BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Szakmai hátteret nyújt és közösséget teremt az MNB Oktatási Klub

A közgazdászképzésben a 2022-2023-as tanévben 577 magyarországi egyetemistát támogattak kiválósági alapon, a határon túli területeken pedig 150 hallgatót – mondta el Dubéczi Zoltán, az MNB elnöki főtanácsadója, az MNB Oktatási és Tudományos Kör Egyesület (MNB Oktatási Klub) elnöke. Mint hangsúlyozta, nagyon fontosnak tartják azt is, hogy az ösztöndíjakon túl szakmai hátteret nyújtsanak, közösséget is teremtsenek számukra. Ezt szolgálják az MNB Oktatási Klub különféle programjai, szemináriumai, előadásai és tanulmányi versenyei.

Milyen céllal jött létre az MNB Oktatási és Tudományos Kör Egyesület?

Egyesületünk 2017-ben alakult. Célja, hogy az MNB és az akkori Pallas Athéné Alapítványok – ma a Pallas Athéné Domus Meriti Alapítvány (PADME) – által támogatott különféle oktatási programok résztvevői, valamint az ösztöndíjas hallgatók és oktatóik számára szakmai közösséget működtessen. Az MNB és a PADME sokféle programot patronál, ösztöndíjakat ad, több tucat egyetemmel áll kapcsolatban bel- és külföldön egyaránt. Valamennyiük számára kínál networking-lehetőséget az MNB Oktatási Klub. Jelenleg 1300 tagja van, javarészt egyetemisták, az alap-, mester- és doktori képzésekből egyaránt. Az oktatók és a professzorok mellett ott vannak az MNB saját munkavállalói is.

Dubéczi Zoltán szerint társadalmi felelősségvállalás is az MNB oktatási tevékenysége.
 Fotó: MNB Oktatási Klub / Kruger Viktor

A mindennapok hogyan festenek?

Platformot teremtünk és feltételeket biztosítunk a közgazdászképzésben résztvevőknek a továbblépéshez is: ezek szakmai programok, képzések, szemináriumok, előadások, tanulmányi versenyek, utóbbiakhoz jó díjazás is jár. Többségüket az egyetemeken tartjuk, hogy közvetlen kapcsolatban lehessünk a hallgatókkal. Ez minket is segít alkalmazkodni a folyamatosan változó közeghez, így mindig aktuális és érdekes témákat kínálunk megvitatásra, feldolgozásra. Mint például a mostani 2022/23-es tanév legutolsó tanulmányi versenyén, ahol három, mindannyiunkat húsba vágóan érintő témát ajánlottunk a pályázaton indulóknak: a zöld növekedést; a klímaváltozást az agráriumban és az azonnali fizetési rendszert. Mindezek mellett az MNB és a PADME évente több, mint hétszáz ösztöndíjat ítél oda. Az MNB Kiválósági Ösztöndíj és a Pallas Athéné Kiválósági Ösztöndíj tíz hónapos időtávra havi nettó 50 ezer forint, és többször is elnyerhető. Az egyetemekkel közösen kerül meghirdetésre a tanév elején, novemberre van eredmény. A díjazottak a közgazdasági képzés legjobb 3 százalékát jelentik.

Tervezzük azt is, hogy akár külföldi bankos képzésekhez is támogatást nyújtsunk. A cél, hogy a diákok egy csapatban legyenek, és az egyetemi tanulmányaikon túlmutató szakmai támogatást és közösséget kapjanak.

Persze attól még, hogy valaki tag, nem kötelező az aktivitás, szabadon válogathat a lehetőségekben, nemrég például az EFOTT-ra sorsoltunk ki néhány jegyet. Tagdíj sincs, bármikor be- és ki lehet lépni, az egyetlen feltétel, hogy az illető valamiképpen kapcsolódjon az MNB, illetve a PADME oktatási programjaihoz.

Miként illeszkedik mindez a hagyományos értelemben vett magyar oktatási rendszerhez?

A felsőoktatás minden szereplője tud rólunk, különböző rendezvényeken be is mutatjuk az általunk kínált aktivitásokat. A COVID-járvány idején, 2020 és 2022 között ez nehézségekbe ütközött, de online megoldásokkal akkor is jelen voltunk. Akad persze online eseményünk azóta is. Például a mexikói jegybank reálszektor-kutatásért felelős menedzsere, Alfonso Cebreros Mexikóvárosból jelentkezett be. Gyakorta előfordul, hogy neves külföldi professzorokat magyarországi tartózkodásuk során sikerül megnyerni egy-egy előadásra.

A legtöbb esemény élő, de azért a mexikói jegybank munkatársa online tartotta meg az előadását.
Fotó: MNB Oktatási Klub

Mi az MNB Oktatási Klub legnagyobb sikere, a folyamatos működés?

Igen, nagy eredmény a folyamatos klubélet és az egyéb aktivitások. Kiemelt célunk, hogy hallgatóinkat abban is segítsük, hogy képesek legyenek minél jobb szakmai eredményeket elérni életpályájuk során. Például a különböző tanulmányi versenyeink is ehhez nyújtanak alapkészségeket, hiszen ennek során rengeteget lehet tanulni, például hatékonyan és hatásosan prezentálni, meggyőzően érvelni.

Melyik a fontosabb, hogy az MNB számára neveljenek ki fiatal és képzett leendő munkavállalókat, vagy pusztán a társadalmi felelősségvállalás?

Mind a kettő igaz. A legkiválóbbaknak az MNB megadja a lehetőséget, hogy gyakornokként/munkavállalóként bekerüljenek a körforgásba, ugyanakkor fontos a széles körű társadalmi felelősségvállalás:

csak a legjobb két-három tucatnyi diák juthat az MNB kötelékébe, viszont, ha okos és képzett szakembereket adunk a magyar pénzügyi szektornak, és összességében a gazdaságnak, az is nyereség.

Dubéczi Zoltán szerint az lenne a legjobb, ha a határon túli tagok helyben tudnák kamatoztatni a szaktudásukat.
Fotó: MNB Oktatási Klub / Banczik Róbert

Ahány felmérés, annyi eredmény – hogy állunk valójában a pénzügyi oktatással nemzetközileg?

Jó néhány programot ismerek a világból, a jegybankok oktatása például rendszerint masszív és kiterjedt. Az MNB-nek van a Pénzmúzeuma – az ilyen létesítmények 20-30 éve szerte a világban csak numizmatikai gyűjtemények voltak, azaz meg lehetett nézni az érméket, pénzjegyeket, valamint az ezeket előállító eszközöket. Viszont a legutóbbi évtizedben a hangsúly eltolódott, edukációs központokká váltak: akár már tizenéves korosztálytól biztosítják az alapvető pénzügyi ismeretrendszert. Mi magunk is rendszeresen szervezünk látogatásokat különböző hallgatói csoportok számára a Pénzmúzeumba. Az oktatás alapvetően a partneregyetemeken zajlik, viszont itt is rendezünk bankspecifikus előadásokat.

Szóba kerültek már a hazai diákok és a külföldi összevetés is. Mi újság a köztes sávval, a határon túli magyarsággal?

A PADME Alapítvány kiemelten támogatja a határon túli egyetemistákat, is ez az MNB Oktatási Klubnak szintén kiemelt vállalása! A magyar diákok jobb támogatása – nemcsak anyagilag, hanem a feltételeket tekintve is – minden égtáj felé igaz. Komárom, Beregszász, Kolozsvár, Nagyvárad, Csíkszereda, Délvidék: ahol van magyar nyelvű közgazdászképzés, ott jelen vagyunk. Fontos megteremteni számukra is ugyanazokat a lehetőségeket a szakmai fejlődésre, amelyek itthon is elérhetőek.

Az esetükben mi lenne az üdvözítő, ha a legjobbak csatlakoznának az MNB-hez, vagy pont ellenkezőleg, ha maradnának helyben, és ott alkalmaznák a szaktudásukat?

Remélem, hogy jellemzően maradnak, a határon túli közösségeknek is az a céljuk, hogy a helyi gazdasági, tudományos közéletben vegyenek részt. 

Nem azért adjuk az ösztöndíjat, hogy elcsábítsuk őket, a helyi boldogulásukat szeretnénk segíteni 

– ezt mindig hangsúlyozom a Pallas Athéné Kiválósági Ösztöndíj határon túli ünnepségein.

Mit hozhat a közeli és távolabbi jövő?

Szeretnénk dinamikusan növelni a tagságunkat, ezenkívül további cél, hogy a kiválósági ösztöndíjasoknak különböző szakmai programokat kínáljunk. Ha ezeket a hallgatókat hosszú távon is össze tudjuk fogni egy stabil alumniban, akkor ez rengeteg pozitív kohéziós erőt visz a gazdaságba is. Ráadásul, ha megtapasztalják, hogy támogatáson túl a szakmai alkotómunkájukat is fontosnak tartjuk, akkor ösztönözve érzik magukat, hogy többre vigyék életpályájuk során, legyen az egy startup alapítása, tudományos kutatómunka vagy részvétel a gazdaságpolitikai szakapparátusban.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.