Mekkora a tét a márciusi lakásbiztosítási kampányban, és az ügyfelek mekkora hányada válthat a kampány időszakában?
Nagyjából 3,3 millió lakásbiztosítási szerződés él jelenleg Magyarországon, és nagyon széles skálán mozognak a várakozások annak kapcsán, hogy hányan köthetnek új szerződést: lehetett látni százezer váltó ügyfélről szóló becslést, de félmillió új szerződésről is megjelentek előrejelzések. Én magam az előbbit túl pesszimistának tartom, utóbbiban meg nem nagyon hiszek – úgy látom, hogy 250-300 ezer között alakulhat azoknak az ügyfeleknek a száma, akik szolgáltatót vagy konstrukciót váltanak a mostani időszakban. Az első néhány nap adatai egyébként azt mutatják, hogy egyelőre nincs óriási roham, de persze néhány munkanap elteltével hiba lenne a kampány egészére vonatkozóan következtetéseket levonni.
A lakóingatlanok közel háromnegyede biztosított jelenleg Magyarországon, ami nemzetközi összevetésben egyáltalán nem rossz. Növekedhet-e a kampány révén ez az arány, figyelembe véve azt is, hogy vannak olyan ingatlanok is, amelyekre valamilyen okból nem köthető biztosítás?
A biztosítók érthetően azt remélik, hogy lesznek olyanok, akik a kampány figyelemfelhívó hatása nyomán ráveszik magukat a szerződésre. A saját ingatlan ugyanis többnyire a legfontosabb vagyontárgy egy ember életében, amelynek mindenképpen érdemes gondoskodni a biztosítási védelméről is. Persze – ahogy említette is – vannak olyan, lakóépületként használt ingatlanok, amelyek valamilyen okból kiesnek a biztosítható körből (például ártéren vagy földrengések sújtotta területen helyezkednek el), de így is lehet bízni abban, hogy növekszik majd a penetráció.
Azt is érdemes egyébként szem előtt tartani, hogy a nem lakott ingatlanoknál – például a nyaralóknál – jóval kisebb a biztosítási penetráció az átlagnál, így ezeknél nagyobb a tere a növekedésnek.
Milyen szolgáltatás lehet most a leginkább hívogató az ügyfelek számára, melyek a termékválasztás szempontjai a lakásbiztosításoknál – az áron kívül?
A Posta Biztosítónál nagyon nagy hangsúlyt helyezünk a kárrendezés minőségére. Éppen ezért vezettük be a videós kárrendezést: ehhez ugyan a bejelentőnek rendelkeznie kell a megfelelő minőségű felvétel készítésére alkalmas mobiltelefonnal, de ezt a megoldást nagyon szeretik az ügyfelek. Két évvel ezelőtt a kisebb, százezer forint alatti károknál bevezettük a telefonos kárrendezés lehetőségét is: itt az ügyfél elmondja, hogy pontosan mi történt, amely alapján megtörténik a kalkuláció, és 48 órán belül kártérítéshez is juthat. Amennyiben nem fogadja el a megállapított összeget, a kárszakértő személyesen megy ki a helyszínre, hogy felmérje a károkat. Ezek mellett bevezettük az általános kárrendezési garanciát is, amely azt jelenti, hogy az összes szükséges dokumentum beérkezését követően öt napon belül fizetünk az ügyfélnek, szemben a törvényben előírt 15 nappal. Ennek akkor lehet jelentősége, ha tömeges káresemény történik – például egy nagyobb nyári vihar –, és sok ezer bejelentést kell rövid idő alatt feldolgozniuk a biztosítóknak.
Az elmúlt években folyamatosan fejlesztettük a lakásbiztosítási csomagjainkat is. Jelenleg három csomagunk – Alap, Optimum és Prémium – érhető el, amelyeknél természetesen felfelé lépkedve az ár is növekszik, ám már akár havi ezer forinttal magasabb díjért is jelentős többletszolgáltatásokhoz juthat az ügyfél. Nem véletlen, hogy a többség nem az alapcsomagot választja.
Sokszor felvetődő kérdés a lakásbiztosítások kapcsán az alulbiztosítottság: mennyire érzi élőnek ezt a problémát?
Az alulbiztosítottságot igyekszünk csökkenteni, illetve megelőzni azzal, hogy felhívjuk a figyelmet az indexálás szükségességére: ilyenkor természetesen a díjjal nagyjából azonos mértékben emelkednek a fedezetek is. Emellett, ahogy már korábban utaltam rá, a lakásbiztosítási csomagjainkat is folyamatosan fejlesztettük, hiszen az elmúlt tizenöt évben nagyon sok minden változott körülöttünk. Hogy egy példát is mondjak, most már a korábbinál alacsonyabb szélerősség is elég a „vihar” minősítéshez, ám ezt a szabályt – önkéntes alapon – automatikusan bevezettük a régebbi szerződéseinknél is, elismerve ezzel az ügyfelek hűségét.
Mennyire jövedelmező termék a lakásbiztosítás, a díjbevételekhez hogyan viszonyulnak a kárráfordítások?
A piacon 40 százalék körüli a kárhányad, ami jónak mondható. A jövedelmezőség vizsgálatakor azt is figyelembe kell ugyanakkor venni, hogy ebben nincs benne számos költségelem, így például a kárszakértőké, vagy a viszontbiztosításoké.
A megjelent biztosítói ajánlatok alapján mekkora az árverseny a kampányban, kell-e hasonló jelenségekre számítani, mint amelyek régebben a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításoknál is megfigyelhetők voltak?
Természetesen mi is aktívan figyeljük a versenytársak ajánlatait, folyamatosan nézzük az összehasonlító oldalakat. Az látszik, hogy megjelentek olcsó konstrukciók is a piacon, de úgy látom, hogy általános, nagyon jelentős mértékű árcsökkenésről nem lehet beszélni. Ez ugyanakkor nem feltétlenül baj, hiszen emlékezhetünk arra, hogy régebben a kötelezőnél is komoly gondokat okoztak az irreálisan alacsony, a csak a gyors piacszerzés érdekében meghatározott tarifák.
Az is lényeges viszont, hogy a lakásbiztosítási kampány nem vethető össze a kgfb-ével, hiszen itt nem elsősorban a tarifa a lényeg, a kínált szolgáltatásnak is meghatározó a szerepe.
Utóbbit alátámasztja, hogy nálunk az ügyfelek most nagyobb átlagdíj mellett kötnek új szerződéseket, mint a kampány előtt tették, ami arra utal, hogy a termékeket értékesítő postai dolgozók és az emberek is megértették, hogy az ár mellett a megfelelő fedezet biztosítása is fontos. Elég csak arra gondolni, hogy a mai lakóingatlanoknál már egyre gyakoribb a hőszivattyúk, napelemek használata, ami – a lakáspiaci árak növekedése mellett – jelentősen növeli azt az értéket, amelyet a lakásbiztosításnak fedeznie kell.
A kampány, illetve az általa kiváltott erős verseny hatására elvben a díjbevételnek is csökkennie kellene a biztosítóknál. Van-e erre esély?
Nem számítok díjbevétel-csökkenésre a lakásbiztosításoknál, egyszerűen azért, mert ez csak akkor következhetne be, ha a fedezettség is gyengülne, ez pedig sem az ügyfeleknek, sem a biztosítóknak nem érdeke.
A piac igen koncentrált: a díjbevétel nagyjából 80 százaléka négy szereplőnél összpontosul. Változtathat-e ezen a mostani kampány?
Ha azt feltételezzük, hogy márciusban a szerződések nagyjából 10 százalékát kötik újra más szereplőnél, és ennek mondjuk csak a 40 százalékát, és nem a négyötödét szerzik meg a domináns szereplők, könnyű belátni, hogy kisebb mozgások ugyan lehetnek a piacon, de drámai mértékű átrendeződésre nem kell számítani.
A fenntarthatósági (ESG) szempontok hogyan tudnak érvényesülni ezen a piacon?
Az ESG egyelőre inkább magukat a biztosítókat érinti, a termékeket kevésbé. A lakásbiztosításainknál természetesen már mi is adunk zöldkedvezményt – ez azt jelenti, hogy napelem vagy hőszivattyú meglétekor 5 százalékos engedményt adunk a díjból. A fenntarthatósági szempontok ugyanakkor egyre jobban beépülnek majd a biztosítók mindennapi működésébe, és ehhez folyamatosan alkalmazkodnunk kell.
A magyar lakosság híres arról, hogy a határidős teendőit hajlamos az utolsó pillanatban elvégezni: elég a már említett kgfb-kampányokra, vagy éppen az adóbevallásra gondolni. A lakásbiztosítási kampánynál számítanak-e arra, hogy az utolsó szakaszban ugrik meg az érdeklődés?
Valóban arra számítunk, hogy a kampány majd a hónap második felében indul be igazán. Tapasztalataink szerint a váltás lehetőségének híre egyelőre inkább a fővárosi ügyfelekhez jutott el, ám a biztosítók, illetve a közvetítők erősebb aktivizálódásával már jóval szélesebb kört mozgathat meg a kampány.
A lakásbiztosítás viszonylag összetett termék, így a mostani kampányban nagy lehet a jelentősége a személyes értékesítésnek is. Milyen érvek szólnak a személyes tanácsadás mellett?
Mi elsősorban a postákon értékesítjük a konstrukcióinkat – hiszen postahivatal szinte minden településen működik –, tehát az új szerződéseink döntő többségét személyesen kötik az ügyfelek. Húsz éve dolgozom a Posta Biztosítónál, ez idő alatt megtanultam, hogy a szerződésben nem lehet apró betűs rész, tehát véletlenül sem szabad semmilyen részletet elhallgatni az ügyfél elől, mert ez nagyon gyorsan visszaüt. Ennek a szabálynak a szem előtt tartásával viszont elértük, hogy az elmúlt években rengeteget nőtt az értékesítési színvonal, a kollégák jól és hatékonyan fel tudják mérni az ügyfelek valós igényeit. Ehhez persze – főként a kisebb településeken – hozzájárul az is, hogy az ügyfelek sokszor személyesen is ismerik a postai dolgozókat, illetve az is gyakori, hogy az ügyintéző kolléga még azt is tudja, pontosan melyik házra kell biztosítást kötni. Budapesten és a nagyobb városokban persze más a helyzet, ott ritka az ilyen közeli kapcsolat, és persze az internetes értékesítési csatorna térnyerése a lakásbiztosítási konstrukcióknál is nyilvánvaló. Ezzel együtt úgy látom, hogy nagyon sokat számít a személyes tanácsadás.
A lényeg viszont az, hogy az ügyfél elégedett legyen: ehhez pedig az kell, hogy a biztosítása mindent tartalmazzon, amire szüksége van, de semmi olyat, amire nincsen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.