A normál kategóriában egy kiló szaloncukorért már 5-6 ezer forintot, a prémiumtermékekért pedig akár 12-15 ezer forintot kell fizetni az idei ünnepi szezonban – mondta el az Az év szaloncukra verseny eredményhirdetésén Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke. Az infláció már tavaly is éreztette hatását, az édességek általában drágultak, a táblás csokoládé például mintegy 20 százalékkal. Az év végi ünnepek kivételes voltát jelzi, hogy a szaloncukor forgalma stagnált, illetve a nagy visszaesésben még egy kivétel akadt: a csokimikulások forgalma 800-ról 900 tonnára emelkedett.
A drágulás fő oka a kakaó egy év alatt bekövetkezett, 75 százalékos áremelkedése, amit globális felmelegedés a két fő szállítónál – a világ kakaótermelésének kétharmadát adó Elefántcsontparton és Ghánában – érzékelhető El Nino-hatás, illetve a termelés finanszírozási problémái és az infrastrukturális hiányosságok miatti gyenge termés okoztak. Ráadásul az EU-ban a cukor ára is jócskán megemelkedett, szintén termelési problémák miatt, ennek következtében megnőtt az importhányad.
Itthon jellemző az édességpiacra, hogy
a prémiumtermékek forgalmának növekedése megállt, az emberek inkább az olcsóbb, saját márkás termékeket keresik.
Eközben azonban az organikus, a bio-, a vegán és a funkcionális édességek forgalma dinamikusan növekszik – mondta Sánta Sándor. A vegán termékek térhódítása pedig már a szezonális édességeknél is észrevehető.
Imádják a magyarok a szaloncukrot, évente közel 3500 tonna fogy belőleMinden évben felbukkannak olyan különleges ízesítésű szaloncukrok, mint az aranygaluskás, a robbanócukros vagy a vörösboros-aszalt szilvás-marcipános. |
Az ünnepi szezonban általában 3-3,5 ezer tonna szaloncukor fogy, továbbra is a zselés a legnépszerűbb, ezt követi a kókuszos, a karamellás, a marcipános és a mogyorókrémes termék, de nagyon sok új íz is megjelent. Az év szaloncukrát kiválasztani hivatott verseny keretében közel kétszáz ízt kóstoltak, köztük sok újat.
Az év szaloncukra a balatongyöröki Promenád kávéház fügés diós finomsága, az ezüstérmes a Stühmer körtezselés-muskotályos szaloncukra, a harmadik pedig a Keszthelyi Sütibolt meggyes marcipános terméke lett.
A versenyre jellemző volt idén is, hogy sok új íz bejött, a gyerekek kedvence kategóriában például a Sulyán cukrászda robbanó cukros, fehér csokoládés trüffelszaloncukra lett a nyertes, míg az év új íze a Szent Korona cukrászda belga trappista sörös szaloncukra lett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.