„Azt tudom mondani, hogy kampány van, járatritkítás meg nincs” – ezt Karácsony Gergely nyilatkozta péntek este az ATV Egyenes beszéd című műsorában, amikor a műsorvezető arról kérdezte, mit szól hozzá, hogy az LMP aláírásokat gyűjt a budapesti járatritkítás eltörléséért, és hogy Vitézy Dávid pedig felszólította a főpolgármestert, hogy vonja vissza a döntést.
Miután csütörtökön – ha méltatlan módon is – mégiscsak a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK), a fővárosi önkormányzat tulajdonában álló közlekedésszervező jelentette be a péntektől élő, több mint félszáz busz-, villamos- és trolijáratot érintő ritkítást, egészen kellemetlenül hatott, hogy Karácsony Gergely tagadta le a tényeket.
Idézet következik a már említett csütörtöki BKK-közleményből: „a BKK úgy döntött, hogy január 19-től, péntektől több járatának menetrendjét is a megváltozott utasforgalomhoz igazítja. Hétfőn és pénteken csúcsidőben azok a BKK-járatok, amelyek a mért utasforgalomhoz képest eddig sűrűbben vagy több párhuzamos járattal együtt közlekedtek,
legfeljebb 1-2 perccel ritkábban járnak majd.”
Mint látható, a BKK maga is járatritkításnak nevezte a járatritkítást. Ezért is érthetetlen, hogy a főpolgármester miért állította homokegyenest az ellenkezőjét élő adásban. Már csak azért is, mert mostanra pontosan lehet tudni, hogy kifejezetten fontos és kihasznált járatok csúcsidei közlekedését ritkították meg: pénteken 43 darab busz-, 4 villamos- és 6 trolibuszjáratét, hétfőn pedig tizenhat busz-, négy troli-, valamint egy villamosjáratét.
Ráadásul a BKK vezérigazgatója, Walter Katalin nem sokkal a főnöke, Karácsony Gerely tévészereplése előtt ugyancsak az ATV-nek elismerte, hogy hibáztak, mert
erről sajnos sokkal látványosabban, hangsúlyosabban és hamarabb kellett volna kommunikálnunk. Én ezért elnézést kérek.
Adódik a költői kérdés, hogyha helytálló a főpolgármester kijelentése, és nem történt járatritkítás, akkor mégis miről kellett volna sokkal látványosabban és hamarabb kommunikálni a BKK vezetője szerint.
Maradva a valóságnál, ennyi vonalat érintő járatritkítási csomagot utoljára tizenöt éve Hagyó Miklós, Demszky Gábor korábbi főpolgármester helyettese próbált a városra erőltetni, csak nem sikerült. A Karácsony-stábnak ellenben igen.
Vitézy Dávid péntek reggel meg is örökítette a döntés nyomán kialakult helyzetet. Képeket közölt a Thököly útról, ahol az eddig is zsúfolt, Újpalotát és Zuglót a belvárossal összekötő 7E, 8E és 133E is megáll. Ezek menetrendjét mind megritkították, ahogy a Rákóczi úti tengely összes többi járatát is. Nem csoda, hogy a volt közlekedési államtitkár és talán főpolgármester-jelölt tömegjeleneteket tapasztalt a megállóban.
Csakhogy világos legyen: az az érv, hogy csak egy-másfél perccel járnak ritkábban a buszok, a villamosok és a trolik, teljes tévedés. Ahogy arra Vitézy Dávid rávilágított, a főváros legzsúfoltabb, legfontosabb járatait ritkították csúcsidőben. Ilyenkor nem a várakozási idő, hanem a kapacitás a fő szempont, hiszen a ritkítás következményeképp többtucatnyi csuklós busz esik ki. Ez nagyon nem mindegy, mert ezzel arányosan nő a zsúfoltság.
Vagyis a közösségi közlekedés lett versenyképtelenebb, ez pedig nyilvánvalóan nem lehet célja egy olyan városvezetésnek, amely klímavészhelyzetet hirdet és az autós közlekedés visszaszorításán fáradozik.
A fentiek viszont láthatóan nem ingatták meg Karácsony Gergelyt abban a hitében, hogy Budapesten nem történt járatritkítás. Miután közölte, hogy nincs járatritkítás, arról kezdett beszélni, hogy ahhoz, hogy máshol új vonalakat hozzanak létre és bővítsenek, „a kapacitásokat újraosztják”.
Ezen a ponton a műsorvezető szembesítette vele, hogy a Vitézy Dávid által közreadott fotókon egyértelműen az látszik, hogy az utasok nem férnek fel a buszokra. Karácsony Gergely rövid szünetet tartott, majd megismételte:
Budapesten nincsen járatritkítás.
Ugyanezzel a lendülettel pedig hozzátette, hogy mindösszesen annyi történik, hogy a BKK mért, szenzoros adatok alapján kapacitást szeretne bővíteni ott, ahol szűkös, és „levenni, ahol többlet van”. Ezek alapján azt lehetne gondolni, hogy a „kapacitások újraosztása”, illetve „a kapacitásokból való elvétel ott, ahol többlet van” a főpolgármester értelmezésében nem egyenlő a járatritkítással.
Csakhogy, hogy a néző végképp belezavarodjon az okfejtésbe, a főpolgármester néhány másodperccel később a fejéhez kapott, és már azt mondta:
Ha itt most nem veszünk vissza, akkor nem fogunk tudni például telebuszszolgáltatás indítani a 17. kerületben vagy a 12-es villamost behozni a Béke térig.
Ez viszont most már a műsorvezetőnek is megütötte a fülét, és felhívta Karácsony Gergely figyelmét, hogy ezek szerint visszavettek, hiába mondja, hogy nincs járatritkítás. Mire a főpolgármester rögtön elismerte, hogy de csak azért, hogy „máshol hagyjunk”.
Így jutott el tehát a főpolgármester alig másfél perc alatt a totális tagadásból annak beismeréséig, hogy mégiscsak ritkították a tömegközlekedési járatokat Budapesten. Hogy a teljesen fölösleges mellébeszélés miatt haragszik-e magára Karácsony Gergely, az könnyen lehet. Vitézy Dávid miatt viszont egyértelműen szomorú, aki szerinte a fotózással demagóg eszközökhöz nyúlt. „Szomorúan azt kell mondjam, hogy egy jó közlekedési szakembert vesztett Budapest, és kapott helyette egy középszerű politikust” – fogalmazott.
Ma még nem lehet biztosra venni, de könnyen lehet, hogy az idén június 9-i önkormányzati választáson a fővárosi szavazók eldönthetik, ki a középszerű politikus: Karácsony Gergely vagy Vitézy Dávid. Ehhez azonban első körben ki kell derülnie, hogy Vitézy Dávid elindul-e a főpolgármesteri székért. Karácsony Gergely ugyanis biztosan így tesz.
Addig is, a főpogármester péntek esti szereplése az ATV-ben alább teljes egészében megtekinthető. A járatritkításról szóló rész 8 perc 25 másodperctől kezdődik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.