BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vitézy mindenkinek odamondott: új budapesti kerület kezdett vasútellenes akcióba, amiről a szaktárca is hallgat

Itt tartunk tehát megint, ahol „szoktunk”: van egy megkérdőjelezhetetlenül, Budapest egésze és Rákospalota-Újpest felújítása és a váci vonal érintettsége révén összesen körülbelül százezer agglomerációs lakó számára hasznos vasúti beruházás, melyet meghiúsít vagy évekkel késleltet egy ellenzéki vezetésű budapesti kerület politikai haszonszerzési célból – írta közösségi oldalán Vitézy Dávid korábbi államtitkár, aki a szaktárcát is kritizálta a hallgatása miatt.

Újabb budapesti kerület kezdett vasútellenes akcióba: ezúttal a XV. kerület a 71-es, Veresegyház–Vác vasútvonal ellen indított környezetvédelmi pert, melyet első körben sikerrel meg is nyert, egészen hihetetlen hivatkozásokkal – írta közösségi oldalán Vitézy Dávid közlekedési szakember, korábbi államtitkár, miután a Déli Körvasút projektet a helyi önkormányzat bíróságon támadta meg, ezzel veszélybe került az ország vasúti átjárhatóságát biztosítani hivatott beruházás. 

Vitézy Dávid
Fotó: Vitézy Dávid / Facebook

Emlékeztetett rá, a kormány 2021-ben döntött a veresegyházi vasútvonal felújításának előkészítéséről, az akkoriban általa vezetett kormányzati Budapest Fejlesztési Központ kiírta a tervezési tendereket, elindult a tervezés. A tervezés alatti számos egyeztetés során a XV. kerület a kezdetektől fogva leginkább szkeptikus volt,

láthatóan nem érezte úgy, hogy az északi agglomerációból a vasút versenyképességét nagyban növelő beruházás számára fontos lenne. 

Vitézy szerint, bár jelezték esztétikai szempontú kifogásukat, a BFK vasútüzemi szempontú érvelését a műtárgy szükségessége mellett nem opponálták, ezért innentől leginkább arra fókuszáltak, hogy a műtárgy kialakítása a lehető legkevésbé zavarja a környék látképét. 2022-ben azonban a BFK megszűnt, az önkormányzati választások közeledtével pedig, ahogy másutt Budapesten is, a kerület valószínűleg politikai haszonszerzési lehetőséget látott a kormányzati vasútfejlesztés akadályozásában.

A XV. kerület a Rákospalota–Újpest északi részén tervezett átemelési műtárgyat jelölte ki ellenségként, annak ellenére, hogy a műtárgy kisajátítást nem igényel, MÁV-területeken épülne, senkinek a kertjét, házát nem érinti, ráadásul tehervonat nem közlekedne rajta, hisz nincs teherforgalom a veresegyházi vonalon, csak a ma is közlekedő, halk elektromos motorvonatok járnának itt a jövőben is. Ennek ellenére a műtárgyat valami lakosságellenes monstrumként lefestve, tehervonatokkal riogatva a lakosságot a XV. kerület részéről pert indítottak a beruházás ellen. Ekkoriban a BFK már megszűnt, a beruházói feladatokat a Lázár János vezette építési minisztérium vette át.

Itt tartunk tehát megint, ahol »szoktunk«: van egy megkérdőjelezhetetlenül, Budapest egésze és Rákospalota-Újpest felújítása és a váci vonal érintettsége révén összesen körülbelül százezer agglomerációs lakó számára hasznos vasúti beruházás, melyet meghiúsít vagy évekkel késleltet egy ellenzéki vezetésű budapesti kerület politikai haszonszerzési célból

– fogalmazott. Mint írja, ehelyett az önkormányzat „megvédi a saját polgárait egy csúnya, nagy kormányzati beruházástól – miközben az nemhogy veszélyt nem jelent rájuk, hanem Budapest életminőségét kifejezetten javítaná. Az építési-közlekedési szaktárca pedig hallgat, és talán még annak lehetőségét is meglátja ebben, hogy egy újabb Budapest környéki vasúti beruházást tud elhalasztani, felfüggeszteni – és még csak nem is lehet azt mondani, hogy teljesen rajta múlt volna.”

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.