Már nemcsak zamatos őszibarack- és földieper-terméséről ismert Bordány, ez a háromezer lelkes kis falu Szeged közelében, hanem lakosságmegtartó erejéről és saját gasztromárkájáról, a Legjava termékekről is.
A bordányi Homokhátság Szíve Start Szociális Szövetkezet jó példával szolgálhat arra, hogy milyen módon részesülhetnek a zöldség- és gyümölcstermelők a terméklánc minden elemének hasznából úgy, hogy mindeközben helyi munkahelyeket is teremtenek a feldolgozóüzemben és az értékesítésben.
Bárki belevághat abba, amibe 2016-ban a bordányiak, nevezetesen egy helyi feldolgozóüzem és kézműves-bolthálózat kiépítésébe. A szövetkezetet helyi kezdeményezésre azzal a céllal hozta létre a mezőgazdasági település – a szövetkezet egyik tagja az önkormányzat –, hogy helyi termények felhasználásával, helyi munkaerő segítségével olyan prémiummárkát építsenek, amely hírét viszi Bordánynak, és biztos megélhetést ad a helyieknek is.
A falu emblematikus márkára vágyott, így született meg a Legjava termékcsalád
– idézi fel a kezdeteket Gubik Marianna, a Homokhátság Szíve Start Szociális Szövetkezet igazgató elnöke.
Bordányban kiemelkedően nagy mennyiségben terem kiváló minőségű őszibarack, és nagy területen terem az édes földi eper, melyekhez kedvező a helyi klíma a homoki település földjein, de bordányi gazdától vásárolják a kápia paprikát és a padlizsánt is.
Korábban a helyi gazdaságokból távoli piacokra és élelmiszeripari üzemekbe szállították a termést, amiből mindenki nagyobb bevételre és haszonra tett szert a terméklánc szereplői közül a termelőknél.
A Legjava nem az egyetlen, de az egyik jó példa arra, hogy egy helyi alapítású és fenntartású zöldség-gyümölcs feldolgozó üzem és az ahhoz kapcsolódó értékesítési csapat mennyire meg tudja változtatni egy kis falu lakosságmegtartó erejét, a fiatalok jövőképét és a helyi gazdaságok bevételtermelő képességét.
A bordányiak magasra tették a lécet, a prémiummárkával nem a tömegtermelés, nem a tömegpiac, hanem kis szériás finomságok, kézműves termékek előállítása volt a cél.
A termékfejlesztés is a különlegességekre fókuszált, így születtek meg a gyorsan kedveltté vált csokoládés lekvárkülönlegességek, például a fehércsokis eper vagy a zserbólekvár. Minden termék saját receptúra, saját fejlesztés gyümölcse, amivel hosszú távon akarnak érvényesülni, ezért a kiszerelésben is hangsúlyozott prémiumminőség mellett a beltartalom minőségére is nagyon figyelnek – hangsúlyozza Gubik Marianna.
A kézművesség olyannyira megvalósul, hogy a munkafolyamatok jelentős része valóban kézzel történik: a válogatás, a tisztítás, és hagyományos eljárással, üstben főzik a lekvárokat. A termékek adalékmentesek, tartósítószert sem tartalmaznak, és nem kerül beléjük semmi olyan, amit a készítők otthon jószántukból ne tennének bele.
Elég nehéz piac a kézműves termékeké, nem lehet ugrásszerű növekedéseket elérni, anyagi forrásokban nem bővelkedő szociális szövetkezetként semmiképp.
Ez azonban a korlátozott termelői kapacitás miatt nem is cél, a bordányi Legjava termékekből azonban két éve már 20 ezer üveget adtak el, a tavalyi pontos adatok még nem ismertek.
Nagy kihívás az energiaár és az infláció, ráadásul tavaly a súlyos aszály miatt kevés és drága volt az alapanyag, miközben az üvegek és egyéb szükséges hozzávalók és nyersanyagok ára is elszállt.
A helyi termékekre szabott feldolgozóüzemben azonban sikerült megtartani a négy foglalkoztatottat, és elérni egy újabb mérföldkövet: Szegeden, a belvárosban nyitott delikátüzletet a bordányi szövetkezet. Itt a Legjava termékek mellett különböző családi vállalkozások, kisvállalkozások kézműves termékeit árusítják. A delikátban a lekvárok mellett helyi méhésztől származó mézet és helyi fűszerkeverékeket is kínálnak, a tervezett bevételből pedig a Homokhátság Szíve Szociális Szövetkezet növekedéséhez szükséges forrást remélik előteremteni.
Egyre több olyan vásárló van, aki számára nem elhanyagolható, hogy honnan, milyen forrásból származik az adott termék. Ők tudják azt is – mondta Gubik Marianna –, hogy miközben prémiumminőségű élelmiszerekhez jutnak, a termelő kisvállalkozásokat, családi gazdaságokat is segítik.
A hazai termék nem utazta körbe a világot,
a kézműves márkák pedig jó minőségű, adalékmentes termékek, ráadásul az élelmiszeripari árolló szűkült az utóbbi időben, mert a kivédhetetlen költségnövekedés a tömegpiacon látványosabb nyomot hagyott, mint a sokkal kevesebb vevőre építő, óvatos prémiumszegmensben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.