, még lesz néhány hónap, amikor nőnek az árak, de közel sem olyan nagy ütemben, mint a tavalyi utolsó két hónapban. Az élelmiszer-kereskedelemben az akciók például jótékonyan hatnak majd az infláció alakulására is. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.