A borravaló teljes adómentességének nem lesz olyan hatása, hogy a vendéglátó egységek csökkentenék az áraikat – erről is beszélt a Világgazdaságnak a Magyar Vendéglátók Ipartestületének elnöke.
Kovács László arra hívta fel a figyelmet, hogy ezek a szolgáltatók már így sem tudtak akkora áremelést alkalmazni, mint azt az alapanyag- és energiaárak drágulása indokolta volna.
A fogyasztók először mindig az éttermi kiadásaikon spórolnak nehezebb gazdasági környezetben. Éppen ezért a vendéglátósok kénytelen voltak önmérsékletet tanúsítani és közel sem emelték úgy az áraikat, ahogyan például a boltok. De még így is csökkent a forgalmuk, hiszen a vendégek sokkal óvatosabban költenek – magyarázta.
Kovács László felhívta a figyelmet arra, hogy
a pandémiát követően mintegy 6000 vendéglátó egység zárt be,
amelyek száma mostanra 46 ezerre esett országosan. Ezért minden költségcsökkentés fontos és jól jön a szektornak a rentábilisabb működés érdekében.
A borravaló és a szervizdíj adómentességének gondolata már régóta megfogalmazódott bennünk, örülünk, hogy most ez a döntéshozók szintjén is felmerült
– zárta lapunknak adott nyilatkozatát a Magyar Vendéglátók Ipartestületének elnöke.
Ezért nem adómentes a borravaló a gyakorlatbanA miniszterelnök lerántotta a leplet a vendéglátás egyik visszatérő kérdéséről. Elmondta, hogy a gyakorlatban miért nem lehet adómentes a borravaló. Hozzátette, hogy a kormány azon dolgozik, hogy ennek lehetőségét megteremtsék. |
A borravaló jelentősége csökkent, az elmúlt években
a szervizdíj nagymértékben előtérbe került, szívesen alkalmazzák a kedvező adózása és a dolgozók motiválása miatt,
hiszen minél nagyobb a forgalom, annál több szervizdíjat lehet szétosztani a dolgozók között, akik számára ez transzparens és egyértelmű hatású – mondta a Világgazdaság érdeklődésére Flesch Tamás, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke.
Hozzátette:
készpénzben egyre kevesebben fizetnek, a külföldiek alig, a magyar fiatalok pedig szinte sosem, ők a készpénzmentes fesztiválokon nőttek fel, érintésmentesen fizetnek, a telefonjukat, órájukat használják még egy 300 forintos vízért is.
Borravalót, aki ad, a világon mindenütt inkább készpénzben ad, és az is látható, hogy
ahol van szervizdíj, ott eltűnt a borravaló.
A kedvező adózású szervizdíj az utóbbi években fokozatosan elterjedt, ma már jellemző és majdnem általános, a legtöbb vendéglátóhelyen alkalmazzák. Mértéke szabadon választható, de tipikusan 10-15 százalék között mozog.
Szervizdíjat adni a vendég számára kötelező, annak mértékét az étlapokon feltüntetik, és az összegét automatikusan tartalmazza végszámla, ahol alkalmazzák.
A szállodaszövetség éppen azért lobbizik, hogy a szállodai szobaárban is lehessen szervizdíjat alkalmazni,
aminek mértéke 2-4 százalék között lenne, és a hotel minden dolgozója részesülhetne a pluszjuttatásból a forgalom után.
A szakma ugyanakkor minden olyan intézkedésnek örül, ami csökkenti a munkabérre jutó terheket, vagyis fontos a versenyképesség szempontjából, hogy a saját munkavállalókért tudjanak versenyezni a cégek a hazai és a külföldi vállalkozásokkal egyaránt – összegezte Flesch Tamás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.