A mikro- és kisvállalkozások vezetői sokszor nem is számolnak a minőségirányítás lehetőségével, arra gondolva, hogy vállalkozásuk mérete túl kicsi még ehhez a folyamathoz. A dinamikus fejlődést maguk elé célként kitűző vagy csupán a piacon érvényesülni akaró cégek vezetői azonban hamar belátták, hogy az irányítási rendszerekre nem ellenségként, hanem mint támogató, a fejlődést messzemenően segítő elemekre érdemes tekinteni – nyilatkozta a Világgazdaságnak Szabó Mirtill, a hazai tanúsítói piacon meghatározó szereplőnek számító CertUnion Hungary Kft. ügyvezetője.
Egy ISO 9001 megszerzése – tette hozzá – már közvetlen üzleti előnyt is jelenthet, mivel a tanúsítvány megnyitja az utat például a pályázatokon való sikeres részvétel előtt, ennek (vagy más releváns irányítási rendszer) birtokában pedig a nagyobbakkal szemben akár a szektor legkisebb képviselője is lehet befutó egy beszállítói pozícióért zajló tárgyaláson. Komoly fegyvertény lehet a folyamatok szabályszerűségét, a normáknak való megfelelőséget igazoló objektív szakmai vélemény, amikor pedig élesedik a piaci verseny, ez a szempont egészen biztosan perdöntő lesz.
Az ügyvezető szerint a kisvállalatok fejlődése előtt sokszor a szervezet nem megfelelő működése is jelentős akadály.
Amikor még nem különülnek el élesen a feladatkörök, amikor ad hoc módon szerveződnek a munkafolyamatok, akkor nehéz ellenőrizni az egyes fázisokat, és legalább ilyen nehéz nyomon követni a felelősségi szinteket.
Ebből pedig egyenesen következik, hogy a hibák forrása is csak alapos kutatómunkával deríthető fel. A jól működő ISO 9001 a mikrovállalkozások rendszerébe szabályozottságot visz, bizonyos mértékig észszerűsíti, automatizálja a folyamatokat, ezáltal pedig jelentős mértékben tehermentesíti a vállalat dolgozóit.
Szomorú tapasztalat, hogy a mikro- és kisvállalkozások zöme nem tartja elengedhetetlennek a tanúsított rendszer működtetését, annak ellenére sem, hogy ma már a nemzetközi piacon jószerével csak a tanúsított ISO 9001-rel rendelkező cégekkel állnak szóba a partnerek
– mondta Szabó Mirtill.
Az ISO egy mozaikszó, amely a tanúsítási szolgáltatások területén (International Organization for Standardization), a Nemzetközi Szabványügyi Szervezetet jelöli. Mikor egy irányítási rendszer vonatkozásban ISO-ról beszélünk, valójában egy szervezetet jelölünk meg, amely nemzetközileg ad ki szabványokat, és ezen szabványok a világ több mint 160 országában ugyanazt jelentik. Azaz egy hazai, Nemzeti Akkreditáló Hatóság (NAH) által akkreditált tanúsító szervezet által kiadott ISO 9001-es tanúsítvány egyenértékű egy bármely más ország akkreditált tanúsító szervezete által kiadott akkreditált ISO 9001-es tanúsítvánnyal.
Az ISO 9001 egy konkrét nemzetközileg azonos szabványt jelöl, amely kifejezetten egy témakört, mégpedig a minőségirányítási rendszerek működtetését írja le. A szabvány egy előíró jellegű dokumentum, amelyet önként választanak a szervezetek annak érdekében, hogy vállalkozásuk egy nemzetközi norma alapján, rendezett, szervezett, átlátható módon működjön. Az ISO 9001-ről elmondható, hogy talán a legelterjedtebb szabvány világszerte. Amely vállalkozás rendelkezik tanúsított ISO 9001-es rendszerrel, arról kijelenthető, hogy a nemzetközi előírásoknak megfelelő módon működik.
Mindez természetesen nem azt jelenti, hogy minden szervezet egyformán hajt végre feladatokat, egyformán működtet folyamatokat, hiszen mindenkinek megvan a maga mozgástere. A szabvány azt mondja meg, hogy mit kell kezelni, megvalósítani, azonban a hogyant már a cég munkatársaira, vezetőire bízza
– hívta fel a figyelmet Szabó Mirtill.
A tanúsításig két lépésben lehet eljutni. Első lépésben egy tanácsadó irányításával, közreműködésével fel kell készülni a folyamatra. Amikor a szabvány valamennyi követelményét teljesíti a vállalat – számára is elfogadható módon –, és már a cég életének, működésének ez szerves része, akkor választani kell egy akkreditált tanúsító szervezetet, amely külső szemként átvizsgálja mindazt, amit a vállalkozás létrehozott, kialakított. A tanúsító szervezet ilyenkor auditort küld a megbízó cég telephelyére, ahol az auditálás során igazolást nyer, hogy a vállalkozás működése megfelel az előírásoknak.
Fontos ugyanakkor kiemelni, hogy a tanácsadó nem azonos a tanúsítóval: ez két külön szervezet, két külön tevékenység. A tanácsadó hosszabb ideig dolgozik a vállalkozás munkatársaival – ez lehet akár 4-6 hónap is, vagy akár hosszabb idő –, mire kiteljesedik a tanúsításra alkalmas rendszer. Mikor ezt a pontot elérte a cég, keresnie kell egy másik szervezetet, aki akkreditált tanúsítóként, az ellenőrzést követően okiratot állít ki a vállalkozásnak, az általa választott szabványnak való megfelelésről
– emelte ki az ügyvezető.
A Nemzetközi Akkreditációs Fórum minden évben elkészíti a rendszerszabványok világrangsorát. Az adatok alapján Kína az ISO 9001-ben továbbra is verhetetlen. Az eddigi évekhez hasonlóan a legáltalánosabb minőségirányítási rendszer toronymagasan vezeti a ranglistát (1 265 216 darab), majdnem két és félszer annyian választották, mint a közel 530 ezer tanúsítvánnyal ezüstérmes ISO 14001-et (környezetközpontú irányítási rendszer). A harmadik leggyakoribb rendszerszabvány az ISO 45001 lett (397 339-es darabszámmal), ami a munkahelyi egészségvédelem és biztonság előretörését mutatja.
Ha pedig az iparágakat vesszük górcső alá, ahonnan a legtöbb minősítés érkezett, akkor egyértelműen a fémfeldolgozás (121 728 darab) vezet, ezt követi a nagy- és kiskereskedelem (107 975), valamint az elektromos berendezések gyártása (99 558).
A dobogó második fokát stabilan a környezetközpontú irányítási rendszerszabvány (ISO 14001) birtokolja. Ez nem is meglepő, hiszen a környezetvédelem egyre akutabb és fontosabb téma a vállalatok és az egyén életében is, ezért érthető, hogy egyre több cég fektet hangsúlyt a tanúsítvány megszerzésére. A legtöbb (67 058) ISO 14001-es tanúsítványt az építőipar kapta, ezt a nagy- és kiskereskedelem (51 695), valamint az elektromos berendezések gyártása (42 235 darab) követi a dobogón.
A tanúsítási rendszerek világszintű eloszlását vizsgáló statisztika harmadik legnépszerűbb irányítási rendszerszabványa 2022-ben az ISO 45001 lett. A száraz tényt örömtelivé teszi, hogy ez a szabvány a munkahelyi egészségvédelemről és a biztonságról szól. A mai állandóan változó világban, a Covid-világjárvány után, a geopolitikai bizonytalanság mellett érthető, hogy a biztonság és az egészség egyre hangsúlyosabbá válik világszerte. Az ágazatok közül itt is az építőipar vezet, 61 560 tanúsítvánnyal.
Ami az itthoni helyzetet illeti, az ügyvezető szerint alapvetően nincs okunk a szégyenkezésre, azért azt láthatjuk, hogy
Magyarországnak van még hova fejlődnie a rendszerszabványok alkalmazásában.
Bár az első két helyezettnél erősen a középmezőnyben végeztünk (6 482 és 2 770 tanúsítvánnyal), az ISO 45001-nél – 1147-es darabszám mellett – eléggé elmaradtunk az élmezőnytől.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.