BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ha nincs a Liberty, akkor ma nem lenne vasmű – reagált az államtitkár a Dunaferr lejáratását célzó sajtóhírre

Annak ellenére, hogy az európai acélipar megszenvedte az elmúlt az időszakot, a vasműben nem voltak elbocsátások, és a béreket is rendesen fizeti a tulajdonos – mondta a Világgazdaságnak Fábián Gergely államtitkár, aki reagált a Népszava előző nap megjelent állítására, miszerint acél helyett csak tartozást termel a Liberty tulajdonolta vasmű. Az államtitkár úgy látja, ma is igaz az állítása, hogy ha nincs a Liberty, akkor ma vasmű sem volna.

„Pont egy éve volt utoljára, hogy reagáltam lejárató cikkre a Dunai Vasmű kapcsán, akkor is a Népszavára. Akkor azt mondtam, hogy sokan érdekeltek a kudarcban! Ezt ma is fenntartom, és látszik, hogy egyes sajtóorgánumok is asszisztálnak összevágott ferdítésekkel, lejárató anyagok kritika nélküli átvételével a vasmű és tulajdonosa kapcsán” mondta a Világgazdaságnak Fábián Gergely iparpolitikáért felelős államtitkár. 

 

Az államtitkár arra a pénteken megjelent sajtóhírre reagált, amely szerint acél helyett tartozást termel a Dunaferr. A Népszava állítása szerint egy szlovák beszállító tavaly november közepén 136 ezer euróról szóló fizetési felszólítást küldött a cégnek 1800 tonnányi kifizetetlen acélgyártási salak miatt. Mivel a decemberi ismételt felszólítás után sem történt meg, a kényszerhitelező beszállító időközben felszámolási eljárást kezdeményezett a Duna Furnace Kft.-vel szemben.

Senki más nem segített

Az államtitkár megismételte korábbi állítását, amit egy éve is mondott, azaz ha nincs a Liberty, akkor ma nem lenne vasmű. 2022 decemberében ugyanis az életmentő szénszállítmányokat a Liberty hozta saját kockázatára, tette azt annak ellenére, hogy az első és legfontosabb szállítmányt valakik külföldön gátolták a háttérben azért, hogy ne érkezzen meg időben. 

Senki más nem segített, többek között a polgármester által favorizált cég sem, pedig tudták, hogy szükség van szénre, hiszen jóban voltak az előző cégvezetéssel. Információk szerint a helyszínen is két hetet töltött képviselőjük a megelőző hónapban

emlékezett vissza Fábián Gergely a 2022. decemberi eseményekre, amikor gyakorlatilag pár órán múlt, hogy szén hiányában egy rendezetlen leállás jelentse a Dunaferr végét. Ugyanakkor elismerte, hogy nehéz helyzetben van a teljes európai acélpiac a brüsszeli politika (nemcsak a szankciók) miatt, így nem csoda, hogy az acélipar volt a legaktívabb az antwerpeni megállapodás esetén, ahol új ipari megállapodást, támogató stratégiát követel az ipar Brüsszeltől.

Hangsúlyozta azt is, hogy a tényeket nézve, amikor az acél ára normalizálódott, akkor rendes termelés folyt, míg amikor mélybe zuhant, akkor szünetelt a termelés Dunaújvárosban. Mint mondta, természetesen senki nem boldog a helyzettől, de ez a piaci realitás. 

Ennél azonban fontosabb Fábián Gergely szerint, hogy ez idő alatt nem voltak elbocsátások, és a béreket is rendesen fizetik (6,3 millió euró havonta), és úgy látja, a tulajdonos elkötelezett a munkavállalók iránt, és a legnagyobb értéket is bennük látja. 

Kedvező fejlemény, hogy az acélpiaci helyzet év eleji javulásával párhuzamosan a Liberty elkötelezett a termelés felfutásáért, ennek már ebben a hónapban látható eredményei lesznek a hengerművekben. Emellett folyamatos a tárgyalás a kohó újraindításáról is.

Fábián Gergely hozzátette, az egykori Dunaferr reorganizációja rendkívül nehéz feladat, az első lépés volt csak, hogy a felszámolást követően működőképes maradt, amire egyébként nem nagyon van példa a magyar ipari felszámolások történetében. A költségszerkezete nem volt fenntartható, számos drága, előnytelen kiszervezés, beszállítói szerződés terhelte. 

Ha az újságíró utánajár, láthatta volna, hogy az említett 130 ezer eurós követelés sem teljesen egyértelmű, a vásárolt salakvas nem került felhasználásra, ott van a telephelyen, viszont a szerződött ár, amit nem a Liberty kötött, jóval magasabb, mint a piaci ár, már csak minőségbeli problémák miatt is

magyarázta az államtitkár. Leszögezte, hogy az Nemzetgazdasági Minisztérium továbbra is azon dolgozik, hogy sikeres és versenyképes legyen az acélgyártás Magyarországon.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.