Meglepő kijelentést tett Lázár János építési és közlekedési miniszter, aki csütörtökön Nagykanizsán kampányolt. A tárcavezető Balogh László polgármester társaságában beszélt a térség és Zala vármegye infrastrukturális fejlesztéseiről, ekkor mondta azt, hogy
a magyar kormánynak Zalaegerszeg és Nagykanizsa egyformán fontos, ugyanakkor a zalaegerszegieknek is támogatniuk kell Nagykanizsa fejlesztését.
A kormányban két nagy projekten dolgoznak most, az egyik a déli elkerülő tervezése, amelyet ő maga indított el, és a beruházásért személyes garanciát is vállal, a másik pedig Zalaegerszeg bekötése a gyorsforgalmi hálózatba.
Azt szeretném, ha a zalaegerszegi polgártársaim megértenék, hogy a leggyorsabb, legolcsóbb és legjobb út Zalaegerszegről Budapestre Nagykanizsán át vezet, én ezt támogatom és ezt tartom elsőként megvalósíthatónak
– mondta a miniszter, aki félreérthetetlenül utalt arra, hogy ez a 74-es út négysávosítását, és nem a 76-ost jelenti, az utóbbit akkor fogják megvalósítani, „ha még több pénzünk lesz”.
Mindez azért meglepő, mert a miniszter fél évvel ezelőtt, tavaly decemberben a zala vármegyei Fenékpusztán harangozta be a 76-os út kétszer két sávos autópályává történő bővítését, azaz Zalaegerszeget az M7-es autópályával összekötő M76-os beruházást. A mostani szavai alapján ezt a tervet vélhetően elvetette a szaktárca.
A hírnek legkevésbé a zalaegerszegiek örülhetnek, ugyanis aki Budapestre tartana, annak 48-50 kilométeres kerülőt jelent Nagykanizsa érintése. Másrészről viszont érthető: a 44 kilométer hosszúságú, a miniszter szerint is minden idők legdrágább közlekedési beruházásának nevezett fejlesztés 400 milliárd forintjukba kerülne a magyar adófizetőknek, amit a mostani állapotában biztosan nem engedhet meg magának az államkassza.
Ahogy megírtuk korábban, az M76-os első szakaszát az M7-es autópálya holládi csomópontja és Balatonszentgyörgy között 2020 októberében adták át, amit 2022 márciusában az M76-os út új, közel három kilométeres szakasza követett, ezzel a megyeszékhelyig tartó 55 kilométeres útvonalból eddig 8,6 kilométer készült el. A Zalaegerszeg és Fenékpuszta közötti, 44 kilométeres szakaszra vonatkozóan ugyan a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. 2022 februárjában kiírta a kivitelezői közbeszerzési eljárásokat, ám később, júniusban visszavonta a beruházási stop miatt.
Bár egyelőre nincs olyan kormányhatározat, amely zöld utat adott volna a projektnek, de ha valóban a korábbi felhívásban szereplő műszaki tartalommal indítják újra a folyamatot, az M76-os lenne az eddigi legdrágább gyorsforgalmi Magyarországon, a 9,2 milliárd forintos fajlagos költség még az M6-os autópályán is túltenne. Ez utóbbi 4,5 milliárd forintba került kilométerenként.
A magas költségeket magyarázhatja a szakasz komplexitása, összesen harminchat híd épülne, köztük négy völgyhíddal. Nagy kérdés, hogy ezek után mi lesz a sorsa a járműipari tesztpályának, amely szintén a beruházás részét képezte.
A Világgazdaság megkereste az illetékes minisztériumot, szerettük volna megtudni, hogy miért gondolta meg magát a tárca fél év alatt, és hogy ezek után mi lesz a sorsa az M76-osnak. Amint a minisztérium válaszol, frissítjük cikkünket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.