Már két és fél hónapja működik az árfigyelő rendszer, amely a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM) és a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szakmai együttműködésével jött létre az infláció letörése és a családok megvédése érdekében – emlékeztetett pénteki közleményében a minisztérium.
Az online platform jelenleg 62 élelmiszer-termékcsoport esetében teszi lehetővé a fogyasztói árak összehasonlítását, ezzel segítve a vásárlói döntéseket és ösztönözve a piaci versenyt a hazai kiskereskedelmi szektorban.
Az árfigyelő indulása óta a 62 termékkategóriából 54 termékkategóriában, átlagosan 6,8 százalékkal csökkentek az átlagárak.
Július eleje óta az árak mérséklődésének több mint 0,5 százalékpontos infláció-, illetve mintegy 1,8 százalékpontos élelmiszer-infláció csökkentő hatása lehetett a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) inflációs fogyasztói kosarának súlyait figyelembe véve – közölték.
A platform indulása óta számos élelmiszer ára (fokhagyma, kelkáposzta, tojás, zöldpaprika, spagetti) 20 százalékot meghaladó, illetve 15 százalék feletti mértékben (rétesliszt, alma, fejes káposzta, finomliszt, csemegeuborka) csökkent.
A zöldségek árának átlagos csökkenése 14 százalék, a gyümölcsöké pedig közel 10 százalék volt az elmúlt két és fél hónap alatt. A kenyerek és a tejtermékek átlagosan 8-9 százalékkal, a margarinok pedig több mint 11 százalékkal lettek olcsóbbak az árverseny hatására. A húsok közül leginkább a pulykamellfilé és a csirkeszárny árai mérséklődtek, 10 százalék körüli mértékben, ugyanakkor a csirkecomb 6 százalékkal és a sertéskaraj is közel 4 százalékkal olcsóbb, mint július elején volt.
A tárca ismertetése szerint szeptember eleje óta az átlagárak 34 termékkategóriában tovább mérséklődtek. Az elmúlt két hét leforgása alatt a legnagyobb mértékben a csemegeuborka és a finomliszt ára csökkent, több mint 7 százalékkal. A fejes káposzta, a körte, a narancs és a banán ára 5 százalékot meghaladó mértékben mérséklődött, illetve a vajkrém, a csemegekukorica-konzerv és a vaj átlagárai is 4 százalékkal csökkentek.
Az árak csökkenését a kormányzat által június 1-jétől elindított, illetve augusztus 1-jével kibővített kötelező akciózás is támogatta – emelték ki. Hozzátették, hogy
a látogatottsági adatok alapján az online platform továbbra is népszerű, ugyanis már több mint 1,2 millió látogatója volt,
illetve az új felhasználóbarát funkcióknak köszönhetően a látogatók egyre több időt töltenek el az oldalon. A szabadszavas keresések száma megközelíti a 670 ezret, amelyek során szeptemberben legtöbbször a
Augusztus végén egy többfunkciós, szabadon összeállítható és megosztható bevásárlólistával bővült az árfigyelő rendszer, amely a korábbinál még nagyobb segítséget nyújt a fogyasztóknak a vásárlási döntéseik meghozatalában termékkosaruk értékének napi szintű követésének lehetőségével. A legújabb funkciónak köszönhetően az üzletek árainak egyszerűbb összehasonlíthatósága további versenyre ösztönözheti a kereskedelmi láncokat, ezzel hozzájárulva az infláció letöréséhez – áll a GFM közleményében.
Meghosszabbítja a kormány a kötelező bolti akciózástAz online árfigyelő és a kötelező akciók is hozzájárulnak ahhoz, hogy egyre inkább csökken Magyarországon az infláció. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.