A zöldítés, a fenntarthatóság egyre gyakoribb szereplői a fogyasztók mindennapjainak. A cél nemes, és a környezetünk védelmében minden apró lépés hasznos és elengedhetetlen. Egy tavalyi nagyszabású uniós fogyasztói felmérésből – amelyet itthon a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) készített – az derült ki, hogy a fenntarthatósági, környezetvédelmi felhívásokat egyre jobban unják az emberek. A megkérdezettek zöme azt szorgalmazza, hogy az EU fogadja el a „zöldállításokról szóló irányelvet”, és gondoskodjon arról, hogy a zöldállítások és -címkék tekintetében szilárd előzetes jóváhagyást vezessenek be, amely ugyanakkor elegendő teret enged a megbízható címkéknek. Támogassák és népszerűsítsék a hiteles környezetbarát, például az uniós ökocímke használatát. Erősítsék meg a zöldre festés elleni intézkedéseket. Végül, de nem utolsósorban gyorsítsák fel a nemzetközi együttműködést a zöldre festés elleni küzdelemben.
Magyarországon a TVE vizsgálta az egyébként 16 európai és Európán kívüli országra kiterjedő, a fogyasztók környezetbarát állításokkal kapcsolatos megítélését.
Az eredmények szerint a válaszadók megközelítőleg fele szívesebben vásárol környezetvédelmi címkével ellátott termékeket, mint amelyiken nincs ilyen. Ám mindössze 3 százalékuk vallja magáról, hogy mindig képes felismerni a hamis zöldállításokat.
Amúgy négyből három válaszadó úgy véli, hogy a zöldállításokat és -címkéket csak akkor szabadna engedélyezni, ha azokat előzetesen jóváhagyták vagy ellenőrizték. Csaknem 70 százalékuk gondolja, hogy szükség van a hatósági szabályozásra, illetve független szervezetek tanúsítási tevékenységére.
Négy európai válaszadóból három úgy gondolja, hogy a kiemelten szennyező vállalatoknak egyáltalán nem szabadna használni semmilyen zöldállítást. „Ez utóbbiak közé tartozik többek között a Coca-Cola és a Nestlé, amelyek ellen nemrég nyújtott be panaszt a TVE európai fogyasztóvédelmi szervezetekkel együtt a műanyag palackjaik okozta környezetszennyezés és az ezzel ellentétes fenntarthatósági állításaikkal kapcsolatban – emlékeztetett Dénes Júlia, az egyesület munkatársa. – Hasonlóan megtévesztő a légitársaságok kibocsátáskompenzációs marketingüzenete, amely azt sugallja, hogy a repülés néhány kattintással fenntarthatóvá tehető.”
A felmérés rámutat: a legtöbb fogyasztó ma már szeretne tenni az ökológiai lábnyomának csökkentéséért, és ehhez megbízható információkat keres. A zavarba ejtő, véget nem érő zöldcímkék és állítások tengere azonban összekavarja és ezért frusztrálja őket.
„A zöldreklámok állításait a fogyasztók 41 százaléka tartja manipulatívnak, és átverve érzik magukat. Ez azért is gond, mert egy-egy ilyen eset, amelyre fény derül, általánosságban is aláássa a zöldállításokba vetett bizalmat. Az eredmény pedig az lesz, hogy még a megalapozott, megbízható minősítéssel alátámasztott állításokban is kevésbé bíznak majd a fogyasztók” – világítja meg a probléma lényegét Dénes Júlia.
A fogyasztóknak megbízható környezeti információkra van szükségük ahhoz, hogy fenntarthatóbb életmódra térjenek át. A felmérés egyértelműen rámutat arra, hogy az emberek nincsenek felkészülve a zöldre festés felismerésére.
Nem a fogyasztók feladata az igaz és a hamis megkülönböztetése. A hatóságok feladata biztosítani, hogy az állítások és címkék eleve megbízhatók legyenek.
Ha jobban kitekintünk a nagyvilágba, máshol sem jobb a helyzet. A felmérés eredményei nagyjából hasonlók azokban az Európán kívüli országokban is, ahol a felmérést végezték: az Egyesült Államokban, Kanadában, Ausztráliában és Új-Zélandon. A fogyasztók rosszul vagy egyáltalán nem érzik magukat tájékozottnak azokról a követelményekről, amelyeket a vállalatoknak be kell tartaniuk ahhoz, hogy zöldállításokat használhassanak.
A Tudatos Vásárlók Egyesületének nemrég megjelent hazai felmérése kissé pozitívabb képet mutat a hiteles ökominősítések ismerete tekintetében. Itthon minden harmadik fogyasztó ismeri az egyik legelterjedtebb hiteles ökominősítést, az EU-ökocímkét (EU Ecolabel) köszönhetően a népszerűsítő kampányoknak, illetve annak, hogy egyre több terméken jelenik meg itthon a címke.
A kutatás háttereA felmérést 2023. május 22. és június 14. között online végezték, 12 európai és négy Európán kívüli ország lakosainak részvételével. (Ausztria, Ausztrália, Belgium, Kanada, Csehország, Dánia, Magyarország, Olaszország, Hollandia, Új-Zéland, Norvégia, Portugália, Szlovénia, Spanyolország, Svédország és az Amerikai Egyesült Államok). Országonként mintegy ezer 18 és 74 év közötti válaszadó véleménye került bele a felmérésbe, a minta reprezentatív volt. A kutatást az Európai Unió Fogyasztóvédelmi Szervezete (BEUC) megrendelésére az Euroconsumers végezte el. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.