Az olyan páros években, amikor egyszerre van olimpia és labdarúgó-Eb, a gyártók és a kiskereskedők az eseményekkel nagy promóciós kampányokat indítanak a nyári leértékelések indításához. Most azonban korántsem kapja a fogyasztó olyan töményen a boltban az „ívet”, mint korábban. A boltosok arról számoltak be lapunknak, hogy a korábbi évekhez képest most kevesebb a beszállítás, lassabb az áru forgása, és a korábban megszokottaknál a tulajdonosok kisebb akciókat indítottak a nyári szezonra – annak ellenére, hogy a szektorban lassú élénkülés tapasztalható.
Ami külön meglepő: a sportboltok sem olyan aktívak, mint korábban, pedig az olimpia és a Eb ideje alatt sok újdonságot szoktak bevezetni, a kifutó modelleket, kifutó sportszereket leértékelik, teret engedve az újaknak. Az is meglepő, hogy a ruházati piacon egyetlen említésre méltó dolog történt, ez pedig a Primark megjelenése volt. Ám az újdonság varázsa lassan elül, a bolt belezökken a hétköznapokba.
Az online webáruházak sem erőltetik meg magukat, kizárólag az áruházak márkájának karbantartását segítő akciók és promóciók futnak. Ez persze nem véletlen, ezen a területen az új vagy viszonylag új szereplők között erős verseny alakult ki. A sors fura fintora, hogy mindeközben a teljes kiskereskedelmi forgalomban a webes értékesítés aránya csökkenő trendet mutat, magyarán a boltok kampányai nem a piac tágítását idézték elő.
A statisztikai hivatal adatait górcső alá véve a szektor elmúlt hat-nyolc hónapos teljesítménye (számokban értve) nagyon hasonlít a 2008-as pénzügyi válságot követő évben kibontakozott visszaeséshez. A fogyasztás – azon belül pedig a kiskereskedelmi forgalom – rendkívül hullámzó adatokat mutatott, szaknyelven: a forgalom pattogott a gödör alján. Most azonban – és ebben eltérnek a számok az akkoriaktól – stabil felfelé irányuló görbét látni, csak az egyes kisebb árucsoportoknál tapasztalható a hektikusság. Vagyis az adatok pont azt mutatják, hogy ha valamikor, akkor most érdemes a szektorban marketingeszközöket alkalmazni, mert közép- és hosszú távon kifizetődő lehet.
Más kérdés, hogy az adatok azt is jelzik, hogy a kiskereskedelemben a boltosoknak elfogyott a tartalékuk, sokkal kevesebb pénzügyi erőforrás (vagy a korábbiaknál drágább likviditást finanszírozó eszköz) áll rendelkezésre az akciózáshoz, vagyis például a nyári leértékelésekhez. Nem titok, hogy az árkedvezményeket, akciókat, leértékeléseket a bolt a saját árrésének terhére finanszírozza. Minél nagyobb a forgalom, annál nagyobb a megszerezhető árrés, minél nagyobb bevétel származik az árrésből, annál könnyebben mond le a boltos az extra profitjáról a forgókészlet forgási sebességének gyorsításához, vagyis annál többet és annál nagyobb mértékben képes akciózni.
Ám az, hogy ennyire nincs szem előtt a nyári leértékelés, az most függ attól is, hogy a tanév zárása egy héttel csúszott. Az akciókat pedig a boltosok a tanévzárásra szokták időzíteni. Borítékolható tehát, hogy a következő egy-két hétben beindul a piacon az akciózás, kérdés, hogy mennyire lesz intenzív.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.