BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lelassult a webáruházak növekedése, de csomagautomatákból egyre több működik

A koronavírus-járvány alatt kilőtt az online kereskedelem, azonban a növekedés üteme lelassult. A Covid utáni években módosultak a trendek a webáruházak piacán.

Jelentős változást tapasztaltak a webáruházak a piaci trendekben. Az online kereskedelem koronavírus-járvány alatti szupergyors növekedése megtorpant, és a teljes kereskedelmen belüli aránya is visszaesett. Az új Digitális Kereskedelmi Körképből kirajzolódott, hogy a megoldást az e-kereskedők főleg a vásárlói élmény növelésében látják. Ezek közé tartoznak a vonzó szállítási lehetőségek is – derült ki a Packeta csütörtöki közleményéből.

Fotó: Packeta

A pandémia utáni visszarendeződés, és a vásárlóerő csökkenése miatt a magyarországi e-kereskedelmi piac 2022-ben lassulva, csupán 9,9 százalékkal tudott bővülni, miközben az online értékesítés kereskedelmen belüli részaránya újra 10 százalék alá csúszott vissza.

A GKID által készített átfogó iparági felmérés eredményeiből kirajzolódik, hogy a növekedéshez az e-kereskedők leginkább a vásárlói élmény növelésében látják a lehetőséget a jelenlegi helyzetben, a megkérdezett cégek mintegy kétharmada tartja fontosnak ezt.

A gyakorlatban mindezt a felhasználóbarát vásárlási felületek mellett a vonzó fizetési és szállítási lehetőségek jelentik – vagyis a megfelelő logisztikai partner kulcsszerepet játszhat a webáruházak életében. Ez azért is fontos, mert a vásárlóknak továbbra is a szállítás gyorsasága az egyik legfontosabb szempont az online rendeléseknél.

A Packeta tapasztalatai szerint az egyik legfontosabb szempont a csomagszállító cég kiválasztásakor, hogy az rendelkezzen országos lefedettségű átvevőhely-, illetve csomagautomata-hálózattal.

Habár sok vásárló még a házhoz szállítást választja, már rohamosan emelkedik a csomagautomaták népszerűsége is.

Ennek egyik jele, hogy 2021-ben 800 új automatát telepítettek a piaci szereplők Magyarországon, 2022-ben pedig már 2640-et.

Két év leforgása alatt lényegében megháromszorozódott a hazai automatahálózat mérete.

Az automaták nagy előnye, hogy szinte éjjel-nappal elérhetők, és lényegében ugyanolyan gyorsak, mint ha házhoz szállítaná a futár a csomagot. Az átvétel idejét azonban jobban a saját igényeinkhez igazíthatjuk.

A webáruházak számára legalább ilyen fontos a korszerű mobilapplikáció is. Ugyanis az ügyfelek egyre nagyobb hányada a mobiltelefonján végzi a rendelést, emiatt felértékelődik az egyszerű navigáció, a logikus elrendezés, a gyors működés szerepe.

Mivel a hazai piacon a stagnálás jelei figyelhetők meg, van olyan webshop, amely az exportpiacok felé is tekinget. Azonban ezt a magyar cégek egyelőre kevésbé aknázzák ki, ugyanis a statisztikák szerint

a 37 ezer hazai online kereskedőből alig ezer olyan van, amely valamilyen külföldi piacon is értékesít. A célországuk főleg Románia, Szlovákia, Németország és Ausztria.

A magyar piac azonban népszerű a külföldi cégek körében, a hazai vásárlók legkedveltebb szolgáltatói között jó néhány cseh, lengyel és román online kereskedő is található.

Sokszor jelent kihívást a kiskereskedők számára egy idegen nyelvű országba terjeszkedni, hiszen a szállítástól kezdve a vámkezelésig rengeteg nehezítő tényezővel kell számolniuk

– nyilatkozta Szép Károly, a Packeta értékesítési igazgatója.

Hozzátette, hogy ha egy webáruház úgy dönt, hogy egy több országban működő szállítópartnerrel dolgozik, akkor nem szükséges külön-külön szerződnie az egyes piacokon különböző helyi cégekkel.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.