BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elnökség: íme, hol várhatók komoly sikerek és mely viták húzódhatnak el

Magyarország júliustól induló soros elnöksége idején előrelépés történhet Románia és Bulgária teljes jogú schengeni tagsága ügyében, illetve az agrárium területén is várhatók eredmények – erről beszélt a Világgazdaságnak Becsey Zsolt volt külgazdaságért felelős államtitkár, a Károli Gáspár Református Egyetem docense. Szerinte az uniós elnökségünk alatt a védelmi ipar kiépítésében is várhatók fejlemények, az európai uniós hadsereg felállítása és a bővítési politika ugyanakkor rendkívül megosztó, hosszas viták előtt álló kérdés, ráadásul a választások utáni „béna kacsa” helyzetben. Az illegális migráció terén, meglepő, de nem is olyan nagy a szakadék az álláspontok között – hangsúlyozta.
uniós elnökség Becsey Zsolt  az EU melletti magyar misszió helyettes vezetője 

Fotó: Kallus György  LUS  
Világgazdaság  VG

Konfliktusok közepette veszi át Magyarország júliustól az uniós elnökséget. Oldódhatnak a feszültségek a következő fél évben, vagy épp ellenkezőleg?

A magyar elnökségen és a többi tagállamon is múlik ez. Egy biztos, pikánsnak mondható a helyzet abból a szempontból, hogy számos alappolitikai kérdésben vita van Magyarország és az EU között, így például a migráció, a bővítési, illetve a háborús politika terén is. A 2011-es elnökség teljesítményét egyébként pozitív visszhang követte, és akkor sem volt feszültségmentes a viszony.

uniós elnökség Becsey Zsolt  az EU melletti magyar misszió helyettes vezetője 

Fotó: Kallus György  LUS  
Világgazdaság  VG
A magyar uniós elnökség idején várhatóan a védelmi ipar területén erősödni fog az együttműködés / Fotó: Kallus György / Világgazdaság

A vitás kérdések közül várható valamelyik esetében komolyabb előrelépés az év végéig az uniós politikában?

Haladni biztos hogy sokat lehet a körbetárgyalások terén, nagy áttöréseket azonban nem várok, legalábbis novemberig, míg a választások utáni európai parlamenti és bizottsági átadás-átvételek le nem zárulnak. Bizonyos tekintetben 

az EU olyan, mint egy béna kacsa, míg az Európai Bizottság új elnöke hivatalba nem lép,

illetve a biztosok meghallgatását le nem zongorázzák az EP-ben. Az Európai Tanács – az állam- és kormányfők csúcsértekezlete – ugyan működőképes, bár az élére szintén új elnök kerül. Magyarország a miniszteri szintű tanács – pontosabban az Európai Unió Tanácsa – soros elnöke lesz hat hónapig.

Magyarország a héten hét pontban határozta meg az elnökség prioritásait, ezek közül az egyik a versenyképesség. Itt milyen konkrétumokra lehet számítani?

Ez az a terület, amelyre nem jellemző a politikai megosztottság, munka ugyanakkor bőven lenne, az EU lemaradt számos tekintetben a versenyképességben. Belső piaci programokra lenne szükség – a témában már megszületett a Letta-jelentés, és jön a Draghi fémjelezte, átfogóbb analízis is. A legfontosabb a kis- és közepes vállalatok helyzetbe hozása, a kutatás-fejlesztési forrásokkal való szorosabb összekötése lenne. Megjegyzem, a kutatási programok forrásai leginkább nyugati egyetemekhez és kutatóintézetekhez vándorolnak. Valószínűleg foglalkozni kell majd az oktatás, a digitalizáció és a zöldgazdaság témáival, az utóbbi kettő egyfajta nyugati vesszőparipa – amúgy nem ok nélkül. Ezt erősíti az Új generáció program is.

Példátlan helyzetbe került az Európai Unió az orosz–ukrán háborúval, zajlik a fegyverkezés a tagállamokban. Ütőképes uniós hadsereg, közös védelmi politika lehet ennek a vége?

A magyar elnökség idején várhatóan lesz egy vitakör a védelmi ipari kooperációról, ami előbb-utóbb oda vezethet, hogy a védelmi kutatások közös alapokra kerülnek, a közös védelmi ipari ágazat felépül, egységes közbeszerzések lehetnek – ezen a téren nincsenek nagyon mély nézetkülönbségek. 

Jóval megosztóbbak a szuverenitást érintő kérdések: lesz-e hadereje az EU-nak, és hol vessék be

 – erről nem hiszem, hogy egyhamar megegyezés születik a tagállamok között. Ami most még vitás, az Ukrajna működésének további uniós finanszírozása.

Rendkívül sok a konfliktus az EU-ban az agrárium területén, a dühös gazdák rendbontó tevékenysége Nyugat-Európában szinte mindennapos. Van reális esély változtatni a kiváltó okokon?

Mezőgazdasági téren várhatók éles viták, amelyekben Magyarországnak közvetítő szerepet kell vállalnia. A német és a francia gazdák tiltakozása a túlzott bürokrácia és a támogatások csökkentése ellen, az ukrán importra vonatkozó ideiglenes szabályozás vagy a dél-amerikai Mercosur csoporttal a szerződés életbe léptetése olyan kérdések, amelyek biztosan napirenden lesznek. Magyarország álláspontja markáns, ráadásul nincs egyedül véleményével, így „nyomni kell a vonalat”. Egyik fő vitakérdés a mezőgazdasági források alakulása a következő hétéves költségvetési ciklusban.

A költségvetésről lévén szó a kohéziós politika jövője is kérdés. 

Magyarország abban érdekelt, hogy a kohézióra minél többet fordítson az EU, biztosan nagy figyelem jut majd az elnökség idején a 2027 utáni tervekre. A közös költségvetésből a legtöbb pénzt eddig a kohézióra és az agráriumra költötte az unió, ezekkel a „hagyományos területekkel” állnak szemben azok az „új politikák”, amelyek forrásigénye nagy: versenyképesség, migráció, belbiztonság, külpolitika és védelmi ipar.

A bővítési ügyekben nincs egyetértés az EU keleti és nyugati fele között. Sikerülhet valamely tagaspiráns ügyében előrelépni a magyar elnökség alatt?

A magyar kormány többször kinyilvánította, hogy a nyugat-balkáni bővítés szívügye, de ennek megvalósulására kevés esélyt látok, ha nem engedünk a vétó kérdésében: vannak olyan tagállamok, amelyeknek elfogadhatatlan, hogy az új tagokkal 30 fölé bővült unióban vétójogokkal rendelkezhessen például Montenegró vagy Észak-Macedónia. Már az is előrelépés lenne, ha sikerülne megtartani a tervezett nyugat-balkáni csúcsot. 

Az sem titok, hogy a magországok nagy része elsősorban posztszovjet bővítésben gondolkodik: a három szóba jöhető ország közül kettő orosz érdekszféra – bizonyos területeik megszállásával –, nem beszélve a harmadikról, amely konkrétan háborúban áll.

Így itt elhúzódó viták várhatók a tárgyalások elindításáról. Komoly esélyeket az előrelépésre a román-bolgár vonatkozásban látok, óriási eredmény lenne, ha ezek az országok teljes egészében csatlakozhatnának a Schengeni övezethez. Itt elsősorban nem a két ország teljesítménye a nyugatiak gondja most már, hanem az, hogy megnyílna egy egybefüggő szárazföldi folyosó Görögországból a bűnözők és illegális migránsok előtt.

A migrációs politika miatt épp jókora büntetést kapott Magyarország. Hogy fogjuk így koordinálni ezt a megosztó, ám uniós szinten prioritásként kezelt kérdést?

Érdekes, hogy a látszólag ellentétes álláspontok mélyebbre ásva valójában nem is olyan nagyon különbözők. 

A legális migrációban nincs lényegi vita, abban mi is érdekeltek vagyunk. Azt pedig, hogy valahogy meg kell állítani az illegális migrációt, komolyan nem vitatja senki.

Jó lenne, ha sikerülne előrelépést elérni az ellenőrizetlen tömegek feltartóztatásában, ehhez azonban a menekülőket meg kellene állítani a háborús övezetek közelében vagy a lakóhelyükön, például a Száhel övezetben, ami sok pénzbe kerül. Magyarország esetében az EU – legutóbbi bírósági ítéletében is – az illegális migránsokkal való eljárásokat kifogásolta, az emberiességet kérte számon, itt valószínűleg meg kell bilaterálisan egyezni. Hozzátenném, hogy a nyugati országokban alkalmazott visszatoloncolási politika nem működik: azok a migránsok, akiket kitessékelnének, az eljárás végére felszívódnak, a visszatelepítést hatékonyabbá kell tenni.

A magyar elnökség jelmondata: tegyük újra naggyá Európát! (Make Europe great again). Sokan Donald Trumpra aszociálnak, nem verheti ki a biztosítékot ez Brüsszelben?

Kétségtelen, hogy van párhuzam, ezzel a magyar kormány azt üzeni, hogy a belső piac és a gazdasági együttműködés erősítését fontosnak tartja. E szempontból is kulcsfontosságú, hogy a kutatási és fejlesztési pénzeket ne kizárólag a nyugati államok fölözzék le, jó lenne ebben előrelépni a magyar elnökség alatt. 

Novemberben az Egyesült Államokban elnököt választanak. Ez kihat az EU-elnökségre?

Miután az új amerikai elnök várhatóan januárban lép hivatalba, az EU–USA-politika jövőjének kérdését a belgákat felváltó magyar elnökség meghagyhatja a soron következő lengyelnek. Nem számítok nagy változásokra amúgy, netán kereskedelmi háborúra, úgy tűnik, hogy az Egyesült Államok és az Európai Unió is Kínára „céloz”. A NATO más kérdés, ott jöhetnek nagy fordulatok, főleg Ukrajna ügyében, de ez már egy másik téma.

Húsz év után küldené ismét az unió szégyenpadjára Magyarországot Brüsszel

Szinte pontosan húsz évvel ezelőtt, követlenül az unióba való belépésünk után indította el Magyarországgal szemben az Európai Bizottság a túlzottdeficit-eljárást, amely a járvány óta tartó túlköltekezés miatt a következő hetekben ismét napirendre kerülhet. Noha a költségvetés most sem épp a szebbik arcát mutatja, határozottan jobb állapotban van, mint a baloldali kormányok idején, így talán nem kell megint kilenc évet várni, hogy megszüntessék a procedúrát.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.