A hazai húsipari vállalkozások a húsvéti sonka – amely most a diszkontláncoknál a fő akciós termék – kínálatában tudatosan visszaléptek a nagyon olcsó, belépő árkategóriától – mondta a Világgazdaságnak Mostisch Martina, a Magyar Húsiparosok Szövetsége (Hússzövetség) ügyvezető titkára. A magyar cégek inkább a minőségi kategóriákra koncentrálnak, és bíznak abban, hogy a fogyasztók számára is vonzó lehet például a hagyományos füstölt sonka. Árban és forgalomban ugyanakkor a jelek szerint a diszkontok viszik a prímet, az általuk árult legolcsóbb termékek azonban döntő többségükben importból származnak – tette hozzá.
A húsvéti szezon kezdete előtt egyébként a hazai szakemberek a tavalyi árakból és az azóta eltelt időszak húsipari folyamataiból azt a következtetést vonták le, hogy valahol 2500 forint körül alakulhat a legolcsóbban kínált húsvéti sonka ára. Ehhez képest a hazai diszkontláncok mindegyike, vagyis a Lidl, a Penny és az Aldi is azzal igyekszik becsábítani a vásárlókat, hogy olcsóbban árulják a húsvéti sonkát, mint tavaly, ami 1800 forintnál alacsonyabb árakat jelent. Ez az időszak azért is fontos a sonkák és egyéb füstölt áruk kategóriájában, mert ekkor kerül a vásárlókhoz az éves fogyasztás meghatározó része, tavaly például 41 százaléka.
Az akciózás felbolydította a piacot, de ha az elmúlt éveket vizsgáljuk, látható, hogy a GfK Piackutató Intézet adatai érdekes változást mutattak be a 2022-es és a tavalyi húsvéti forgalomról. A GfK tavalyelőtti számai azt mutatták, hogy a magyar háztartások 17,4 milliárd forint értékben, összesen 7539 tonna sonkát, illetve füstölt árut vásároltak, ami háztartásonként 2,5 kilogramm, átlagosan 5700 forint értékben.
Tavaly ennél jóval többet, 21,3 milliárd forintot költöttek, viszont ebből jóval kevesebbre, 6862 tonna sonkára és füstölt árura futotta, ami háztartásonként 2,3 kilogramm.
Ezek tükrében érdekesek lehetnek a korábbi adatok is: 2018-ban például 7800 tonnányi sonka és egyéb füstölt hús fogyott, 13 milliárd forint értékben.
Idén egyelőre mindenki csak találgatja, mit hoz a szezon. Mindenesetre húsipari berkekben sokan attól tartanak, hogy a rengeteg akció miatt nőhet azon fogyasztók tábora, akik inkább az olcsót választják. A félelem az, hogy még azok közül is sokan így tesznek majd, akik megtehetnék, hogy a magasabb minőségi kategóriákba tartozó húsvéti sonkát tegyék a kosarukba, az így „megspórolt” pénzt pedig egyéb, az ünnephez kötődő termékre költik. A helyzet bizonytalanságát csak fokozza, hogy a vevők idén nagyon kitolták a sonkabeszerzést, ezért a Hússzövetségnél remélik, még sokaknál célba találhat az az üzenet, hogy ha biztosan nem akarnak csalódni az ünnepi asztalnál, érdemes a hazait választani.
A szakmai szervezet szokásos, húsvét előtti tájékoztatóján elhangzott, hogy
visszafordult a korábbi években jól kivehető trend, és a fogyasztók ismét az alacsonyabb árfekvésű, gyengébb minőségű termékek felé fordultak.
Márpedig, ha a húsvéti szezonban is a vásárlók nagyobb hányada választja az akciós, gyorspácolt, olcsó importtermékeket, akkor az is előfordulhat, hogy mennyiségben nő, értékben pedig csökken a forgalom, ami a tavaly óta bekövetkezett költségnövekedéseket figyelembe véve maga lenne a szürrealitás.
Viszont az legalább jó hír, hogy a legalacsonyabb árszinten folyó versenybe az egyébként sem túl jó gazdasági helyzetben lévő hazai húsipari cégek nem szálltak be, mert az a jelenlegi árszinten egészen biztosan veszteséges lenne számukra.
Bár a húsvéti sonka főzése nem tűnik bonyolultnak, hiszen a jól bevált recept szerint addig kell főzni, ahány kiló, és hagyni kell kihűlni a saját levében, sokan mégis elrontják. Ennek pedig az az egyszerű magyarázata, hogy nem olvassák el a terméken lévő címkét. Ha ugyanis arra rá van írva, hogy főtt húskészítmény, akkor nem kell megfőzni – márpedig a gyorspácolt sonkának van főtt kategóriája.
Éder: patrióta, protekcionista piacvédelmi lépésekre van szükség a hazai húsipar védelmébenÉppen az uniós fejlesztési pályázatok kiírása előtt kerültek olyan válságos helyzetbe a húsipari cégek, ami sokuknak ellehetetleníti a beruházási támogatás elnyerését, és gyakorlatilag halálra ítéli őket. Az ágazat magához téréséhez a hazai fogyasztás és az export növekedésén túl az állami terhek mérséklésére is szükség lenne. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.