BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Több mint százmilliós bírságot kapott a versenyhatóságtól egy étrend-kiegészítőket forgalmazó cseh cég

A Gazdasági Versenyhivatal szerint a Helvetia Direct Marketing s.r.o. megtévesztően, a legalapvetőbb információkat is mellőzve értékesítette telefonon termékeit a magyar fogyasztóknak.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) csaknem 117 millió forintos bírságot szabott ki egy cseh cégre, amiért megtévesztően, a legalapvetőbb információkat is mellőzve értékesítette telefonon étrend-kiegészítőit a magyar fogyasztóknak – írja közleményében a GVH.

Close,Up.background,Image,Of,Call,Center,Employees,In,The,Workplace
Fotó: Shutterstock

A nemzeti versenyhatóság lezárta a Helvetia Apotheke étrend-kiegészítők forgalmazóival szemben folytatott eljárását, amely a termékek telemarketinges értékesítését vizsgálta. A szervezet megállapította, hogy a cseh forgalmazók jogsértő gyakorlatot folytattak a magyar fogyasztókkal szemben, ugyanis 

úgy próbálták őket rendszeres (4 hetente automatikusan érkező) termékcsomagjaik megrendelésére rábírni, hogy a hívások során a még a döntéshez szükséges leglényegesebb információkat is elhallgatták ajánlatukról.

Az ügyfelek így eleve azzal sem lehettek tisztában, hogy a hívás mire irányul – vagyis, ha beleegyeznek a termék „kipróbálásába”, akkor valójában rendszeres csomagküldésre vonatkozó szerződést kötnek a céggel. 

A vállalkozás emellett 

  • homályosan, 
  • félreérthetően, vagy egész egyszerűen
  • egyáltalán nem közölte sem a nevét és címét, 
  • sem pedig a rendszeres csomagok költségét, illetve 
  • a lemondásuk feltételeit sem. 

A társaság által elhallgatott információk egy részének közlése kifejezett, közvetlen jogszabályi kötelezettség lett volna a szerződéskötést megelőzően, a hazai és uniós fogyasztóvédelmi célú magánjogi rendelkezések alapján. 

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a jogsértés értékelésekor figyelembe vette, hogy a tisztességtelen gyakorlat intenzív és széles kőrű volt, mivel a cégek 3,5 éven át a magyar fogyasztók százezreit keresték meg hívásaikkal.

A jogsértés egy része emellett a koronavírus-járvány időszakára esett, amikor megnövekedett a kereslet a vitaminkészítmények és étrend-kiegészítők iránt, így a fogyasztói kör egy része sérülékenynek minősült, arra figyelemmel is, hogy a hívásokban feltett vásárlásra ösztönző kérdések kifejezetten az egészségmegőrzés kérdéskörére irányultak. A hatóság ugyanakkor tekintettel volt arra is, hogy a forgalmazók az eljárás során önként felfüggesztették a jogsértő értékesítést. 

A GVH így 116,8 millió forintos bírságot szabott ki a termékeket 2021 nyara óta forgalmazó cseh Helvetia Direct Marketing s.r.o.-ra. 

A bírság mellett a versenyhatóság – az összeget enyhítő tényezőként – előírta a társaság számára, hogy teljesítse az önkéntes jogkövetést célzó, az eljárás során tett vállalásait. Ezek keretében többek között negyedévenként független külső szakértővel felülvizsgáltatják a telefonos tájékoztatószövegeiket, valamint a vásárlást követő 24 órán belül email-ben vagy SMS-ben is értesítik ügyfeleiket a megkötött szerződések lényeges elemeiről. A vállalások megvalósulását a vállalkozásnak részletesen igazolnia kell a Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa felé. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.