A helyszínen fellelt akciókamera felvétele szerint a pilótánál feltételezhetően rosszullétre utaló jel mutatkozott, amely után a rögzített felvétel végéig a repülőgép „vezetetlen repülési jelleget” mutat – közölte a szombaton Ráckeresztúrnál történt repülőgép-balesettel kapcsolatban a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ). A műrepülő közel függőleges helyzetben, nagy sebességgel csapódott a földnek.
Mindez megfelel a repülési szakértő véleményének, a KBSZ ugyanakkor kifejtette az alábbiakat is.
A HA-PET lajstromjelű, Extra 330L típusú repülőgép két fővel a fedélzetén 9 óra 30 perckor szállt fel a tököli repülőtérről. A repülőgép három perc múlva érkezett a Martonvásár és Ráckeresztúr közötti gyakorló légtérbe, ahol néhány perces repülést követően
közel függőleges helyzetben, nagy sebességgel a földnek csapódott.
A pilóta és utasa a helyszínen életét vesztette, a légi jármű megsemmisült.
Bejelentést követően a KBSZ balesetvizsgálói megkezdték a helyszínelést, amelynek során sikerült feltárni és beazonosítani a repülőgép fő darabjait, valamint a repülőgép kormányfelületeit.
A helyszínen fellelt akciókamera által rögzített fájlokat a KBSZ szakemberei a hétvége során helyreállították.
A felvétel alapján a repülés nyolcadik percében a pilótánál feltételezhetően rosszullétre utaló jel mutatkozott, amely után a rögzített felvétel végéig a repülőgép vezetetlen repülési jelleget mutat.
A KBSZ a rendőrség és a légügyi hatóság szakembereivel részletes szemle keretében vizsgálja a műszaki meghibásodás lehetőségét.
Madas László repülési szakértő korábban úgy vélekedett, hogy az ütközés következtében nagyon nagy erők léptek föl, gyakorlatilag a gépnek csak a farka maradt felismerhető, a gép első fele teljesen „elfogyott”. Hozzátette: akár 300 kilométer per óra feletti is lehetett a gép sebessége a becsapódáskor.
A gép tulajdonosa a 60 éves dr. Magyari József volt, utasa pedig egy 19 éves férfi – a Blikk cikke szerint. Ebben felidézik: Magyari József 2013–2014 között a külügyi tárca főtanácsosa, később Magyarország szingapúri konzulja volt, legutóbb pedig egy állami tulajdonú energetikai cég elnök-vezérigazgatójaként dolgozott a saját vállalata ügyeinek intézése mellett. A milliárdos egyetemen is oktatott.
Tragikus repülőgép-baleset volt tavaly ősszel is: szeptemberben bemutatórepülés közben lezuhant és egy parkoló autóba csapódott a HA-RDM lajstromjelet viselő T–28-as Trojan kisrepülő a Börgöndi Légiparádén.
A balesetben két ember, apa és fia a helyszínen meghalt, míg hárman – egy kislány, egy nő és egy férfi – súlyos égési sérüléseket szenvedtek. Egy kisfiú könnyebben sérült, őt helyszíni ellátás után a székesfehérvári kórházba szállították.
A tragédiával végződött manőver egy alacsony magasságban végrehajtott, úgynevezett orsó volt. Az elsődleges szakértői vélemények arra utaltak:
Madas László akkor úgy vélte, nem kizárható a műszaki probléma sem, ám nagy a valószínűsége annak, hogy repüléstechnikai hiba vezethetett a szerencsétlenséghez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.