BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elárulták a boltok, mit vásárolnak a magyarok – még mindig az olcsó után nyúlnak, de valami elindult

Továbbra sem szűnt meg a lefelé vásárlás Magyarországon, de volumenben már erősödés tapasztalható a boltokban – ez derül ki a legnagyobb hazai élelmiszerláncok lapunknak küldött válaszaiból. A Világgazdaság kiskereskedelmi körképe a Lidl, a Tesco, a Penny és a SPAR válaszain alapul, és az derül ki belőle, hogy noha az infláció már alacsonyabb, mint az elmúlt három évben bármikor, még mindig a saját márkás árukat keresik a magyarok, azaz nem szűnt meg az óvatoskodás. Az viszont a fordulat jele, hogy az élelmiszerek mellett nő a kereslet a nonfood termékek iránt.

Nagyon lassan, fokozatosan állhat helyre a következő hónapokban a fogyasztás Magyarországon, de egy folyamat elindult, ami nyáron hozhatja el a valódi áttörést erre lehet következni azokból a válaszokból, amelyeket a legnagyobb hazai kiskerláncoktól kaptunk. A Világgazdaság azzal a kérdéssel fordult a Lidl, a Tesco, a Penny és a SPAR kiskereskedelmi lánchoz, hogy valóban bekövetkezett-e a fordulat a boltokban, amelyre hónapok óta várnak az elemzők és a gazdaságpolitikusok. Eddig ugyanis egyértelműen az óvatoskodás jellemezte a magyarokat, ami az infláció nagyságát és a reálbércsökkenést tekintve sokáig érthető volt, ám szeptember óta folyamatosan emelkedik a fizetések vásárlóereje. Ennek ellenére még idén januárban is mindössze 0,6 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom.

bolt
Fotó: Móricz Sabján Simon / Világgazdaság

Érdemes visszatekinteni: a lefelé vásárlás jelensége 2022 nyarán ütötte fel a fejét, amikor az infláció emelkedésével párhuzamosan egyre inkább az ár-érték arány határozta meg a fogyasztói döntéseket. Iparági forrásból úgy tudjuk, hogy ez azóta sem szűnt meg, de az élelmiszereknél már határozottan érzékelhető a kereslet erősödése. Bár, mint azt látni fogjuk, nagyon eltérő lehet az egyes láncoknál a forgalomról alkotott kép.

Volumennövekedést tapasztal a Tesco

„Továbbra is erős a saját márkás termékek iránti kereslet, ugyanakkor az is látható, hogy a brandtermékek iránt egy-egy promóció során nagyobb érdeklődést tapasztalunk” – válaszolta a Világgazdaság érdeklődésére a Tesco, hozzátéve: hasonló a tapasztalatuk a nonfood termékek iránti kereslettel kapcsolatban is, ahol ugyancsak azt látják, hogy a saját márkás áruk iránt élénkebb az érdeklődés.

Volumenben már látható egy folyamatos erősödés, melyet a közelgő sportesemények tovább erősíthetnek

utalt az angol tulajdonú vállalat a nyáron megrendezésre kerülő labdarúgó-Európa-bajnokságra, illetve az olimpiára.

A húsvétban és a sporteseményekben bízik a Penny

Korábban a lapunknak nyilatkozó elemző is arra hívta fel a figyelmet, hogy a nyári sportesemények lendületet adhatnak a kiskereskedelmi forgalomnak. Ezt támasztja alá a Penny Market válasza is: „A húsvét mindig kiemelkedő forgalomnövekedést jelent, ahogy a sportesemények is. Elsősorban a foci-Eb, amely várhatóan pozitív hatással lesz néhány termékkategóriában a fogyasztásra. Ilyenek 

  • a sörök, 
  • az üdítők, 
  • a sós snack és 
  • grilltermékek. 

Az olimpia hatása várhatóan kevésbé erőteljes lesz.” 

Ők is azt tapasztalják, hogy erős a kereslet a saját márkás termékek iránt, vásárlóik szívesen választják a jó ár-érték arányú alternatívákat.

A lefelé vásárlás elért egy szintet, majd lelassult, mostanra pedig megállt a váltási folyamat

árulta el a Penny Market. Hozzátették: a nonfood termékek esetén látni a fejlődést, a textil (párna, paplan), konyhai gépek, sport, kerékpározás, kert kategóriák esetében is élénkülést tapasztalnak.

Optimista a Lidl, de még mindig a saját márkás termékeket keresik a vásárlói

A Lidl tapasztalatai szerint a kereslet elsősorban továbbra is a kedvező ár-érték arányú és az akciós áron kínált termékek irányába tolódik. Az erősen megnövekedett árérzékenységére reagálva a vállalat változatos akciókkal és kedvezményekkel segíti a vásárlásokat. A Lidl tartós árcsökkentési programjának köszönhetően több mint 600 terméket kínál akár 50 százalékkal olcsóbban az előző év azonos időszakához viszonyítva.

Mindezeknek köszönhetően a bevásárlás végösszege is alacsonyabb lehet a tavalyihoz képest.

A Lidl optimistán tekint a következő hónapok elé, és bízik a forgalom bővülésében, a fogyasztás növekedésében, amihez a szezonális termékek iránti keresletnövekedés, valamint a különböző sportesemények, mint például a labdarúgó-Európa-bajnokság és az olimpia nagymértékben hozzájárulhatnak.

A SPAR nem érzékel változást

A kormánnyal épp vitában álló és az elmúlt években veszteséges SPAR azt emelte ki válaszában, hogy szupermarketeiknek elsősorban a napi friss élelmiszert és egyéb élelmiszert vásárlók a célközönsége – itt nem változott a kereslet az elmúlt egy-két hónapban a nonfood termékek iránt.

Az Interspar hipermarketeiben az állandó választék iránti kereslet szintén nem változott a nonfood cikkeket tekintve az utóbbi időben. Ami a jövőt illeti, mérsékelt és fokozatos emelkedésre számítanak, amihez a nyári szezon és akár a sportesemények is hozzájárulhatnak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.