Tízből hat magyar utazik általában úgy, hogy saját ételt visz magával, a strandoláshoz pedig a megkérdezettek fele csomagol magának elemózsiát. Ha utazásról van szó, a nők és a tizenévesek számítanak az átlaghoz képest felkészültebbnek. A nők mintegy kétharmada, a 20 év alattiak háromnegyede visz magával harapnivalót – utóbbibban minden bizonnyal a családi gondoskodás is jelentős szerepet játszik. A három leggyakrabban strandra vitt ételnek a házi készítésű szendvics, a bolti sós snack és a gyümölcs számít, de a válaszadók harmada házi sós ropogtatnivalót is visz magával – derült ki az Opinio legfrissebb, a Rama megbízásából készült felmérésének eredményeiből.
A kutatásból kiderült, annak, hogy sokan a strandra is visznek magukkal ételt, főként anyagi okai vannak. A válaszadók nagyjából háromnegyede azért visz magával saját ételt, mert így olcsóbb, mint ha egy helyi büfében vásárolná meg ugyanazt. Mindez tetten érhető a válaszok demográfiai jellemzőiben is, hiszen a jobb anyagi helyzetben lévő diplomások ritkábban, míg a rosszabb helyzetben lévő fiatalok gyakrabban élnek ezzel a lehetőséggel.
Bár spórolás szempontjából kézenfekvő lenne, hogy házilag sütött sós vagy édes süteményeket vigyenek magukkal, amelyek a meleget is jobban bírják, mint a szendvicsek, a nyár nem igazán számít sütési szezonnak. A megkérdezettek több mint a fele egyáltalán nem szokott sütni, legyen szó bármilyen évszakról, akik pedig szoktak, azoknak a fele a nagy melegre hivatkozva ritkábban teszi ezt meg. Ugyanakkor a másik felük ugyanannyit vagy többet süt, mint az év más időszakaiban.
„Mi is tapasztaljuk, hogy vásárlóink jelentős hányada igyekszik azzal kordában tartani az élelmiszer-kiadásait, hogy a korábbinál gyakrabban süt otthon, ahelyett, hogy a sós vagy édes süteményeket készen vásárolná meg. Erre a változásra reagálva indítottunk a Rama sütőmargarinnál egy rendkívüli nyári promóciót, ami a várakozásainkat felülmúló sikerrel folyik” – árulta el Kővári Csilla, a Rama régiós márkamenedzsere.
A spórolási törekvések 2023-ban még erősebbnek mutatkoznak. Egyrészt viszonylag nagy azoknak az aránya, akik egyáltalán nem terveznek strandolást (főként a legfeljebb 8 általánost végzettek, a kelet-magyarországi lakosok és az 50 év felettiek), a vízparti feltöltődést választók körében pedig tovább emelkedett a hozott ételek népszerűsége.
A strandra készülők egyharmada – ezen belül a 30-as korosztály 40 százaléka – tervezi azt, hogy a tavalyi évhez viszonyítva többször fog ételt vinni magával. A túlnyomó többség – tízből nyolc válaszadó – ebben az esetben is arra hivatkozik, hogy ez az olcsóbb megoldás, a huszonévesek körében pedig már 90 százalék támasztja alá anyagi okokkal a döntését. A megadott válaszlehetőségek között szerepelt az is, hogy az otthonról vitt ételek esetén tudjuk, hogy mi van benne. Ez az érv az országos átlaghoz képest a fővárosban és Nyugat-Magyarországon volt népszerűbb, az itt élő 10 megkérdezettből 4-en emiatt is visznek saját ételt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.