A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) csaknem 117 millió forintos bírságot szabott ki egy cseh cégre, amiért megtévesztően, a legalapvetőbb információkat is mellőzve értékesítette telefonon étrend-kiegészítőit a magyar fogyasztóknak – írja közleményében a GVH.
A nemzeti versenyhatóság lezárta a Helvetia Apotheke étrend-kiegészítők forgalmazóival szemben folytatott eljárását, amely a termékek telemarketinges értékesítését vizsgálta. A szervezet megállapította, hogy a cseh forgalmazók jogsértő gyakorlatot folytattak a magyar fogyasztókkal szemben, ugyanis
úgy próbálták őket rendszeres (4 hetente automatikusan érkező) termékcsomagjaik megrendelésére rábírni, hogy a hívások során a még a döntéshez szükséges leglényegesebb információkat is elhallgatták ajánlatukról.
Az ügyfelek így eleve azzal sem lehettek tisztában, hogy a hívás mire irányul – vagyis, ha beleegyeznek a termék „kipróbálásába”, akkor valójában rendszeres csomagküldésre vonatkozó szerződést kötnek a céggel.
A vállalkozás emellett
A társaság által elhallgatott információk egy részének közlése kifejezett, közvetlen jogszabályi kötelezettség lett volna a szerződéskötést megelőzően, a hazai és uniós fogyasztóvédelmi célú magánjogi rendelkezések alapján.
A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a jogsértés értékelésekor figyelembe vette, hogy a tisztességtelen gyakorlat intenzív és széles kőrű volt, mivel a cégek 3,5 éven át a magyar fogyasztók százezreit keresték meg hívásaikkal.
A jogsértés egy része emellett a koronavírus-járvány időszakára esett, amikor megnövekedett a kereslet a vitaminkészítmények és étrend-kiegészítők iránt, így a fogyasztói kör egy része sérülékenynek minősült, arra figyelemmel is, hogy a hívásokban feltett vásárlásra ösztönző kérdések kifejezetten az egészségmegőrzés kérdéskörére irányultak. A hatóság ugyanakkor tekintettel volt arra is, hogy a forgalmazók az eljárás során önként felfüggesztették a jogsértő értékesítést.
A GVH így 116,8 millió forintos bírságot szabott ki a termékeket 2021 nyara óta forgalmazó cseh Helvetia Direct Marketing s.r.o.-ra.
A bírság mellett a versenyhatóság – az összeget enyhítő tényezőként – előírta a társaság számára, hogy teljesítse az önkéntes jogkövetést célzó, az eljárás során tett vállalásait. Ezek keretében többek között negyedévenként független külső szakértővel felülvizsgáltatják a telefonos tájékoztatószövegeiket, valamint a vásárlást követő 24 órán belül email-ben vagy SMS-ben is értesítik ügyfeleiket a megkötött szerződések lényeges elemeiről. A vállalások megvalósulását a vállalkozásnak részletesen igazolnia kell a Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa felé.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.