BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mindenki vegyen egy nagy levegőt: csak Kínán múlik a 800 forintos üzemanyagár

A nyersanyag oldalán mutatkozó kockázat miatt kell számolni azzal a forgatókönyvvel, hogy középtávon nagyságrendekkel drágulhat a tankolás itthon.

Az év második felében jókora áremelkedés valószínűsíthető az üzemanyagpiacon – derül ki a Világgazdaságnak adott elemzői prognózisból.

2016. július.28. MOL kút, Fresh Corner. Benzinkút, üzemanyag. Prielle Kornélia úti MOL benzinkút. Fotó: Móricz-Sabján Simon
Fotó: Móricz-Sabján Simon / Világgazdaság

Pletser Tamás, az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője azt mondta, hogy ha a világpiaci folyamatok a várakozások szerint alakulnak, 

a magyar kutakon megjelenhet a 800 forint fölötti literenként árazás mind a benzin, mind a dízel esetén.

2023 első felében, különösen az első negyedévben azonban alacsonyabb árszintet tart reálisnak.

Mi köze Kínának a magyar benzinárhoz?

A már említett gazdasági prognózisok úgy szólnak, hogy a kínai gazdaság 2023 második felére lábalhat ki az éppen berobbant Covid-járvány okozta gödörből. Nem szimpla kilábalást jósolnak, hanem éles visszapattanást. Ha ez ténylegesen bekövetkezik, azt körülbelül úgy kell elképzelni, mint amikor egy utasszállító repülőgépen felszálláskor a gázkart ütközésig tolja a kapitány.

Kína a világ legnagyobb energiaimportőre, ha kinyit, egyszerűen felszippantja a nyersanyag-kapacitásokat. Csak olajból napi 11-12 millió hordót hoz be, kőszénből pedig évi 300 millió tonnát. Mindez tehát olyan keresletet generál, amely a csillagos égig löki fel az árakat, a száz dollár feletti olajár bőven benne van a pakliban. 

Kockázatok és mellékhatások

Alapvetően tehát a nyersanyag oldalán mutatkozó kockázat miatt kell számolni azzal a forgatókönnyvel, hogy középtávon nagyságrendekkel drágulhat a tankolás itthon is. Vannak más tényezők is, amelyek ezt a szcenáriót erősíthetnék, de ezeket kisebb súlyúnak látja Pletser Tamás. Ilyen például, hogy februártól életbe lép az uniós embargó a finomított orosz olajtermékekre. Ennek lehet hatása az európai árakra, hiszen Oroszország a kontinens legnagyobb olajtermék-beszállítója. De az is látszik, hogy erre a helyzetre készülnek a piacokon, és készletet halmoznak fel. Ráadásul a globális iparban is olyan fejlemények várhatók, amelyek tovább enyhítik az orosz kiesés rizikóját: ugyancsak a második fél évben a Közel-Keleten több finomítót is átadnak, amelyek kifejezetten az európai exportra termelnek. Kínában pedig frissen növelték az exportkvótákat, mert a Covid terhelte gazdaság most nem képes felvenni a rendelkezésre álló lefinomított mennyiséget. A felszabaduló mennyiség szintén Európába áramolhat.  

Mi lesz veled, dízel?

Akárhogy is, azt a prognózist is érdemes szem előtt tartani, hogy a dízel nagykereskedelmi ára tartósan magas marad, illetve tovább nő a hordónkénti nyersolajhoz képest. A kettőnek a különbsége az elmúlt 25 évben soha nem haladta meg a 25 dollárt, jellemzően 10-15 dolláron alakult. Ehhez képest tavaly volt olyan nap, amikor 80 dollár fölött volt, és jelenleg túl van az 50 dolláros szinten. 

olajkút
Fotó: Joe Raedle / Getty Images

Ez egy kimondottan magas árrés, amelyet tovább szélesíthet, hogy az orosz olajtermékek kiesésével megnőnek a szállítási útvonalak. Ez a helyzet a finomítóknak persze kedvez, de a fogyasztóknak korántsem.

Jó hírek és konklúzió

Az üzemanyagárakat nemcsak a nyersanyagpiac mozgatja, hanem az árfolyamoldal is, főleg a dolláré. Az Erste Bank elemzője ennek kapcsán úgy értékelt, hogy itt nagy bizonytalanságokat nem lát. 

A kormányzat és a jegybank minden eszközzel védi a forintot attól, hogy a 400-as küszöb fölé menjen az euróval szemben, a dollár-forint árfolyam csúcsán pedig túl vagyunk. Ennek kapcsán jó hír, hogy az amerikai infláció lassul.

Megjegyezte, hogy bár konszenzus van a kínai gazdaság gyors feltámadásáról, ami könnyen lehet, hogy valóban beigazolódik, ám a Covid mellett is van jó néhány strukturális probléma, amely lassíthatja a folyamatot. Megemlítette az ingatlanpiaci helyzetet és a belpolitikai feszültséget is. 

Az viszont tény, hogy az üzemanyagárak szempontjából a magyar autósok nagymértékben Peking kezében vannak.

Igaz, ha a kínai gazdaság beindul, annak olyan ereje lesz, ami kirántja Európát a recesszióból.

Ahogy kivezette a kormány a benzinársapkát, a kereskedők rögtön megduplázták az árrésüket

Emiatt aztán Magyarországon a legdrágább tankolni a régióban – és ez akár évekig így is maradhat. A korábbi 60-70 forintos árrés mostanra 120-140 forintra ugrott.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.