A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a lakosság digitális készségét vizsgáló 2023-as felmérésből az látszott, hogy Magyarországon a 16–74 évesek 31 százaléka alapszintű, 28 alapszint feletti digitális készségekkel rendelkezett, mindkét arány nőtt az előző, 2021. évi felméréshez viszonyítva, 3,2, illetve 6,6 százalékponttal.
A statisztikai hivatal adatai szerint 2023-ban a 16–74 éves népesség 93 százaléka használta már az internetet élete során, és 88 százaléka napi szinten. Különösen meglepő, hogy az utóbbi érték a legidősebb korosztályban, a 65–74 évesek körében is elérte a 60 százalékot.
A naponta böngészők aránya egyébként összegészében is kiemelkedő értéket mutatott hazánkban, olyannyira, hogy mindegyik korcsoportban magasabb lett, mint az Európai Unióban.
Az interneten végzett tevékenységek közül a különböző kommunikációs csatornák és közösségi oldalak használata, az online híroldalak és újságok olvasása, valamint az információkeresés fordult elő a legtöbbeknél, ötből legalább négy embernél. Tavalyra az interneten termékeket vagy szolgáltatást értékesítők (34 százalék) és a tanulási tevékenységet végzők (29 százalék) aránya a háromszorosára, a banki ügyeket intézőké (66 százalék) közel kétszeresére nőtt 2016-hoz képest. Civil társadalmi aktivitásban vagy a politikai közéletben 30 százalékuk vett részt online formában, a weben véleményt nyilvánítva vagy vitafórumokon, szavazásokon közreműködve.
Jelentősen bővült az online vásárlás is 2023-ban,
a 16–74 évesek körében 79 százalékra nőtt az életük során legalább egyszer interneten keresztül terméket vagy szolgáltatást vásárlók aránya,
de az előző évhez képest viszonylag jelentősebben, 61-ről 59 százalékra csökkent azoknak a száma, akiknek az utolsó ilyen vásárlása a felmérés időpontjához képest három hónapon belül történt. A statisztikai hivatal szerint ebben szerepe lehetett a koronavírus miatti óvatosság enyhülésének, valamint az online kereskedelmet is érintő drágulásnak, ami miatt az interneten keresztüli rendelés bizonyos esetekben, például a szállítási díj miatt, nagyobb költséggel jár, mint a hagyományos vásárlás.
A 2023. január–március között online vásárló 16–74 évesek
Itt láthatjuk, hogy pontosan mit rendeltek.
A legtöbben,
mintegy 60 százalék ruházati terméket, 41 százaléknyian vendéglátóhelyről ételt vagy italt, 38 százaléknyian pedig kulturális vagy egyéb eseményre szóló jegyet rendeltek.
Utóbbi kettő az előző évhez képest legdinamikusabban bővülő termékcsoportok közé tartozott. Szintén egyre nagyobb arányban fizetünk az interneten keresztül közlekedési, valamint zenei és mozgóképes streamingszolgáltatásért. Emellett 2023 első három hónapjában az online vásárló 16–74 évesek mintegy négytizede fizetett be számlát a világhálón internet- vagy mobiltelefon-előfizetés, valamint közüzemi szolgáltatások díjára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.