Panaszeljárás keretében vizsgálja a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) egyes külföldön előállított élelmiszerek túlzó árazását. Az olyan, a magyar fogyasztók által széles körben vásárolt importtermékekkel kapcsolatos piaci magatartásokat elemzik a versenyhatóság szakértői, mint a sajtok, a gyümölcsjoghurtok, a növényi italok, a margarinok vagy a fagyasztott zöldségek.
A GVH közleménye szerint a cél az, hogy felfedjék az árazási anomáliákat, valamint az online árfigyelő rendszer működtetésével hozzájáruljanak az infláció letöréséhez.
A tejtermékek, majd a tartós élelmiszerek piacain elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatok lezárását követően a nemzeti versenyhatóság újabb vizsgálatot indított, ezúttal panaszeljárás keretében. A GVH fogyasztói jelzések alapján
olyan élelmiszertermékekkel kapcsolatos piaci magatartásokat vizsgál, amelyeket jellemzően külföldön állítanak elő.
Belökte az élelmiszer-infláció csökkenését a kormány csodafegyvereMeghaladta a várakozásokat az online árfigyelő adatbázis inflációra gyakorolt hatása, július eleji elindulása óta 2 százalékponttal csökkentette az élelmiszer-inflációt. A platformnak eddig már közel egymillió látogatója volt. |
Csütörtökön hozta nyilvánosságra végleges jelentését a Gazdasági Versenyhivatal a tartós (konzerv- és fagyasztott) élelmiszerek piacán végzett gyorsított ágazati vizsgálatáról. A GVH szakértői többek között feltárták, hogy
a kiskereskedők az elemzett termékkörön belül 25–35 százalék közötti bruttó árrést realizáltak 2022-ben, ami jelentősnek tekinthető.
Találtak olyan termékeket (pl. gyorsfagyasztott zöldborsó vagy morzsolt csemegekukorica), amelyek esetén a bruttó árrésbe épített átlagos nyereséget indokolatlanul megháromszorozták.
A Gazdasági Versenyhivatal 2022 ősze óta kiemelt figyelmet fordít az élelmiszerpiacok folyamatainak feltárására, illetve az infláció mögött rejlő, a versenyjogot érintő okok részletes vizsgálatára. Ennek keretében a GVH több célzott gyorsított ágazati vizsgálatot folytatott le, valamint 2023. július elsejétől működteti az online árfigyelő rendszert. Az arfigyelo.gvh.hu címen elérhető honlapon hat kiskereskedelmi üzletlánc mintegy 1200 boltjában, 62 termékkategóriában hasonlíthatják össze a napi árakat a vásárlók. Július elseje óta az árfigyelő egyedi látogatóinak száma meghaladta a 910 ezret,
a rendszer eddig átlagosan mintegy 8 százalékkal csökkentette a figyelt termékek átlagárát
– állítja a GVH.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.