Az infláció lassan a múlté, miközben a növekedés újraindult a tavalyi év közepén, ám további fiskális konszolidációra van szükség az infláció mérséklése, valamint a fiskális mozgástér visszanyerése céljából – olvasható a Magyarországról szóló OECD-országtanulmányban, melyet szerdán mutatott be Varga Mihály pénzügyminiszter és Mathias Cormann, a szervezet főtitkára a Pénzügyminisztériumban.
Varga Mihály kiemelte, hogy a kormány és a nemzetközi hitelminősítők mellett az OECD is arra számít, hogy a magyar gazdaság a következő években ismét uniós átlag felett teljesíthet. Az elmúlt évekről szólva pedig hangsúlyozta, hogy a kihívások ellenére
a magyar gazdaság teljesítménye jelenleg is mintegy 5 százalékkal haladja meg a járvány előtti szintet, ami jóval magasabb, mint az uniót jellemző, ugyanezen időszak alatt elért 3,5 százalékos bővülésről tanúskodó átlag.
A pénzügyminiszter felhívta a figyelmet arra is, hogy a magyar munkaerőpiacról az OECD jelentése is elismerően szól, hiszen az a koronavírus-járvány okozta válsággal és az energiasokkal szemben is ellenállónak bizonyult. A foglalkoztatottak száma az elmúlt hónapokban továbbra is 4,7 millió fő körül alakult, a munkanélküliség uniós összehasonlításban is a legalacsonyabbak közé tartozik, januárban 4,6 százalékon állt a magyar mutató.
Varga Mihály a 2024-es jelentésben kiemelten kezelt zöldátállásról szólva elmondta, hogy Magyarország világos célja, hogy a zöld gazdasági átállás egyik nyertese legyen, ennek érdekében a zöldenergia termelésében és tárolásában is a világ élvonalába tartozó fejlesztéseket valósítunk meg. Mindez összhangban van az OECD ajánlásával, sőt azt a szervezet is elismeri, hogy a nagyszámú feldolgozóipari FDI-beruházás az ágazat zöldtechnológiákra való átállásához is jelentősen hozzájárul.
A pénzügyminiszter felidézte hazánk 1996-os csatlakozását az OECD-hez és kifejtette, hogy ezzel egy olyan nemzetközi szervezet tagjai vagyunk, amely tényeken alapuló elemzéseivel, a tagországok érdekeit szem előtt tartó ajánlásaival valós segítséget nyújt az egyes országok gazdasági fejlődéséhez. Ezért Magyarország az OECD-vel való stratégiai együttműködés folytatására törekszik.
A jelentésből kiderül az is, hogy az OECD idén 2,4 százalékos bővülésre számít hazánkban, ami azonban a következő évben 2,8 százalékra bővülhet. A növekedést idén a magánszektor fogyasztása hajthatja elsősorban, mely jövőre is erős lehet, de a szerepét részben átveheti a beruházások bővülése.
Az infláció idén 3,9 százalék, jövőre 3,4 százalék lehet, miközben alacsony marad a munkanélküliség a jelentés szerint.
Az OECD szerint a gyorsuló növekedést és lassuló inflációt idén 4,5, jövőre 3,4 százalékos költségvetési hiány mellett érheti el az ország, miközben a GDP-arányos államadósság 75 százalék körül alakul. A szervezet ugyanakkor felhívja a figyelmet az inflációval és energiaárakkal kapcsolatos bizonytalanságával, a vállalati csődök növekvő számával és a jogállamisági vita miatt késve, vagy nem teljes mértékben lehívható uniós forrásokkal kapcsolatos kockázatokra. Ezek a tényezők a befektetői bizalmon, a kamatkiadásokon és a devizaárfolyamon keresztül is negatív hatással lehetnek a növekedésre.
A szervezet szerint a szigorú monetáris politika csak fokozatosan lazítható a nyersanyagárak, a maginfláció és a devizaárfolyam kapcsán tapasztalható bizonytalanság miatt. A fiskális politika konszolidációja is megindult, ám a jelentés szerint ezt tovább kell folytatni az öregedéssel és a zöldátmenettel kapcsolatos fiskális mozgástér kibővítése céljából.
Az OECD három fő területen fogalmazott meg javaslatokat, melyek hozzájárulhatnak a további javuló életminőség és növekedés elérésében. Az első ezek közül a főtitkár szerint a termelékenység növelése és a üzleti dinamizmus visszanyerése, amihez részben a szabályozás jelentheti a kulcsot. A jelentés szerint főként a háztartási energia, a közlekedés, a telekommunikáció és az üzleti szolgáltatások terén.
A dinamizmus visszanyerését segítheti az is, hogy kevesebb gát van a gyenge szereplők kilépése, távozása előtt és sikerül lerövidíteni a csődeljárások időtartamát, akár bíróságon kívüli egyezségek lehetővé tételével is.
A termelékenységet a digitalizáció és az ahhoz szükséges készségek fejlesztése is segítheti, itt ugyanis különösen nagy a szakadék a nagy és a kisvállalkozások között. A szükséges készségek megszerzését az iskolák is segíthetik a lakosságon belül. Ugyancsak a termelékenység növelését segítheti a korrupcióellenes intézkedések gyors végrehajtása az OECD szerint.
A második OECD-javaslat a növekedés inkluzívabbá tételének szükségességét hangsúlyozta. Bár hazánkban relatíve alacsony a szegénység,
a szociális transzferek aránytalanul nagy részét kapják a tehetősebbek, miközben az intergenerációs mobilitás terén is van tennivaló.
Ezt főként az oktatási egyenlőtlenségek okozzák, ugyanis az ott elért eredmények és a diákok társadalmi-gazdasági háttere között különösen nagy a korreláció.
A nemek közötti egyenlőséget pedig a nők nagyobb arányú foglalkoztatása is segítheti, amihez az OECD a bölcsődei férőhelyek bővítését javasolja. A szervezet szerint fontos lenne a munkások védelmére is nagyobb figyelmet fordítani és lazítani a munkanélküliségi ellátás jogosultságának szabályain.
A harmadik kitörési pont az OECD szerint a zöldátmenet lehet, mely területen fel kell gyorsítani a haladást. A szervezet szerint ugyanis hazánk 2030-as és 2050-es vállalásainak eléréséhez további intézkedésekre van szükség. Ezek közül kiemelten fontos lehet az árakat használni ösztönzőként, így
célszerű lenne a rezsicsökkentés helyett más módon, célzottabb támogatásokkal védeni a legkiszolgáltatottabb háztartásokat, miközben a tehetősebbeket magasabb árak ösztönözik a hatékonyabb energiafelhasználásra.
Erre már csak azért is szükség van, mert a háztartási energiafelhasználás Magyarországon kifejezetten magas, ami összefügg azzal, hogy az épületek szigetelése terén hazánk nem áll különösebben jól. A közlekedéshez kapcsolódó kibocsátásokat pedig a járműpark magas átlagos életkora, a viszonylag alacsony üzemanyagokat terhelő adók és a szuburbanizáció terjedése fokozza.
Azt ugyanakkor Varga Mihály is hangsúlyozta, hogy a szervezet ajánlásai a zöldenergia felhasználásának és tárolásának növelésére egybecsengenek a magyar kormány célkitűzéseivel. A pénzügyminiszter itt arra is felhívta a figyelmet, hogy az FDI-beáramlás segíti ezen célok elérését. Azonban az OECD hangsúlyozta a szélenergia terjedését korlátozó szabályok lazítását, valamint a geotermikus energia nagyobb mértékű felhasználást is. A szervezet főtitkára azonban kiemelte azt is, hogy a tiszta energia felhasználásának bővítéséhez elengedhetetlen az elektromos hálózat fejlesztése is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.