A munkaerőpiac szempontjából teljes mértékben aktívnak tekinthető generáció az X és az Y: az X tagjai 1965–1979 között jöttek a világra, vagyis 44 és 58 év közöttiek; az Y nemzedék tagjai pedig 1980–1994 között születtek, ők 29–43 évesek. A két legfiatalabb generáció közül a Z-nek nevezett tagjai már ismerkednek a munka világával, ők 1995 és 2009 között látták meg a napvilágot, vagyis 14–28 évesek, míg az Alfa nemzedék tagjai 13 évesek vagy annál fiatalabbak, 2010-ben vagy utána születtek.
A teljes kép érdekében a tanulmányt készítő Erdélyi Dóra szenior makroökonómiai elemző már az összeállítás elején kitér a már nyugdíjba vonult generációkra, és a végén megemlíti azokat, akik még világra sem jöttek. „Az úgynevezett veteránok generációja 1946 előtt született, vagyis a legfiatalabb tagjaik is 78 évesek. Őket követik a baby boomerek, vagyis az 1946 és 1964 között születettek (59–77 évesek). E generáción belül 1958 jelenleg a határvonalat, mivel ez az előtt születettek már elérték a hazai öregségi nyugdíjkorhatárt, míg az 1958 utániak a gazdaságilag aktívak táborát erősítik” – áll az elemzésben.
A tanulmányban bemutatott generációs jellemzők egyénenként eltérők lehetnek, befolyásoló tényező a kultúra, az adott terület sajátossága.
A nemzedékeket ért hatások, megélt tapasztalatok országoktól függetlenül jellemzik az adott korosztályt.
A szakirodalomhoz igazodva, az Oeconomus Alapítvány áttekintése az USA társadalmát veszik alapul, a magyar jellemzőket külön emelik ki.
Az 1964–1978 közötti éveket a termékenységi arányszám globális csökkenése jellemezte, mivel ez az időszak a nők munkába állásáról, fogamzásgátló tabletták elterjedéséről szólt. A gyerekek inkább egymással töltötték az időt a család helyett, így a baráti kapcsolatok lettek inkább fontosak számukra. Az X generáció tagjai politikailag kevésbé szervezettek, mivel nem élték át az egymásrautaltságot közösségileg. Általánosságban felelősségteljesek a munkavégzésben, önállók, és vonzza őket a technológia. Mivel a korszak, amelyben felnőttek, mind társadalmi, mind kulturális viszonylatban igen változó volt,
e nemzedék tagjaira általánosságban jellemző a szkepticizmus, ugyanakkor megtanultak alkalmazkodni is.
Több pénzügyi válságidőszakot is megéltek a generáció tagjai aktív munkavállalóként, köztük a 2000-es évek eleji dotkomlufit, illetve a 2008-as globális gazdasági és pénzügyi válságot; mindezek a megtakarításaikat is kedvezőtlenül érintette.
Amiben eltér az amerikai és magyar X generáció „tipikus” tagja, az hazai lassabb technológiai fejlődés. Ugyanakkor idehaza is jelentős társadalmi, kulturális átalakulásokat éltek meg a generáció tagjai (szocializmus, rendszerváltozás, az 1990-es évek gazdasági nehézségei), vagyis a hazai nemzedéket is jellemzi az önállóság és rugalmasság. Akik tudtak élni a korszak adta lehetőségekkel, sikeres vállalkozást építhettek fel – mutat rá az elemzés szerzője. A rendszerváltozást követően megjelenő nemzetközi nagyvállalatok pedig keresték a friss tudású, terhelhető munkavállalókat, így e generáció tagjai gyorsan haladhattak előre a céges ranglétrán.
Az Y generációval – más néven millenniumi vagy ezredfordulós korosztály – kezdődött el az új „típusú” munkavállalók korszaka, akik már beleszülettek a digitális, számítástechnikai vívmányokba. Általánosságban jellemző rájuk a gazdaság és a munka világa szempontjából a mobilitás, a folyamatos tanulás,
jellemzően diplomások és nyelveket beszélnek, teljesítményorientáltak, keresik a kihívásokat, nagy a rugalmasság és szabadságvágyuk, továbbá környezettudatosak.
Fontos továbbá számukra a munka-magánélet egyensúlya, kevésbé hajlandók csak a munkának áldozni életüket, mint a szüleik, így, ha szükségét érzik, munkahelyet váltanak, akár gyakrabban is. A generáció tagjai a digitális megoldások mellett a fogyasztói társadalomba is beleszülettek, annak szerves alakítói.
Jelentős eltérés az X és Y generáció tagjai között a pesszimizmus-optimizmus: az X nemzedék tagjai általánosságban borúlátóbbak az Y generációnál, miközben az Y tagjai határozottan derűlátók az életükkel kapcsolatban.
A Z generáció tagjai, vagyis az 1995–2009 között születettek joggal nevezhetők digitális bennszülöttnek, már az okoseszközök is sokuk gyerekkorának részét képezi/képezte. A Z-k nagy része az X nemzedék gyermeke, bár néhányan a későbbi baby boomerek csemetéi is lehetnek. Az Y és a Z generációt gyakran kombinálják, és sok közös jellemzőjük van, különösen a technológiában való jártasság és a globális világgal való komfortérzet.
Mivel a Z nemzedék tagjai 14–28 évesek, a gazdaságot meghatározó jellemzőik kevésbé kiforrottak, nem is mindenki lépett még a munkaerőpiacra.
Ami viszont látható és sejthető a generáció tagjairól, hogy a fogyasztást tekintve fontosabb számukra a hozzáférés, mint a tulajdonlás, és az etikusságra törekszenek.
A fogyasztásukat a saját identitásuk részeként kezelik, a vásárlásaikat online intézik.
A generáció jellemvonása közé tartozik az egyén önkifejezése, a párbeszéd és a visszajelzések fontossága a magánéletben és a munkában egyaránt. Pénzügyek kezelése tekintetében – amennyiben van már saját keresetük vagy megtakarításuk – konzervatívnak tekinthetők: hitelt kevésbé szeretnének felvenni, az online bankolást részesítik előnyben és igényük van a pénzügyi tudatosságuk növelésére. A munkát viszonylag korán kezdik, ahol nem annyira munkavállalóként, hanem felhasználóként tekintenek magukra. Egyszerre több feladatot is el tudnak látni színvonalasan, és fontos számukra a kötetlen munkaidő, a munkavégzés szabadsága.
Az Alfa generáció tagjai 2010-ben vagy utána születtek, azaz 13 évesek vagy annál fiatalabbak jelenleg. Míg a Z nemzedékről már lehetnek előrejelzések, illetve kezdetleges tapasztalatok a munkaerőpiaci, gazdasági jellemvonásaikat tekintve, az Alfa tagjairól egyelőre nincsenek ilyen információk.
Egy érdekes előrejelzés szerint a technológia vívmányai odavezetnek, hogy e generáció számára még inkább lerövidül a vásárlással, a házimunkával, az ügyintézéssel töltött idő.
Így sokkal több szabadideje lesz az Alfa nemzedék tagjainak, amelyet az őket foglalkoztató kérdésekre fordíthatnak, akár tanulásra.
Hogy mi várható a jövő generációinál? – teszi fel a kérdést a szerző. 2025 és 2039 között a Béta generáció tagjai jönnek világra, ha a szakemberek az elnevezés tekintetében maradnak a görög ábécének a folytatásánál. Az mindenképp megállapítható – sommázza Erdélyi Dóra –, hogy a világ fejlődése felgyorsult, és a (digitális) technológia soha nem látott sebességgel fejlődik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.