Mintegy ötmilliárd dollárnyi külső tőkét vonna be a közösségi közlekedés átalakításába Lázár János építési és közlekedési miniszter – derül ki a tárcavezető által a Vasutasok Szakszervezete tisztújító kongresszusának megnyitóján tartott pénteki beszédéből.
A politikus elmondta, hogy mivel a nagy állami struktúrák az elmúlt évtizedekben súlyos forráskivonáson mentek keresztül, a MÁV és a Volán csupán árnyéka a 70-es, 80-as évekbeli vagy Horthy-korszak alatti, esetleg dualizmus-korabeli önmagának. Lázár szerint ezért szemléletváltásra van szükség, így
az ágazatot a rendszerváltás óta eltelt évekkel szemben lehetőségnek kell tekinteni, nem pedig problémának.
A politikus szerint a kormánynak el kell döntenie, hogy a közösségi közlekedést adottságnak vagy lehetőségnek tekinti, hozzátéve, hogy ő az utóbbi pártján áll. Ezért egy tízéves átalakítási tervre tesz javaslatot a kötött pályás és a közúti közlekedés tekintetében, ami várakozásai szerint új, modern, versenyképes, szolgáltatás-központú és legalább a piachoz valamennyire hasonlító vállalattá teszi a MÁV-ot és a Volánt. Ezen változások véghezviteléhez bízott meg új igazgatótanácsokat és felügyelőbizottságokat a cégcsoportnál.
Lázár ismertette az átalakulás előtt álló akadályokat is: a 8500 kilométernyi vasúti pálya felén sebességkorlátozás van érvényben, a járművek átlagéletkora 50, a dolgozóké 50-60 év körül van. A miniszter szerint ezért
a pálya korszerűsítésére tíz év alatt évi százmilliárd, a járművekére pedig évi ötvenmilliárd forintra lenne szükség, miközben a munkhelyeket is vonzóvá kellene tenni a fiatalok számára.
A tárcavezető szerint ezért az átalakításokhoz ötmilliárd dollárnyi külső tőkét kellene bevonni, ám ennek mikéntjéről nem árult el részleteket, míg a Mérce kérdésére pedig a minisztérium közölte, hogy erről még nem született döntés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.