Kerekasztal-beszélgetésen vett részt Thierry Breton belső piacért felelős uniós biztos meghívására Fábián Gergely, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkára Brüsszelben – derül ki a tárca csütörtöki közleményéből.
A beszélgetésen a villamosenergia-hálózat és az e-mobilitási igények kielégítéséről esett szó. Mivel Magyarország kiemelten fontosnak tartja a párbeszédet az érdekeltekkel, ezért a kerekasztal-beszélgetés előtt Fábián Gergely az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) elnökségével is tárgyalt az elektromos járművekre való átállás kihívásáról.
Mint ismert, az Európai Unió ipari stratégiája határozottan támogatja az autóipar környezetbarát és digitális átállását. Ennek keretében a személygépkocsikra és a könnyű haszongépjárművekre vonatkozó, a szén-dioxid-kibocsátási normákról szóló rendelet 2035-re teljes mértékben kibocsátásmentes járművek eladását írja elő.
A nehéz teherautókra vonatkozó rendelet pedig 2040-re a kamionok körében 90 százalékos kibocsátásmentességet célzott meg az új eladások terén, míg a városi buszokat 2035-re cserélnék 100 százalékban elektromosra – derül ki a közleményből.
Thierry Bretoin ezen célok elérése érdekében 2022 decemberében hozta létre a #Route35 platformot, mely figyelemmel kíséri és támogatja az autóipar átalakulását.
Az ütemterv öt olyan kulcsfontosságú tényezőt vizsgál folyamatosan, melyek döntő szerepet fognak játszani a nulla kibocsátású járművekre való sikeres átállás megvalósításában:
Az egyeztetésről szólva Fábián Gergely elmondta, hogy a belső piacért felelős biztos és a Bizottság céljai egybecsengenek a hazai Versenyképességi stratégia céljaival is, mely egyrészt a járműipart és az akkumulátorgyártó ipart – a szükséges alapanyagokat előállító acél- és vegyipar mellett – stratégiai iparágként kezeli. Hozzátette, hogy a magyar stratégia az e-mobilitás elősegítését, általánosságban pedig az engedélyezési folyamatok egyszerűsítését, felgyorsítását, digitalizálását, az eljárások, eszközök szabványosítását is zászlójára tűzte.
Az államtitkár beszélt arról is, hogy
a jövő versenyképességének kulcsa az elektromos autózás, ez jelenti Európa jövőjét,
ezért Magyarország egy erős és versenyképes európai elektromos járműiparban érdekelt. Mint mondta, az elektromobilitás térnyerésének támogatása érdekében új, uniós szintű autóvásárlási ösztönző programra van szükség, amely egyaránt irányul a gyártókra és a vásárlókra.
Fábián Gergely szerint az új autók mellett célszerű támogatni a használt elektromos autók kereskedelmét is, amit az európai elektromos autózás versenyképességét erősítő akcióterv is segít. Ez a tagállamok számára a soros magyar elnökség alatt, egy „white paperként” kerül bemutatásra a Versenyképességi Tanács július 8–9-i ülésén.
Nemcsak a célok elérését, hanem az oda vezető út során az EU-s ipar versenyképességének fenntartását és növelését is figyelemmel kell kísérni, így a folyamat monitorozása és a szereplők közötti párbeszéd fenntartása kiemelt fontosságú.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.