Magyarország 2004. május elsején, azaz pontosan húsz évvel ezelőtt csatlakozott az Európai Unióhoz, visszatekintve ma már ki lehet jelenteni, hogy a csatlakozásunkat túlzott optimizmus lengte körül. A fejlett nyugat utolérése negyven év szocializmusa, majd 14 év átmeneti időszaka után sose tűnt ilyen közelinek. Ám hamar jött a kijózanodás, a 2000-es évek második felében derült ki, hogy az uniós csatlakozás önmagában nem jelent garanciát arra, hogy egyhamar beérjük Ausztriát vagy Németországot.
Ha csak a felzárkózás tényét vesszük, a 2010 utáni gazdaságpolitikával mindenképpen sikertörténet az EU-csatlakozás, ugyanakkor ha azt nézzük, hogy mi lehetett volna, ha például nem vesztegetjük el a csatlakozás első éveit, akkor maradhat keserű íz a szánkban
– mondta a Világgazdaságnak Molnár Dániel, a Makronóm Intézet vezető elemzője, aki szerint a különböző időszakok teljesítményéből is látható, hogy az EU-csatlakozás vagy az uniós források megléte még nem garancia semmire. Ahhoz, hogy egy gazdaság élni tudjon ezzel a lehetőséggel, szükség van a megfelelő gazdaságpolitikai döntések meghozatalára is, valamint vállalatokra és munkavállalókra, akik megteremtik a felzárkózás alapját. Az elemző szerint az elmúlt húsz év legnagyobb tanulsága, hogy a felzárkózási forrásokból, a nyugati piacok közelségéből csak akkor lesz tényleges gazdasági növekedés, ha az megfelelően kerül felhasználásra.
Korántsem volt egységes időszak ez a magyar gazdaságtörténetben. Ha az egy főre jutó GDP-t nézzük az uniós szint átlagában, mint a felzárkózás mérőszámát, azt láthatjuk, hogy 2004 és 2008 között a magyar gazdaság stagnált, nagyjából 63 százalék körül alakult.
„Vagyis a csatlakozás időszakában, az elhibázott gazdaságpolitika miatt elszalasztottuk a felzárkózás lehetőségét, miközben a csehek vagy a lengyelek 5, míg a szlovákok több mint 10 százalékponttal közeledtek az uniós átlaghoz ekkor”
– emelte ki a Makronóm elemzője. Érdemes felidézni, 2007-ben, három évvel az uniós csatlakozásunk után míg idehaza 0,6 százalékkal bővült a GDP, Szlovákiában abban az évben 10 százalékkal, Lengyelországban pedig 7 százalékkal. Ezek után nem ért senkit sem meglepetésként, hogy a 2008–2009-es válságot sokkal jobban megszenvedte a magyar gazdaság, mint a környékbeli országok, így 2008 és 2012 közötti időszak alatt 3 százalékponttal közeledtünk az uniós átlaghoz, de az is inkább annak volt betudható, hogy a déli országok (Spanyolország, Olaszország, Portugália, Görögország) súlyos válsághelyzete nyomán az EU fejlettsége közeledett hazánkéhoz.
2012 és 2019 között ellenben gyorsabb ütemű felzárkózás zajlott le hazánkban, 7 év alatt 6 százalékpontot közeledtünk, amely egyáltalán nem olyan rossz annak fényében, hogy ez megfelel például a lengyel ütemnek.
Molnár úgy látja, hogy a magyar felzárkózás kulcsa ebben az időszakban a munkaalapú gazdaságpolitikai megközelítésben keresendő: jelentős számú munkaerőt vontak be néhány év alatt, amelynek köszönhetően a
munkaerőpiaci mutatóink (foglalkoztatás, aktivitás) az unió sereghajtó pozíciójából az átlag fölé került, amely a gazdaság más szegmenseiben, például a szegénységi mutatókban is érdemi javulást eredményezett.
Bár a 2020-as évek válságai (koronavírus, háború) a felzárkózásra is rányomták a bélyegüket, azonban 4 év alatt még így is kicsit több mint 3 százalékpontot közeledtünk az uniós átlaghoz, amely gyorsabb, mint a szlovák felzárkózás, miközben a csehek például divergáltak. Tavaly Magyarország az unió fejlettségének 76 százalékán állt, így húsz év alatt 13 százalékponttal közeledett a leggazdagabb országokhoz, ami nagyon vontatott fejlődést takar.
Bár sokan az uniós forrásoktól várták a csodát, az jól látható, hogy nem ezen múlik a magyar gazdaság fejlődése. Ha a két, eddig lezárt unós költségvetési ciklust, a 2007 és 2013, valamint a 2014 és 2020 közöttit nézzük, akkor húsz év alatt több mint húszezer milliárd, egészen pontosan 23 ezer milliárd forintnyi uniós forrás érkezett a magyar gazdaságba. Ez elsőre valóban soknak tűnik, ám az ország gazdasági méretéhez és a külföldiek által kivitt profithoz képest kevésbé:
éves szinten átlagosan kicsivel több mint 1000 milliárd forint eltörpül a GDP-nkhez képest, ami idén már valahol 80 ezer milliárd körül alakulhat.
Emellett azt sem szabad elfelejteni, hogy a Magyarországon tevékenykedő külföldi tulajdonú vállalatok kiviszik az országból a profitot, és ez rendre magasabb annál, mint ami beérkezik hozzánk az uniós pénzekből.
Az euró bevezetése számtalan esetben felmerült az elmúlt húsz évben, az első céldátum még 2007 volt. Hogy akkor nem sikerült teljesíteni, az annak tudható be, hogy a maastrichti kritériumoktól nagyon messze álltak a hazai gazdasági mutatók. A 2010-es évek után pedig lényegében a gazdaságpolitikai szemléletmód változott meg, Orbán Viktor miniszterelnök határozott álláspontja, hogy hosszabb távon inkább árt a közös uniós fizetőeszköz a gazdasági felzárkózásnak.
Molnár Dániel úgy látja, az euró bevezetésének hosszú távon lehetnek előnyei a magyar gazdaság számára is, amennyiben az euróövezet fenntartja versenyképességét. „Az időzítés azonban kulcsfontosságú: az euró rövid távon nem oldja meg a problémákat, illetve nem vezet önmagában felzárkózáshoz. A bevezetéssel mindenképpen érdemes kivárni, a gazdasági felzárkózás, a gazdaság ellenálló képességének erősítése, a magasabb hozzáadott értékű termelésre való áttérés egyaránt hozzájárulhat, hogy az euró bevezetésével a felzárkózás tovább folytatódjon, és ne járjunk úgy, mint Szlovákia” – magyarázta az elemző.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.