Az első negyedév alatt 9 százalékkal nőtt idén a normál használatú személyautók átlagos kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) éves állománydíja az egy évvel korábbival összevetve, míg a biztosítói kárráfordítások értéke 12 százalékkal emelkedett 2022 elejéhez képest, elmaradva az inflációtól, valamint a szerviz- és alkatrészköltségek drágulásától – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) szerdán közzétett, friss kgfb-indexe alapján.
A személyautók átlagos kgfb-állománydíja 50,9 ezer forint volt, ami negyedéves alapon 7 százalékos növekedés, miközben
a vidéki és a fővárosi autósok között növekszik a biztosításárak különbsége, hiszen míg a vidékiek átlagosan 46 700 forintot fizettek autójuk biztosítására, addig ez a budapestieknek 74 700 forintjukba került.
Éves szinten 9 százalékkal emelkedett az országos átlagdíj, ezen belül a fővárosiak esetében 13, a nem budapesti szerződéseknél pedig 8 százalékkal.
A kárráfordítások ennél lényegesen magasabb mértékben, 12 százalékkal emelkedtek egy év alatt, ilyen dinamikára az utóbbi években nem volt példa. A jelenség hátterében az infláció és a külföldi alkatrészek beszerzésénél a devizaárfolyam-változás játszhatott szerepet.
A növekedés azonban összességében még elmarad az infláció mértékétől, ám annak hatása jelentkezni fog, így további díjemelkedésekre van kilátás
– mutat rá a közleményben az MNB.
A díjak és a náluk élénkebben emelkedő kárkifizetések hatására az MNB személyautókra számított korrigált kgfb-indexe – amely a biztosítási adóval, illetve a kárkifizetések, tartalékolások hatásával kiigazítva a nettó díjváltozást mutatja be – 127 százalékon állt az első negyedévben. A korrigált index 2021 első negyedévében volt a csúcson, jelenleg a járvány előtti szinten áll. Ez az index szolgál arra, hogy az árváltozások indokoltságát mérje.
Az MNB tájékoztatásából az is kiderül, hogy az egyéb jármű-kategóriák szinte mindegyikénél tetemes, a flottáknál két számjegyű mértékben emelkedtek a díjak. Az egyedi szerződéses taxiknál viszont 1 százalékos, míg a flottáknál 17 százalékos csökkenés látható, miközben az ilyen járművek darabszáma nő. A nagyobb buszoknál (42 feletti férőhelyes) egyedi (24 százalék) és flottás szinten is (20 százalék) díjemelkedés látható, ami a korábbi stagnálás után még mindig nem számottevő.
A kgfb-díjak és -károk alakulását bemutató indexét 2021 óta negyedévente közli a jegybank, felhasználva az általa működtetett, biztosítói adatszolgáltatáson alapuló tételes központi kgfb-adatbázist.
Az MNB hangsúlyozta: a kgfb-index rendszeres közzététele a fogyasztók és a közvélemény pontos, átlátható tájékoztatását és a verseny élénkülését segíti elő. A közzétett adatok az átlagos változást mutatják, az egyedi kgfb-szerződéseknél ezek mértéke eltérő lehet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.