A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács által alkalmazott nyerstej alapárprognózis módszertanának felülvizsgálatát javasolta a Gazdasági Versenyhivatal a tejágazat vizsgálati jelentésében. A terméktanács által alkalmazott módszertan ugyanis egy olyan árképleten alapul, amelynek egyes elemei 2023-ban tovább növelhetik a tejtermékek áremelkedését, ezzel fűtve az inflációt. A javaslat nyomán a szervezet 2023 májusában elkezdte a nyerstej alapárprognózis felülvizsgálatát, a régi módszertan szerint számított alapárprognózis közzétételét pedig felfüggesztette.
Az GVH közreműködésével elkészült árfigyelő rendszer segítségével a tejtermékek árait külön termékkategóriák segítségével hasonlíthatják össze a vásárlók, akik így megtalálhatják a legjobb ajánlatokat és a számukra legkedvezőbb termékeket. Az elmúlt hónapokban – egy időben a nemzeti versenyhatóság célzott vizsgálatával, illetve a javaslatai hasznosulásával – mér jelentősen lassult a tejtermékek drágulása - olvasható a GVH végleges jelentésében.
A KSH adatai szerint tavaly decemberben a tejtermékek árai még mintegy 80 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbiakat. 2023 júniusára pedig a tej esetében 26,7 százalékra, a sajt esetében pedig 23,3 százalékra mérséklődött éves összehasonlításban az árak emelkedése.
2023 júniusában a tejek és tejtermékek drágulása már a megelőző hónaphoz képest is csökkenésnek indult: a tej 2,7 százalékkal, a sajt 2,3 százalékkal, a vaj és vajkrém 2,8 százalékkal lett olcsóbb az egy hónappal korábbi árakhoz képest. A hazai árak alakulását természetesen az európai piaci folyamatok is befolyásolták.
A célzott vizsgálatokkal , az infláció csökkentését szolgáló javaslatokkal, valamint az online árfigyelő rendszer működtetésével és fejlesztésével a Gazdasági Versenyhivatal elsődleges célja a magyar fogyasztók segítése, illetve a piaci verseny ösztönzése.
A GVH szakértői áttekintették a növényi italok (mandulaital, rizsital, zabital) és a szójagurtok árfolyamatait, illetve az értékesítési lánc egyes szereplőinek árképzéseit. Az elemzés eredményei azt mutatják, hogy e termékek importára alig növekedett 2019 és 2022 között, viszont a belföldi forgalmazók értékesítési árai, ezen keresztül pedig árrésük
2022 őszétől emelkedésnek indult. Ez vélhetően a tejtermékek, mint közeli helyettesítők áremelkedéséhez kapcsolódik, ami viszont kedvezőtlen, inflációt gerjesztő folyamat – olvasható a jelentésben.
Rámutattak arra is, hogy a növényi italok és szójagurtok kereskedői árrése és áfaszintje magasabb, mint a kapcsolódó tejtermékeké, ami a különféle ételérzékenységekkel (pl. laktóz- és kazeinérzékenységgel) küzdő, ilyen szempontból kiszolgáltatott, illetve a környezettudatos fogyasztók számára jelentős többletterheket jelent. A laktózérzékenység és a tejallergia nagyon gyakori ételallergiák, amelyek akár a magyar népesség 35 százalékát is érinthetik. A környezettudatos fogyasztás pedig egyre jobban előtérbe kerül a hazai fogyasztók, elsősorban a fiatalabb generáció körében.
A GVH javasolja kereskedelempolitikai eszközökkel az érintett fogyasztói kör kedvezőbb helyzetbe hozását, illetve a termékkör hazai gyártási kapacitásainak fejlesztését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.