A rekordok éve volt a tavalyi a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) piacán, ám nem minden új csúcsnak lehet feltétlenül örülni – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) által pénteken közzétett adatokból.
A jegybank statisztikái szerint 2022-ben új csúcsra, 274,8 milliárd forintra emelkedett a biztosítók kgfb-ből származó bruttó díjbevétele, ami közel 8 százalékos emelkedést tükröz a megelőző évben elkönyvelt összeghez képest. Ezzel együtt a pénzügyi eredmények már kevésbé alakultak fényesen a szolgáltatóknál: mind a biztosítástechnikai, mind a szokásos vállalkozási eredmény jelentősen csökkent tavaly.
Előbbi az MNB adatai szerint 61,9 százalékos visszaesést követően 9,1 milliárd forint körül alakult, utóbbi pedig 8,3 milliárdot ért el, ami kevesebb mint a harmada a 2021-re kimutatottnak.
Az eredmények látványos csökkenésében szerepe lehetett a növekvő működési költségeknek és az emelkedő kárfelhasználásnak is. Figyelemre méltó azonban, hogy a meglehetősen kedvezőtlen inflációs környezet ellenére a kgfb-nél elszámolt nettó működési költségek „csak” 9 százalékkal kúsztak feljebb tavaly a biztosítóknál, és 39,4 milliárd forintot tettek ki.
A kárfelhasználás viszont újabb csúcsra, 112 milliárd forintra emelkedett 2022-ben, ami 7,4 százalékos növekedés a megelőző évi 104,2 milliárdhoz viszonyítva. Mindez annak ellenére következett be, hogy a bekövetkezett káresetek száma alig változott 2021-hez képest: a 139,8 ezer, rögzített esemény csak néhány százzal volt több az egy évvel korábbinál. (A tárgyévi károk számánál egyébként 2006 hozta az eddigi csúcsot, akkor több mint 192 ezer esetet regisztráltak a piaci szereplők.)
Utóbbiak tükrében nem meglepő, hogy az egy kárra jutó átlagos kárfelhasználás összege is új csúcsra emelkedett 2022-ben: már meghaladta a 801 ezer forintot, miközben egy évvel korábban még kevéssel 750 ezer alatt alakult.
Az élő kgfb-szerződések átlagos számánál szintén új rekordot hozott a tavalyi év: ez meghaladta a 6,1 milliót, ami nagyjából 175 ezres – 3 százalékos – növekmény 2021-hez képest.
A növekedésben kulcsszerep jutott a személyautóknak: ezekből már 4,2 millió szaladgált kötelező biztosítási szerződés birtokában a magyar utakon, közel 124 ezerrel több, mint egy évvel korábban.
A kgfb-szerződéssel rendelkező hazai járműportfólión belül – nem meglepő módon – szintén a személyautóké a domináns szerep, hiszen tavaly közel a 70 százalékát adták a szerződésállománynak. A flotta második legnagyobb (8,9 százalékos) szeletét a teherautók adták, majd kevéssel lemaradva a pótkocsik, félpótkocsik következtek. A segédmotoros kerékpárok és a motorok pedig együttesen nagyjából a 8,5 százalékát adták a kötelező biztosítással rendelkező hazai járműállománynak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.