Nagyjából ötezer híján már hatmillió, élő kötelező gépjármű felelősség-biztosítási (kgfb) szerződést kezeltek a hazai biztosítók június végén – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adataiból.
A jegybank statisztikái szerint ugyan az idei év közepéig tartó egy év alatt nem nőtt drámai mértékben a kgfb-szerződések száma – nagyjából 25 ezerrel, vagyis 0,4 százalékkal emelkedett –, ám hosszabb időtávokat vizsgálva már jóval látványosabb az ugrás.
2020. közepéhez képest például 308 ezerrel nőtt a kötelező biztosítással rendelkező (vagyis gyakorlatilag a forgalomban lévő) járművek száma Magyarországon, hétéves időtávon pedig 1,28 milliós – vagyis több mint 27 százalékos – az emelkedés.
A gépjárműpark, és ebből eredően a szerződésszám növekedésével párhuzamosan persze a biztosítók kgfb-ből származó díjbevétele is tempósan hízott az elmúlt években, igaz, ez a növekvő darabszám mellett nyilván az átlagdíjak változásával is magyarázható. Mindenesetre mindenképpen sokat mondó adat, hogy miközben
a szektor teljes, első féléves díjbevétele 47,9 százalékkal nőtt 2018 és 2023 között, addig a kgfb-nél már 71,8 százalékos emelkedést mutatnak az MNB adatai.
A hazai járműpark összetételét vizsgálva pedig egyértelműnek tűnik, hogy annak bővülésért elsősorban a teljes flotta legnagyobb (nagyjából kétharmados) szeletét adó személyautók növekvő száma okolható. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint 2022-ben már közel 4,1 millió személygépkocsi volt üzemben Magyarországon, ami 2016-hoz képest több mint 780 ezer darabos – 23,6 százalékos – emelkedés.
A KSH adatai szerint a motorkerékpárok állománya még ennél is gyorsabban, 30 százalékkal emelkedett hét év alatt, és tavaly már 210 ezer felett járt. Abban persze, hogy a hazai személyautóflotta ilyen ütemben tudott növekedni, lehetett némi szerepe a koronavírus-járványnak, illetve annak nyomán az agglomerációs családi házak iránti növekvő keresletnek is. Sok olyan háztartás lehet ugyanis, amely a más településről – vagy külső kerületekből – való bejárást csak még egy személyautó beszerzésével tudta megoldani.
Még nem tudni, lesz-e kötelező biztosítás az elektromos rollerekreAz utóbbi időben a rollerek a figyelem középpontjába kerültek nemzetközi és magyarországi szinten egyaránt – hívta fel a figyelmet a Netrisk. A cég közleményéből kiderült, hogy Párizsból például kitiltották a bérelhető, más néven közrollereket. Bár Magyarországon ilyenre nem került sor, de a rollerek száma az elmúlt években szintén megtöbbszöröződött, ezért indokolt a szabályozás. Az eddig megjelent kormányzati nyilatkozatok szerint készül a KRESZ módosítása, amely rendezheti a rollerek, ezen belül is a villanyrollerek helyzetét. Az eddig megismert tervek szerint a maximum 25 kilométer per órás végsebességű rollerek kerékpárnak minősülnének, míg az ennél gyorsabbak segédmotoros kerékpárnak. Az egyelőre kérdés, hogy kötelező lesz-e biztosítást kötni rájuk, mindenesetre a segédmotoroknál erre szükség van – derül ki a Netrisk összeállításából. Németországban például a villanyrollerekre kötelező biztosítást kell kötni, csak 14 évnél idősebbek használhatják, és maximum 20 kilométer per órás sebességgel mehetnek. A kérdés Magyarországon is egyre fontosabb, a Jövő Mobilitása Szövetség szakértőinek becslése szerint ugyanis ma már 80-100 ezer roller van használatban Magyarország útjain. Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója szerint ez igen jelentős mennyiség, így a közlekedési kockázattal is számolni kell. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.