A maga nemében mérföldkövet jelentő hírt közölt az Ihsn a Facbook-oldalán. Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár életét bemutató oldal fotókat publikált arról, hogy megérkeztek Magyarországra a korábban megvásárolt izraeli csúcsradarok.
Egészen pontosan az ELM-2084 típusú mobil réskitöltő radarokról van szó, amelyekről még 2022 novemberében jelentették be, hogy ez a radarrendszer áll a Magyar Honvédség szolgálatába. Akkor ezt 2023-ra tűzték ki, és arról is szó volt, hogy a lokátorok egyes egységeinek gyártásába a magyar hadiipar is bekapcsolódik. (Erről a szerződést 2020 decemberében írták alá – a szerk.)
Most tehát nagyon úgy tűnik, hogy
megérkezett az MH Légi Műveleti Vezetési és Irányítási Központ radarszázadánál az új berendezés.
Ebből összesen tizenegy darabot vásárolt a honvédség a Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program keretében. Az Ihsn megjegyezte, hogy az új eszközöket különböző konfigurációkban rendelték meg, így
A fejleményről a szaklap több fotót is közölt. Ezeken az átható, hogy az új izraeli ELM-2084 típusú mobil réskitöltő radarja megjelent Kup település határában. Lapunk úgy tudja, tesztüzem zajlik, rendszerbeállítás még nem történt.
Az ELM-2084 a világ legmodernebb légvédelmi radarrendszerét adja. Ez nem túlzás, hiszen az izraeli Iron Dome, vagyis a Vaskupola légvédelmi rendszer részeként már bizonyította ezt. Az izraeli IAI ELTA cég „aktív fázisvezérelt” (AESA) radartechnológiáját tartalmazó berendezésekkel a honvédség a régi szovjet P-37, PRV-17 és SZT-68U típusú rádiólokátorait váltják le.
Az ELM-2084 lokátorokat eredetileg tehát a Vaskupola-rendszer számára tervezték. Ahogy arra az Infostart rámutatott, az volt a feladat, hogy időben érzékeljék az Izrael felé kilőtt tüzérségi gránátokat, rakétákat, valamint a levegőből fenyegető légi járművet. A kifejezetten komplikált műveletet az izraeli mérnököknek sikerült maradéktalanul végrehajtaniuk, ráadásul néhány év alatt, hiszen az erre vonatkozó politikai döntés 2007-ben született meg.
Az ELM-2084-es radarok többféle változatban készülnek, mindegyikük könnyen mozgatható. Az eddigi információk alapján a Magyar Honvédség az M-MMR és az F-MMR-t rendszeresíti. Az első egy kisebb antennával rendelkező változat, amit a gyártó egy kéttengelyes utánfutóra épít. A másik nagyobb méretű antennával rendelkezik és ezt már teherautóval lehet mozgatni. Az antenna mérete egyébként meghatározza a felderítési távolságot és azt is, hogy egyszerre hány célt képes követni.
A nyilvános adatok szerint a legnagyobb felderítési távolság 475 kilométer, és egy radar egyszerre akár 1100 célt is követni tud, több mint harminc kilométeres magasságig.
Megtörtént a bejelentés: eddig soha nem látott gyár épül Magyarországon – jövőre már termelni fogHibrid gyárat épít a Rheinmetall Szegeden. Az új üzemben a civil üzletág és a védelmi technológiai tevékenység egy fedél alatt zajlik majd. A magyaroknak nem kell sehova máshova menniük, hiszen a világ jön ide hozzánk – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.