Bár 2024 februárjában az ipari termelés volumene 1,8 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit, a munkanaphatástól megtisztított érték már csak 1,4 százalékos bővülést jelent éves szinten – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által pénteken közétett, a hónapra vonatkozó második becslésből.
A feldolgozóipari alágak közül leginkább az élelmiszerek és a dohánytermékek gyártásában volt növekedés tapasztalható, de a legtöbb területet is bővülés jellemezte.
Januárhoz képest a szezonálisan és naptárhatással kiigazított adatok 3,5 százalékos növekedésről tanúskodnak.
Nőtt az ipari export volumene is, ami 1,4 százalékkal haladta meg a tavalyi év hasonló időszakát. A feldolgozóipari exportban 34 százalékot képviselő járműgyártás kivitele 2,3 százalékkal nőtt, de a 14 százalékos súlyú villamos berendezések gyártása kiábrándító, 8,8 százalékos esést mutatott.
A belföldi értékesítés terén éves szinten az ipar 2,6 százalékkal elmaradt a tavalyitól, noha a feldolgozóipar területén 0,9 százalékos bővülés volt tapasztalható.
Az iparon belül 97 százalékos súlyt képviselő feldolgozóipar termelése 1,8 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, míg a bányászat kibocsátása 15,3 százalékkal nőtt, azonban az energiaipar termelése 7,6 százalékkal csökkent.
A feldolgozóipari termelés több mint negyedét (28 százalékát) kitevő járműgyártás volumene 1,6 százalékkal bővült éves szinten,
amit a közúti gépjármű gyártásának 2,3 százalékos növekedése húzott, míg a közúti járműalkatrészek gyártásának mindössze 0,1 százalékos növekedési üteme fékezett.
A szintén jelentős (11 százalék) feldolgozóipari súlyt képviselő villamos berendezések gyártása 0,8 százalékkal elmaradt a tavalyitól, noha az egyik legnagyobb súlyt képviselő alágazat, az akkumulátor, szárazelem gyártásának volumene 6,0 százalékkal bővült. Ezt azonban a szintén nagy súlyú villamos motor, áramfejlesztő, -elosztó, -szabályozó készülék gyártását mutató alágazat 19,9 százalékos zuhanása ellensúlyozta.
A feldolgozóipari termelés 9 százalékát adó számítógép, elektronikai, optikai termék gyártása 1,5 százalékkal mérséklődött az előző év azonos hónapjához képest. A két legnagyobb alágazat közül az elektronikai alkatrész, áramköri kártya gyártása 14,3, az elektronikus fogyasztási cikk gyártása 10,7 százalékkal csökkent.
A feldolgozóipar mintegy nyolcadát (12 százalék) képviselő élelmiszer, ital és dohánytermék gyártása bővült a legnagyobb mértékben, éves alapon 10,3 százalékkal, köszönhetően mind a hazai, mind a külföldi eladások szárnyalásának. A legnagyobb (23 százalékos) súlyt képviselő húsfeldolgozás, -tartósítás, húskészítmény gyártása 11,7 százalékkal emelkedett az előző év azonos hónapjához képest.
A többi 8 élelmiszeripari alágban a bővülés mértéke 0,6 és 22 százalék között mozgott, a legnagyobb növekedést a dohányipar, a legkisebbet az italgyártás érte el. Mindössze két alágazatban csökkent a kibocsátás: az – édesség- és készételgyártást is magában foglaló – egyéb élelmiszer gyártásában 0,8, a csekély súlyú halfeldolgozás, –tartósításban 8,0 százalékkal.
A gyógyszergyártás kibocsátása februárban 6,5 százalékkal volt magasabb a tavalyinál, míg a gumi-, műanyag és nemfém ásványi termék gyártása 1,4, a fémalapanyag és fémfeldolgozási termék gyártása 2,7 százalékkal nagyobb lett az előző év azonos hónapjához viszonyítva.
Az eladások visszaesése miatt folytatódott a a gép, gépi berendezés gyártásának visszaesése, mely februárban 7,5 százalékkal maradt el a tavalyitól.
Régiós szinten csak Észak-Magyarországon (5,0 százalékkal) és Észak-Alföldön (5,9 százalékkal) csökkent az ipari termelés, a többi régióban 1,0 és 11,5 százalék közötti növekedést regisztráltunk, a legnagyobb mértékűt Dél-Dunántúlon.
Ugyanakkor az kedvező jel lehet, hogy a feldolgozóiparban 24 százalékkal magasabb volt az új rendelések volumene a tavalyinál, amit főként az exportrendelések 28 százalékos emelkedése hajtott. A belföldi rendelések azonban csak 1 százalékkal haladták meg a tavaly februárit. Az új rendelések bővülésére szükség is van, hiszen míg a feldolgozóipar termelése 1,8 százalékkal nőtt éves szinten februárban, addig az értékesítés bővülése csak 0,7 százalék volt, miután az export is csak 0,7 százalékkal emelkedett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.