Február 20-án, hétfőn részlegesen lezárják a Népligeti felüljárót. A hídon a városközpont irányába csak egy sávon lehet majd haladni, a városközpontból kifelé járható lesz mindkét forgalmi sáv. A helyszíni munkák várhatóan július elején fejeződnek be.
A BKK a munkálatok kapcsán arra hívta fel a figyelmet, hogy a felüljáró kapacitása a korlátozás miatt a jelenleginél kisebb lesz,
ezért a belváros irányába tartóknak a közösségi közlekedést, elsősorban az M3-as metró használatát javasolja.
A lezárásra azért van szükség, mert megkezdődik az 1978-ban átadott műtárgy állapotának részletes vizsgálata. A kiemelt közlekedési szerepű, hatalmas terhelésnek kitett 45 éves híd kapcsán ugyanakkor a Budapest Közút Zrt. hangsúlyozta, hogy azon továbbra is biztonságosan lehet közlekedni az érvényben lévő súlykorlátozás figyelembevételével:
A hídon a Budapest Közút Zrt. megbízásából két hossztartó hídgerendát bontanak ki, majd a kiemelt mintákon és a feltáruló szerkezeti elemeken szakemberek bevonásával helyszíni és laboratóriumi vizsgálatokat végeznek. A fővárosi cég folyamatosan ellenőrizte a Népligeti felüljáró műszaki állapotát, és a helyzet most érett meg a szerkezeti elemek további alapos felülvizsgálatára is.
Hogy pontosan milyen állapotok lesznek a Népligeti felüljárón, az holnap reggel kiderült. Előzetesen annyit lehet tudni, hogy a Pénzverde előtti szakaszán a városközpont felé vezető oldalon a külső sávot körülbelül 200 méter hosszban egymásba kapcsolt beton terelőelemekkel fogják leválasztani. A felüljáró alatt a 2022 decemberében lezárt parkolóhelyek továbbra sem lesznek használhatók, és a híd alatt vezető kerékpárnyomvonal is lezárva marad.
A felüljáró érintett szakaszán a burkolat, a szalagkorlát, a szegély és a dilatációk elbontását követően két hossztartó hídgerendát emelnek ki.
A felüljárón ideiglenes védőkorlát épül a vasbeton terelőelemeken belül, és kialakítják az ideiglenes vízelvezetést is. A laboratóriumba szállított mintákat átfogó műszaki vizsgálattal ellenőrzik. Ennek során meghatározzák, hogy a híd milyen mértékben terhelhető, és azt is, hogy milyen további beavatkozásokra lehet szükség: erről őszre készül részletes szakvélemény. A helyszíni vizsgálatok befejezését követően ideiglenes jelleggel helyreállítják és javítják a megbontott vasbeton felületeket, hogy megakadályozzák a további állagromlást.
A Világgazdaság egy hete írta meg, hogy kulcsfontosságú állapotfelmérés kezdődik februárban, miután szakemberek a Könyves Kálmán körúton átvezető felüljáró tartószerkezeteit tesztelik. Lapunk tudomása szerint a rövidesen megkezdődő vizsgálat arra a kérdésre keresi a választ, hogy el kell-e bontani a Népligeti felüljárót, vagy sem. Mindezt pedig hivatalos dokumentum is megerősíti. Még december végén függesztettek ki egy hirdetményt Budapest Főváros Kormányhivatal Országos Közúti és Hajózási Hatósági Főosztályának fejlécével. Ennek a tárgya egy bontási engedélyezési eljárásban hozott döntés volt. A megfogalmazás szerint egészen pontosan
a Budapest, Üllői út–Könyves Kálmán körút feletti híd (népligeti felüljáró) hídgerendáinak részleges bontási engedélyezési eljárásáról
folytatta le a hatóság a vizsgálatot. A részleges bontási engedély megszerzése a Budapest Közút vizsgálatának előfeltétele volt. Vagyis ez még nem a végleges bontásról szól – az ugyanis még nincs eldöntve –, hanem a tartószerkezet állapotfelmérésének elindításához kellett. A Világgazdaság korábban is írt a Népligeti felüljáró helyzetéről. Egy éve, 2022 januárjában úgy értesültünk, hogy szakmai szinten felmerült a műtárgy teljes elbontásának lehetősége. Akkor a kérdésben a Főpolgármesteri Hivatal úgy reagált, hogy a felüljáró állapota miatt részletes vizsgálat készül 2022-ben a Budapest Közút bevonásával. Azt is jelezték, hogy a műszaki felmérés sokrétű, kiterjed arra, hogy
A biztonságos közlekedés a felüljárón azonnali beavatkozásokat eddig is igényelt már. Egy évvel ezelőtt 12 tonnás súlykorlátozást léptettek életbe a felüljárón, előtte 2019 tavaszán a 20 tonna össztömeget meghaladó tehergépjárműveket tiltották ki. A pakliban tehát bőven benne van, hogy ha úgy ítélik meg, hogy a felújítás nem jó megoldás, akkor megszüntetik az 1978 decemberében átadott felüljárót.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.