A Magyartanárok Egyesületének képviselője szerint a negyedik és hatodik osztályosok központi magyar írásbeli felvételije nem feltétlen méri a legjobban a 9–12 éves gyerekek továbbtanulási képességeit, ugyanakkor „őrült meglepetések” egyikben sem érték a szombaton írásbeliző negyedik és hatodik osztályos gyerekeket. Szombat délelőtt
mintegy 72 ezer 10, 12 és 14 éves diák mérette meg magát a legtöbben ráadásul életükben először állnak komoly vizsgahelyzet előtt.
„Egy felvételi leginkább arról kellene hogy szóljon, hogy a későbbi tanulmányaira mennyire áll egy gyerek készen. Hát, nem hiszem, hogy a helyesírás az, ami a legtöbbet mond egy gyerekről annak tekintetében, hogy fog-e tudni természettudományt, művészeteket tanulni” – nyilatkozta Schiller Mariann az Eduline-nak. Az egyesület képviselője szerint vitatható, hogy szükség van-e egy olyan feladatlapra, amelyben a maximálisan elérhető 50 pont többségét olyan feladatokkal lehet megszerezni – nyelvtan, helyesírás, betűrend –, ami a negyedikesek számára „a legkevésbé izgalmas”.
Olyanokon lehet pontokat veszíteni, ami nem biztos, hogy a további tanulmányaikban elengedhetetlenül szükséges
– mondta. Mindezek mellett a magyartanár a negyedikesek szövegértési feladatát némileg túl egyszerűnek látja, a szövegalkotási pedig pont olyan, mint a korábbi években, de a pontozás során ebben az esetben is kifogásolja, hogy nem jár pont a szellemességre és kreativitásra. Schiller szerint a gyerekek összességében azt kapták, amire készültek, ez pedig bizakodásra ad okot, hiszen míg a magyartanítást teljes mértékben átalakította a kormány, ez a feladatlap maradt olyan, amilyen.
A pedagógus szerint ennek a feladatlapnak az esetében is kiemelten sok a helyesírásért járó pont, ugyanakkor három szövegértést igénylő feladat is megjelent benne, amelyek szintén alkalmasak a gyerekek tudásának mérésére.
Szerinte ugyanakkor a szövegértési feladatok leírásában vannak hibák, és néhány feladat kérése nem egyértelmű.
Egyébként ebben sem érhették túl nagy meglepetések a gyerekeket, de az mindkét feladatlapra általánosságban igaz, hogy csak a megoldókulcsban feltüntetett megoldásokra lehet pontot adni.
Az Oktatási Hivatal már közzé is tette a feladatsorokat, illetve a javítási-értékelési útmutatókat, amelyek saját oldalukon elérhetők.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.